2021-07-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nej det ska det nog inte göra. Kronofogden får inte utmäta arv tillexempel. Och socialtjänsten får inte låta arv påverka försörjningsstödet.

Det var otippat. Var finner du stöd för en sådan ordning?
Citera
2021-07-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Räknas arv som inkomst när man har bostadstillägg?
Har även skuldsanering som jag sköter avbetalning på varje månad.
Arvet var på 70.000kr
Nån som vet?

Ja, det gör det. Du behöver göra en ansökan för omprövning av skuldsaneringen på kronis sida. Gränsen går vid 10k, allt över det räknas som att din ekonomi har blivit avsevärd bättre. Har du tur så behöver du inte betala så mycket eller inte alls, det beror på vad juristerna säger när de kollar på ärendet.

Troligen kommer du behöva göra en engångsbetalning, men den påverkar inte din pågående skuldsanering.

Kronis anmäler heller inte själva till dem du är skyldiga pengar, men OM de får reda på att du fått ett arv utan att göra en omprövning så kommer de avsluta skuldsaneringen och du går tillbaks till läget innan med alla skulder och allt vad det innebär.

Gällande bostadstillägg så är min gissning att även det påverkas, men kan inget om det så förslagsvis ringer du och frågar. Anonymt.
Citera
2021-07-06, 16:02
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jag har inget försörjningsstöd, bara bostadstillägg och skuldsanering
Enligt vad begravningsbyrån sa till oss när min pappa dog så räknades arv inte som inkomst och fick inte röras av myndigheter
Citera
2021-07-06, 16:04
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det låter ju helt galet! Om en miljardärsson som stötts ut från familjen lever på soc så kan han alltså fortsätta med det trots att han får in ett enormt arv på sitt konto?

Jag tvivlar!

Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Det var otippat. Var finner du stöd för en sådan ordning?
Jag kan ha fel, men det var den informationen vi fick av begravningsentreprenör när min pappa gick bort.
Citera
2021-07-06, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Ja, det gör det. Du behöver göra en ansökan för omprövning av skuldsaneringen på kronis sida. Gränsen går vid 10k, allt över det räknas som att din ekonomi har blivit avsevärd bättre. Har du tur så behöver du inte betala så mycket eller inte alls, det beror på vad juristerna säger när de kollar på ärendet.

Troligen kommer du behöva göra en engångsbetalning, men den påverkar inte din pågående skuldsanering.

Kronis anmäler heller inte själva till dem du är skyldiga pengar, men OM de får reda på att du fått ett arv utan att göra en omprövning så kommer de avsluta skuldsaneringen och du går tillbaks till läget innan med alla skulder och allt vad det innebär.

Gällande bostadstillägg så är min gissning att även det påverkas, men kan inget om det så förslagsvis ringer du och frågar. Anonymt.

Ok, jag har ju flera gånger lånat 10-20.000kr av vänner som jag sen betalt tillbaka på några månader och det har jag inte anmält till kronofogden.
Aja, skitsamma, dom får upptäcka det själva, jag kan inte deras jävla regler.
Citera
2021-07-06, 16:06
Medlem
Citat:
Enligt vad begravningsbyrån sa till oss när min pappa dog så räknades arv inte som inkomst och fick inte röras av myndigheter

De hade fel din begravningsbyrå. Enda gången det är möjligt att exkludera arv när man har utmätning /sanering är om det uttryckligen står i testamentet att pengarna enbart ska gå till what ever.
Citera
2021-07-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ok, jag har ju flera gånger lånat 10-20.000kr av vänner som jag sen betalt tillbaka på några månader och det har jag inte anmält till kronofogden.
Aja, skitsamma, dom får upptäcka det själva, jag kan inte deras jävla regler.

Du får låna så mycket pengar du vill även fast du har skuldsanering, men det brukar vara svårt om man inte har rika vänner.

Lycka till, hoppas du klarar dig undan borgenärernas klor.

PS, du är själv ansvarig för att hålla koll på dessa regler, men kanske är för mycket begärt om du nu inte ens har koll på basic ekonomi.
Citera
2021-07-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT

Är det inte så att skuldsaneringen kan förlängas också? OM kronis från reda på arvet dvs... Det här har ju mkt med ens moral att göra.
Citera
2021-07-06, 17:27
Medlem
Citat:
Nej det ska det nog inte göra. Kronofogden får inte utmäta arv tillexempel. Och socialtjänsten får inte låta arv påverka försörjningsstödet.

Hur har du kommit fram till detta?

Edit :såg att du blivit lurad till det av någon som inte hade en aning.
Citera
2021-07-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det låter ju helt galet! Om en miljardärsson som stötts ut från familjen lever på soc så kan han alltså fortsätta med det trots att han får in ett enormt arv på sitt konto?

Jag tvivlar!
Nej det skulle inte funka då ryker bidragen om det rör sig om väldigt stora belopp och det är socialbidrag vi pratar om.

Är det typ sjukersättning så skulle inte den påverkas alls. Du kan hypotetiskt sätt ärva ett par miljoner och blir inte av med den för det. Det som däremot ryker är bostadstillägget om vi pratar summor över 100 000.

Däremot så finns det kryphål. Du kan tex investera ett par miljoner i en bostadsrätt. Värdet på materiell egendom spelar ingen roll samt en lyxbil och ändå plocka ut bostadstillägg att betala avgiften på din egen lägenhet.

Det är kronor på kontot samt tex värde på kapitalförsäkringar, aktier och fonder som inte får överstiga ett visst belopp dvs 100 000.
Citera
2021-07-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAbigail
Är det inte så att skuldsaneringen kan förlängas också? OM kronis från reda på arvet dvs... Det här har ju mkt med ens moral att göra.

Kan inte förlängas om man ansöker själv, (har jag för mig) kan öka antalet kr man ska betala varje månad dock.
Citera
2021-07-06, 21:57
Medlem
Citat:
kronofogen har inga problem att utmäta arv så länge du har en skuld.
För att skydda arvet måste det klart framgå i testamentet att arvet inte får överlåtas - vilket även innefattar utmätning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in