Citat:
Ursprungligen postat av
Megalit
Ja Rolleicord r en hrlig kamera. Det lustiga r att den tecknar egentligen lika skarpt som Rolleiflex men har nd en lite mjukare karaktr, allts egentligen inte oskarpare men lite mjukare p ett snyggt stt. Jag gillar Rolleicord ocks.
Men det r klart, det gr alldeles utmrkt att parkticera streetfoto men en liten kompakt digitalkamera.
Att plta med telefonen gr ocks ven om jag fr min del gillar inte handhavandet av telefon i fotosammanhang.
Du kan vl fota gatufoto med vilken kamera som helst egentligen, undantaget storformat kanske. Det handlar vl mest om att man inte s grna vill kra upp en stor DSLR eller mellanformatskamera i ansiktet p folk p gatan. Annars funkar vl vad som helst i princip. Fr mig har det blivit s att kameran anvnds ganska lite nu, r sllan ute och gr mest bara fr att fota som jag brukade. S nu blir det mesta fotat med mobilen, helt enkelt fr att den alltid r med. Men gatufoto i traditionell betydelse brukar jag inte syssla s mycket med nu fr tiden.
Rolleicorden r ju inte bra fr gatufoto s, att man i praktiken har den i midjehjd nr man komponerar och fokuserar gr den lite vl sl... Men som sagt, kul kamera att fota med.