2021-07-03, 11:37
Medlem
Har prövat Windows File History (Windows 10) med en extern HDD och tycker det är ett klumpigt verktyg. Ingen progress bar för kopiering av filer och det verkar dessutom finnas en hel del skräckhistorier om misslyckad kopiering. Nu läser jag också att det håller på att fasas ut och kommer inte finnas in framtida versioner av Windows. Är det helt enkelt bättre att köra drag and drop på dom mappar jag vill säkerhetskopiera?
Citera
2021-07-03, 11:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2021-07-03, 12:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Har prövat Windows File History (Windows 10) med en extern HDD och tycker det är ett klumpigt verktyg. Ingen progress bar för kopiering av filer och det verkar dessutom finnas en hel del skräckhistorier om misslyckad kopiering. Nu läser jag också att det håller på att fasas ut och kommer inte finnas in framtida versioner av Windows. Är det helt enkelt bättre att köra drag and drop på dom mappar jag vill säkerhetskopiera?
Provat Robocopy tillsammans med Task Scheduler för att automatisera back up? Eller vad är det du vill göra egentligen?
Citera
2021-07-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Provat Robocopy tillsammans med Task Scheduler för att automatisera back up? Eller vad är det du vill göra egentligen?

En helt vanlig backup. Är helt grön på detta område så jag försöker reda ut vilka metoder som är bra. Robocopy är säkert jättebra men jag vill ha något med ett visuellt gränssnitt. Tänkte mig två externa HDD, en med en system image och en annan med mina viktigaste filer och mappar utan kompression. Låter det någorlunda vettigt?
Citera
2021-07-04, 15:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
En helt vanlig backup. Är helt grön på detta område så jag försöker reda ut vilka metoder som är bra. Robocopy är säkert jättebra men jag vill ha något med ett visuellt gränssnitt. Tänkte mig två externa HDD, en med en system image och en annan med mina viktigaste filer och mappar utan kompression. Låter det någorlunda vettigt?
Kolla detta:
http://www.areca-backup.org/

Själv kör jag enbart molntjänster för backup:
  • Google Drive (Gsuite abonnemang)
  • Dropbox (Dropbox+ abonnemang)
  • OneDrive (ingår i Office 365-abbonenamg)
  • iCloud (abonnemang)
Senast redigerad av Enterprise 2021-07-04 kl. 15:56.
Citera
2021-07-05, 12:02
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Windows file history är skapad för att fungera i bakgrunden, utan att varken störa med onödiga popuper eller dra onödigt med kraft.. När WFH får kontakt med den utvalda enheten så kopierar den diskret alla uppdaterade filer till den utvalda enheten med den i förväg inställda tidsintervallet.....
Man kör den med andra ord inte manuellt..

Prova Windows säkerhetskopiering istället!
Citera
2021-07-05, 13:57
Medlem
"Windows säkerhetskopiering" fungerar dock enbart hyggligt vid backup av hela disken, och även detta korrumperas ibland. "Punktbackuperna" korrumperar den totalt, får inte med stora filer osv.

Windows Filhistorik är också den hyggligt katastrofal, slutar helt plötsligt att fungera utan varning, även om target-enheten fungerar utmärkt, och så är användarens backup helt plötsligt två månader gammal utan att hen vet om det. Funkar inte heller för större filer som outlooks epostdatabaser.

Några manuella robocopy-script inlagda i Task Scheduler med mirror, exclude junctions och restartable mode till föredragen destination har varit det bästa alternativet för mig om man inte vill köpa tredjepartslösningar. Föreslagsvis tre-fyra olika skript vid olika tidpunkter på månaden med olika destinationer, så man följer multiple locality och olika tidpunkter principerna, annars är det ingen ordentlig backup...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in