• 1
  • 2
2021-07-05, 21:52
Medlem
Finns det något optimalt sätt att undvika trängselskatt i Stockholm? Kommer ha nytt jobb snart där jag tyvärr måste ha bil i jobbet och köra på Essingeleden. Kan man undvika denna onda trängselskatt på något sätt?

Det finns ju linser och rullgardiner för regskylten. Men vilket innebär lägst straff om man åker fast? Och vilken är lägst risk att åka fast för? Linser känns ju smidigt att sätta på men samtidigt att åka runt med dom hela tiden så lär man ju ha en polis bakom en som upptäcker det.

Rullgardinerna verkar ju väldigt säkra så länge man inte har en polis bakom sig precis när man drar ner dom precis innan kamerorna.

Tips?
Citera
2021-07-05, 21:58
Medlem
Jag vet en som har gångjärn på regplåtshållaren. Så skylten fälls in av vinden haha

Kanske är något?
Fram iallafall
Citera
2021-07-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Jag vet en som har gångjärn på regplåtshållaren. Så skylten fälls in av vinden haha

Kanske är något?
Fram iallafall
James Bond körde roterbara skyltar. Kan vara nåt att skaffa. Man kan köra chefens/grannens/den osympatiske tjänstemannens nummer när man passerar.
Citera
2021-07-05, 22:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
James Bond körde roterbara skyltar. Kan vara nåt att skaffa. Man kan köra chefens/grannens/den osympatiske tjänstemannens nummer när man passerar.

Har för mig att detta fanns att köpa när de införde trängselskatten och alla skulle försöka slippa. Vet inte hur bra den funkade.

Här finns ett par olika hjälpmedel.
https://www.biltullen.com/
Citera
2021-07-05, 22:56
Medlem
Ghastens avatar
Tejpa en bokstav och en siffra så är det kört för dem.

Smutsa ner dem funkar också. På med vatten sen kasta på sand/lera.
Citera
2021-07-06, 00:49
Medlem
S-hund temporärs avatar
Ställ en burk med termit ovanpå apparatskåpet intill förflyttningstilläggsskattanläggningen och tänd på. Upprepa varje gång apparatskåpet byts ut. Effektivt, billigt, högt signalvärde, hjälper fler medborgare än dig själv, sådana Robin Hood-åtgärder kan inspirera andra medborgare, men straffbart som fan om du åker fast.

I brist på avskaffandet av förflyttningstilläggsskatten önskar jag en diskret och prisvärd teknisk lösning i form av IR-dioder/-blixtar intill regskylten som bländar kamerorna, eller ett membran med flytande kristall/PDLC framför regskylten som på kommando blir ogenomskinligt. Jag har inte sett något diskret eller prisvärt sådant alternativ på marknaden. Någon annan?
Citera
2021-07-06, 06:01
Medlem
dayweeds avatar
När trängselskatten kom tidigt 2000-tal var det många som var uppfinningsrika. Nuförtiden tror jag många betalar. Låter som du kommer från landet och inte har råd att betala.

Sedan finns det ju att du kan ha bilen på en bilmålvakt vilket gör att du slipper betala trängselskatt. Det är desto mer populärt nuförtiden.
Citera
2021-07-06, 07:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Varför denna kreativitet för att spara några kronor åt arbetsgivaren?
Citera
2021-07-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Finns det något optimalt sätt att undvika trängselskatt i Stockholm? Kommer ha nytt jobb snart där jag tyvärr måste ha bil i jobbet och köra på Essingeleden. Kan man undvika denna onda trängselskatt på något sätt?

Det finns ju linser och rullgardiner för regskylten. Men vilket innebär lägst straff om man åker fast? Och vilken är lägst risk att åka fast för? Linser känns ju smidigt att sätta på men samtidigt att åka runt med dom hela tiden så lär man ju ha en polis bakom en som upptäcker det.

Rullgardinerna verkar ju väldigt säkra så länge man inte har en polis bakom sig precis när man drar ner dom precis innan kamerorna.

Tips?

Utryckningsfordon
Bussar som har en totalvikt av minst 14 ton
Diplomatregistrerade fordon
Militära fordon
Bil som används av den som beviljats parkeringstillstånd för rörelsehindrad

Mopeder, motorcyklar, trehjuliga skotrar, traktorer och motorredskap ingår inte i gruppen bilar och omfattas därför inte alls av lagen, och behöver således inte heller nämnas som undantag trots att de är avgiftsfria.
Citera
2021-07-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Tejpa en bokstav och en siffra så är det kört för dem.

Smutsa ner dem funkar också. På med vatten sen kasta på sand/lera.
Jobbigt om man hamnar i en poliskontroll eller hastighetskontroll....

Smutsa ner kan man ju göra på vintern på regplåten bak. Men den i fram blir ju inte så smutsig naturligt...
Citera
2021-07-09, 09:23
Medlem
Betala de få kronorna det rör sig om din snåljåp, eller ta cykeln.
Citera
2021-07-09, 16:12
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot

Tips?

På vintern när det är snö är snö på nummerplåtarna ett bra tips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här