Citat:
Ursprungligen postat av
Illasinnad
Gatufotografering r underskattat.
All form av fotografering som ppnar upp fr "slumpen" och den okontrollerbara omvrlden" gillar jag.
Men man behver ingen speciell utrustning fr snt.
Faktum r att det allra bsta r den vanliga mobilkameran, och en snabbtnkt fotograf som inte skms fr att hala upp kameran i tid och otid.
Inte alla har ju samma smak, sklart.
Men fr mnga finns det en srskild tjusning i det "naturliga."
Jag gillar sjlv ocks hur slumpens ngel ibland kan smyga sig in och verkligen verraska med ett fotografi som man frst kan se i sin fulla prakt nr man kommer hem.
Och det kan vara bde i form av att saker hnder i bakgrunden, som man inte sett nr man fotograferade ngonting helt annat.
Men, det kan ju Ocks vara i form av att kameran "strulat" ... Och kortet blivit "fel" p ngot stt, men som nd ger ett mervrde som man omjligt hade kunnat f om man frskt fotografera s med flit.
Ibland blir ju kameran "frvirrad," kanske oftast med udda ljussttning och atmosfriska frhllanden.
D kan det dyka upp "spken" i bilden ... s att sga.
Dvs sdant som inte finns p riktigt, sdant som inte fanns i skaren nr man tog kortet, sdant som man inte sg med gonen.
Men som pga av ljuset, vinkeln, eventuell luftfuktighet, osv ... och Vips, s har ngot som inte finns pltsligt lagts till.
Snt gillar Jag iaf.
Dvs dr t.o.m. de allra simplaste bilderna, som man inte tnkte ens en tanke om nr man knppte bilden.
Men nr man kommer hem och ser att ... Va Fan r Det Dr ... =)
Jag tog, tex, en gng bara ett snabbt kort p min egen skugga som gick framfr mig p trottoaren.
Inget srskilt allts, jag tnkte bara visa att jag hade mssa p mig fast det var maj mnad.
Men, i kameran hade det kommit "spken," och alla "linjer" som trotsarens gatstenar, och gatan, husfasaderna, osv, bildade, blev ... konstiga ... som om ett kort som skulle frestlla en berusad mnniskas synflt ...
Eller nr jag tog ett kort p stmningsfull belyst gngvg i park, mellan "gyllene halvtimmen och bl timmen", samtidigt som det var ltt duggregn.
Det sg ut som att det satt spken ver varje parklykta.
En gng fotograferade jag ett gigantiskt, jttestort, perfekt "v" uppe i molntcket ... ser sinnesjukt ut faktiskt.
Men, som sagt, jag gillar ljus- och skuggeffekter.
Ibland rcker det att bara vrida ngra grader t ena hller, i vinkel mot solen, fr att hela landskapet pltsligt ska "f liv."
Ta sen bara tv steg t andra hllet ... och allt blir lika livlst och dtt som oftast.
Grejen r ju att man alltid mste ha Kamera med sig.
Att lra sig att ta ett kort s snart man ser ngot som kan vara vrt att fotografera, och gra frn olika vinklar ocks om man vill.
Ju lngre tid man hller p med det, ju mer kar sannolikheten fr att man faktiskt ska lyckas fnga ngot "riktigt intressant."
Eller ngot som har sknhetsvrde lngt utver det normala.
Ibland kan ju naturen bara visa sig i sin fulla prakt En Enda dag.
Och d har man ju tur, om man r p rtt plats, vid rtt datum - och p Rtt Klockslag ((och, sklart, tittar t Rtt hll).
Tex, bara Tv gnger om ret kan man f se att solnedgngens sol blir spetsad av kyrktornet i slutet av den avlnga alln vid Vrnhemstorget.
Men det innebr inte att det ser likadant ut varje r, fr molnen r alltid nya, ljuset r inte alltid likadant. Det kanske inte upprepas p mnga, mnga r det man ftt se.