2021-07-05, 12:03
Medlem
carminaburanas avatar
jag har swedbank, jag försöker köpa en maskin från prag. (hårvård, 2600 kr, legit https://www.derminator.com/)
När jag försöker genomföra köp så nekas köpet, sidan säger att det är min bank som nekar. Jag ringer upp banken, de säger att det är på företagets sida som det nekas, hon sa nåt om att det var två olika sidor, ett för köp och ett för företaget, och det var därför det inte gick igenom. Summa kardeemumma; det finns inget de kan göra.

Företaget svarar

"Hello there, I'm Carmina from Sweden!

I'm trying to buy a Derminator 2, ten 12 tip cartridges, sterilizing agen and 3 bottles of glide serum, but I am unable to. The web shop comes back the message that my bank here is blocking my transaction, but I spoke with them and the error code is coming from your end, apparently. I've tried with two cards, one is a credit card. I've triple checked all info, so not sure whats wrong.

Am I the only one whos had this problem, or are there others? Is there a way to solve it?

Best regards Carmina"

Svar;

"Hi Carmina,

Unfortunately your bank is either lying to you, or they're ignorant.
Their own systems explicitly told our payment processor's system that they explicitly refuse to remit your attempted payment and they explicitly sent a specific refusal code, namely code 607, that certain Swedish banks use when they refuse to allow an online purchase.

This is a known issue with your bank, we investigated this issue thoroughly already in the past and your bank is unwilling or unable to change this so we recommend switching bank.

Best regards,

Sarah"

De har inte paypal eller några andra sätt att betala, och jag pallar inte byta bank bara för ett köp.
Finns det ett virtuellt kontokort eller nåt jag kan överföra pengar till och sen betala via det, eller är et bara att pallra sig ner till SEB och öppna ett konto enbart för detta köpet?
Senast redigerad av carminaburana 2021-07-05 kl. 12:39.
Citera
2021-07-05, 12:17
Medlem
Bromsklosss avatar
Jag är också intresserad av svaret, men dessutom undrar jag om du har meddelat butikens svar till banken.
Citera
2021-07-05, 12:19
Medlem
Tycker inte det var syrligt, bara sakligt. Ring banken igen.
Citera
2021-07-05, 12:23
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Jag är också intresserad av svaret, men dessutom undrar jag om du har meddelat butikens svar till banken.

Nej, jag har ej hunnit, ska ringa dem i eftermiddag nu när jag har en specifik kod att referera till!
Citera
2021-07-05, 12:26
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Tycker inte det var syrligt, bara sakligt. Ring banken igen.

sant!
Citera
2021-07-05, 12:30
Håller med, tycker inte det var syrligt. Jag gillar snarare sådana där svar, är det något jag hatar så är det inkompetent kundtjänst som skyller på annan part (i det här fallet, din bank som försöker lägga skulden på Derminator). Jag är tämligen övertygad om att företaget har rätt och att det är din bank som är problemet. Swedbank är ju inte direkt kända för att vara tillmötesgående heller...

Stor kredd till Derminator som står på sig och kallar din bank för vad de är - lögnare, alternativt ignoranta.
Citera
2021-07-05, 12:38
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Håller med, tycker inte det var syrligt. Jag gillar snarare sådana där svar, är det något jag hatar så är det inkompetent kundtjänst som skyller på annan part (i det här fallet, din bank som försöker lägga skulden på Derminator). Jag är tämligen övertygad om att företaget har rätt och att det är din bank som är problemet. Swedbank är ju inte direkt kända för att vara tillmötesgående heller...

Stor kredd till Derminator som står på sig och kallar din bank för vad de är - lögnare, alternativt ignoranta.

Ja, ju mer jag läser om svaret, desto mindre syrligt känns det, hehe!

men virtuellt kontokort, finns det nåt?
Citera
2021-07-05, 12:44
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana

Helt virtuellt vet jag inte, men Revolut kan kanske vara något? https://www.revolut.com/sv-SE
Citera
2021-07-05, 13:52
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana

Lunar kan vara ett alternativ där man först får virtuellt kort och även hem ett fysiskt utan avgift samt gör insättningar via Swish, brukar funka bra för mig online.
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Helt virtuellt vet jag inte, men Revolut kan kanske vara något? https://www.revolut.com/sv-SE
Swedbank har börjat spärra insättningar till Revolut via deras kort så man kan bara göra utlandsöverföring som tar några dagar från den värdelösa banken.
Citera
2021-07-05, 13:58
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Lunar kan vara ett alternativ där man först får virtuellt kort och även hem ett fysiskt utan avgift samt gör insättningar via Swish, brukar funka bra för mig online.

Swedbank har börjat spärra insättningar till Revolut via deras kort så man kan bara göra utlandsöverföring som tar några dagar från den värdelösa banken.
Shit, där ser man. Börjar hålla med Derminator mer och mer, byt från den där skitbanken.
Citera
2021-07-05, 14:18
Medlem
Kalla det för skitbank eller vad ni vill men felkoder som den brukar peka på att butiken inte uppdaterat sitt kassasystem att matcha MasterCards säkerhetsnivå. Typ som när du inte kan installera appar för att du glömde uppdatera ditt operativsystem i telefonen.

Men för all del, ring banken igen, be dem kolla med sin kortsupport om det finns mer detaljerat om den nekade transaktionen.
Citera
2021-07-06, 13:07
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

Tackar, jag körde på Lunar och det verkar ha fungerat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in