2021-07-04, 18:31
Medlem
Vad finns det för möjliga sätt att bli blåst som säljare vid användning av blocketpaket?

Anledningen till funderingen beror på en försäljning av en telefon som äger rum just nu. För några dagar sedan la jag ut en s21 på blocket. En person kontaktade mig och ville köpa den via blocketpaket. Jag har aldrig använt blocketpaket förr men har läst spekulationer om möjligheten att få en tegelsten i retur och köparen slutar upp med både pengar och varan. Denna person verkade seriös och det såg bra ut efter en googling. Mångmiljonlägenhet i Stockholm, eget företag, gift och nära pensionsålder.

Paketet skickades under veckan trots funderingar om varför en sådan person skulle köpa en begagnad telefon. När paketet skickats kom förfrågningar om att få se kvitto med telefonens serienummer osv. Detta med anledning att personen inte kan hämta ut telefonen personligen inom x veckor utan ett ombud ska göra det. Jag förstår inte varför inte ombudet kan hämta paketet och delge köparen om önskad information som finns i paketet. Originalkvittot finns i paketet. Detta är början på tankarna att en blåsning kan vara på gång.

Jag ringer upp numret som jag fått och som även återfinns på köparens företagssida. Personen som svarar presenterar sig som sökt person men låter inte på rösten som en äldre person, snarare någon i 25-30 års åldern. Ingen förklaring kan ges till varför ombudet inte kan ta ut paketet om jag inte skickar bild på kvittot. Jag får en känsla av att personen jag pratar med är någon annan än den som står som köpare.

Vid en närmare googling på företaget så ser jag att företaget sysslar med mycket mer än vad som först framgick, bland annat import och export av elektronik och telefoner.

Därmed undrar jag, vilka scenarier kan jag tänkas ställas inför? Eller är jag bara onödigt paranoid kanske. Hur kan man bli blåst som säljare med blocketpaket, specifikt gällande telefoner?
Citera
2021-07-04, 19:02
Medlem
känns det inte bra är det inte bra , verkar vara många konstigheter ,hoppa av eller kräv förskottsbetalning som är det vanliga sättet antar att när du köpt nått på nätet har du fått betala i förskott , när jag tänker efter har han nog tänkt lägga ut den till försäljning redan innan han fått den
Citera
2021-07-04, 19:11
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryaan
Vad finns det för möjliga sätt att bli blåst som säljare vid användning av blocketpaket?

Anledningen till funderingen beror på en försäljning av en telefon som äger rum just nu. För några dagar sedan la jag ut en s21 på blocket. En person kontaktade mig och ville köpa den via blocketpaket. Jag har aldrig använt blocketpaket förr men har läst spekulationer om möjligheten att få en tegelsten i retur och köparen slutar upp med både pengar och varan. Denna person verkade seriös och det såg bra ut efter en googling. Mångmiljonlägenhet i Stockholm, eget företag, gift och nära pensionsålder.

Paketet skickades under veckan trots funderingar om varför en sådan person skulle köpa en begagnad telefon. När paketet skickats kom förfrågningar om att få se kvitto med telefonens serienummer osv. Detta med anledning att personen inte kan hämta ut telefonen personligen inom x veckor utan ett ombud ska göra det. Jag förstår inte varför inte ombudet kan hämta paketet och delge köparen om önskad information som finns i paketet. Originalkvittot finns i paketet. Detta är början på tankarna att en blåsning kan vara på gång.

Jag ringer upp numret som jag fått och som även återfinns på köparens företagssida. Personen som svarar presenterar sig som sökt person men låter inte på rösten som en äldre person, snarare någon i 25-30 års åldern. Ingen förklaring kan ges till varför ombudet inte kan ta ut paketet om jag inte skickar bild på kvittot. Jag får en känsla av att personen jag pratar med är någon annan än den som står som köpare.

Vid en närmare googling på företaget så ser jag att företaget sysslar med mycket mer än vad som först framgick, bland annat import och export av elektronik och telefoner.

Därmed undrar jag, vilka scenarier kan jag tänkas ställas inför? Eller är jag bara onödigt paranoid kanske. Hur kan man bli blåst som säljare med blocketpaket, specifikt gällande telefoner?

Gå på din magkänsla den brukar oftast vara rätt. Berätta sen hur du gjorde.
Citera
2021-07-04, 19:22
Medlem
Deckard-Cains avatar
Idiotiskt system. Han kan bajsa i kartongen och få pengarna tillbaka
Citera
2021-07-04, 19:23
Medlem
solly såg inte att du redan skickat paketet läste lite slarvigt , hoppas det går bra

blocketpaketet är en styggelse bara bilfirmor som säljer beg bilar . företag som säljer begagnade mobiler samt skummisar som annonserar där, länge sen jag kollade på blocket kollar bara tradera ock FB market nu för tiden
Senast redigerad av diseledvin 2021-07-04 kl. 19:37.
Citera
2021-07-04, 20:24
Medlem
Jag har kontaktat blocket i morse och frågat vad som gäller om jag ångrat mig, men i och med att jag skickat paketet så verkar det inte finnas någon återvändo. Det är väl om köparen inte hinner hämta ut paketet innan det går i retur. Kan det annars vara ett alternativ att kolla huruvida telefonen kan spärras, för att sedan kontakta köparen och meddela detta och förhoppningsvis få den i retur?
Citera
2021-07-04, 23:10
Medlem
använd det inte.

Som sagt innan så om han bajsar i kartongen och skickar det tillbaka blir det en tvist mellan dig och honom. Hur exakt blocket avgör vem som gjort fel har jag ingen aning om faktiskt.

Det är samma skit som paypal och andra mellanhänder.
Citera
2021-07-05, 12:17
Medlem
Det är nog så. Det blir nog inte att använda tjänsten mer. Men kan personen ha någon nytta av att få tag i en kopia av kvitto, imei eller serienummer? Jag tänker att personen inte har tänkt eller kommer hämta ut paketet överhuvudtaget när det är så noga med att få tag i just de sakerna innan paketet hämtas ut.
Citera
2021-07-05, 15:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Det är nog så. Det blir nog inte att använda tjänsten mer. Men kan personen ha någon nytta av att få tag i en kopia av kvitto, imei eller serienummer? Jag tänker att personen inte har tänkt eller kommer hämta ut paketet överhuvudtaget när det är så noga med att få tag i just de sakerna innan paketet hämtas ut.

H*n kanske redan har sålt den vidare, innan den ens har levererats. Dvs. det kan vara h*ns köpare som vill ha kvittokopia etc.
Citera
2021-07-22, 17:05
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Jag har kontaktat blocket i morse och frågat vad som gäller om jag ångrat mig, men i och med att jag skickat paketet så verkar det inte finnas någon återvändo. Det är väl om köparen inte hinner hämta ut paketet innan det går i retur. Kan det annars vara ett alternativ att kolla huruvida telefonen kan spärras, för att sedan kontakta köparen och meddela detta och förhoppningsvis få den i retur?
Köparen har ett dygn på sig att godkänna, annars betalas pengarna till säljaren ändå.
Citera
2021-07-22, 21:19
Medlem
miikoss avatar
Första risken är att returneras som oönskad/överskriden liggtid.

Få kurrirbolag brukar låta sakerna ligga för upphämtning i flera veckor, utan max 7 eller 14 dagar. Sedan returneras de, och du kan få stå för returkostnader.

Första man bör göra när någon säger att de inte kan hämta direkt utan gör det inom några veckor är att svara att det inte att fungerar att göra så. De måste hämta inom liggtiden, alt be om att få saken skickad längre fram, ex. efter semestern. Man kan ibland också förlänga liddtiden, osäker på blocketpaketet, men ändrat förefogande brukar kosta, så då bör man berätta för köparen att kostnader tillkommer om man vill ha längre förvaringstid vid utlämmningstället.

Försäkringsvärdet på Blocketpaketet är annars också max 5 000 kr plus fraktkostnaden. Så om om man skickar dyare vara och den försvinner så får man max 5 000 av värdet i ersättning. Visserligen så behöver inte privatsäljare ersätta köpare när sakerna försvinner eller skadas i transport, dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in