• 1
  • 2
2022-09-20, 09:54
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe-i-kassan
Ricoh GRIII (eller ngon tidigare version) verkar vara en omtyckt kamera bland gatufotografer. Den r diskret, kompakt, har mnga instllningsmjligheter och har ett fast 28mm-objektiv. Man anvnder ofta "zone focus" nr man fotograferar gatufoto.
Ja, det finns flera tnkbara kompaktkameror som lmpar sig vl fr streetfoto, t.ex. de sm AF-kamerorna frn t.ex. Canon. Typiska 80-tals kameror. Valmjligheterna r fortfarande stora att kpa en eller flera riktigt bra kameror fr billig peng, n s lnge.
Citera
2022-09-20, 10:04
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, det r vldigt kul. Det r flera r sen jag fotade analogt nu. Mycket fr att jag inte riktigt har ngon bra plats att framkalla p och inte har kvar min filmscanner. Om jag hade de mjligheterna hade jag nog brjat igen. Det r kul att fota analogt och grna med enkla kameror.
Ja, visst r det skoj. Betrffande framkallning s behvs det bara en framkallningsdosa, och lite kemi. Sklja kan man ju i badrummet. Klart r ju att en liten negativscanner r att fredra, men annars kan man ju anvnda sin systemkamera att plta av, och d har man ju ven digitaliserat bilderna p samma gng...
Citera
2022-09-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Ja, det finns flera tnkbara kompaktkameror som lmpar sig vl fr streetfoto, t.ex. de sm AF-kamerorna frn t.ex. Canon. Typiska 80-tals kameror. Valmjligheterna r fortfarande stora att kpa en eller flera riktigt bra kameror fr billig peng, n s lnge.

Kostnaden fr analoga kameror kommer nr man kper film och framkallning, men roligt r det.
Citera
2022-09-20, 15:58
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe-i-kassan
Kostnaden fr analoga kameror kommer nr man kper film och framkallning, men roligt r det.
Sant.
Man kan dock kapa kostnader om man framkallar negativen hemma och fr ver bilderna till en cd istllet fr att kopiera p papper. Det gr bra att skriva ut de bilderna man vljer. Filmen kostar dock. Som jag skrev tidigare s kper jag inte dyra filmer ssom Tri-x och co. Har krt med billig 100 ISO film (36 exp.) frn "Lucky". Kvaliteten r faktiskt helt OK, tycker jag. Kostar hlften jmfrt med t.ex. Tri-X. Sedan kan man ju kpa rfilm i bulk. Det blir skapligt billigt per kassett om man kper t.ex. en 30 meters rulle, typ.
Citera
2022-09-20, 18:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ja, visst r det skoj. Betrffande framkallning s behvs det bara en framkallningsdosa, och lite kemi. Sklja kan man ju i badrummet. Klart r ju att en liten negativscanner r att fredra, men annars kan man ju anvnda sin systemkamera att plta av, och d har man ju ven digitaliserat bilderna p samma gng...

Jo, jag har dosa och spolar och allt som behvs fr att framkalla bde smbild och mellanformat. Roligast tycker jag att mellanformat r, bde att fota och framkalla. Det r mest att jag inte orkar hlla p. Kpa kemi och sen bli av med den nr jag r klar. Det r ett aber att jag mste ka till VC med den, har ingenting snt ltt tillgngligt hr utan det r ganska lngt att ta sig dit. Dessutom har jag som sagt inget klockrent stlle att vara p. S just nu r jag lite neggig och orkar inte stta igng. Men suget terkommer d och d. Skulle nog fota med min Rolleicord i s fall, det r riktigt kul att fota TLR tycker jag. Dessutom r det roligt med alla gubbar som kommer fram och pratar nr man gr runt med den.
Citera
2022-09-21, 11:38
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jo, jag har dosa och spolar och allt som behvs fr att framkalla bde smbild och mellanformat. Roligast tycker jag att mellanformat r, bde att fota och framkalla. Det r mest att jag inte orkar hlla p. Kpa kemi och sen bli av med den nr jag r klar. Det r ett aber att jag mste ka till VC med den, har ingenting snt ltt tillgngligt hr utan det r ganska lngt att ta sig dit. Dessutom har jag som sagt inget klockrent stlle att vara p. S just nu r jag lite neggig och orkar inte stta igng. Men suget terkommer d och d. Skulle nog fota med min Rolleicord i s fall, det r riktigt kul att fota TLR tycker jag. Dessutom r det roligt med alla gubbar som kommer fram och pratar nr man gr runt med den.
Ja Rolleicord r en hrlig kamera. Det lustiga r att den tecknar egentligen lika skarpt som Rolleiflex men har nd en lite mjukare karaktr, allts egentligen inte oskarpare men lite mjukare p ett snyggt stt. Jag gillar Rolleicord ocks.
Men det r klart, det gr alldeles utmrkt att parkticera streetfoto men en liten kompakt digitalkamera.
Att plta med telefonen gr ocks ven om jag fr min del gillar inte handhavandet av telefon i fotosammanhang.
Citera
2022-09-21, 18:13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ja Rolleicord r en hrlig kamera. Det lustiga r att den tecknar egentligen lika skarpt som Rolleiflex men har nd en lite mjukare karaktr, allts egentligen inte oskarpare men lite mjukare p ett snyggt stt. Jag gillar Rolleicord ocks.
Men det r klart, det gr alldeles utmrkt att parkticera streetfoto men en liten kompakt digitalkamera.
Att plta med telefonen gr ocks ven om jag fr min del gillar inte handhavandet av telefon i fotosammanhang.

Du kan vl fota gatufoto med vilken kamera som helst egentligen, undantaget storformat kanske. Det handlar vl mest om att man inte s grna vill kra upp en stor DSLR eller mellanformatskamera i ansiktet p folk p gatan. Annars funkar vl vad som helst i princip. Fr mig har det blivit s att kameran anvnds ganska lite nu, r sllan ute och gr mest bara fr att fota som jag brukade. S nu blir det mesta fotat med mobilen, helt enkelt fr att den alltid r med. Men gatufoto i traditionell betydelse brukar jag inte syssla s mycket med nu fr tiden.

Rolleicorden r ju inte bra fr gatufoto s, att man i praktiken har den i midjehjd nr man komponerar och fokuserar gr den lite vl sl... Men som sagt, kul kamera att fota med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in