• 1
  • 2
2021-07-02, 21:01
Medlem
Megalits avatar
Att plta analogt verkar vara p uppgng igen.
Har tittat p mnga sk. gatufoton som verkar vara en sorts artistiskt stt att uttrycka sig fotografiskt. Visst, man kan f se mnga fantastiska gonblicksbilder, fngade i flykten. Det finns ngot speciellt p dem. Gamla analoga kompaktkameror verkar vara gatufotografernas nskemaskiner, typ Kodak POP etc. laddade ofta med s/v film
Har inte nnu provat detta men r nog sugen. Undrar bara vilken kamera borde man ha?
Tydligen en Point and Shoot-kamera. Ngra tips innan man gr till verket?
Citera
2021-07-02, 21:08
Medlem
xposures avatar
Jag fotar inte gatufoton s jag r inte riktigt rtt person, men lite erfarenhet av det har jag.

Det beror lite p.
Ska du plta omgivning s behver du ett vidvinkelobjektiv, ska du fota portrtt och hndelser s lr du behva ett 24-70 samt ven ett 70-200 i mitt tycke.
Men detta kanske r lite ver dina ambitioner nu i brjan.
Vad fr slags bilder r det du tnkt dig? Din budget?
Citera
2021-07-03, 00:55
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Jag fotar inte gatufoton s jag r inte riktigt rtt person, men lite erfarenhet av det har jag.

Det beror lite p.
Ska du plta omgivning s behver du ett vidvinkelobjektiv, ska du fota portrtt och hndelser s lr du behva ett 24-70 samt ven ett 70-200 i mitt tycke.
Men detta kanske r lite ver dina ambitioner nu i brjan.
Vad fr slags bilder r det du tnkt dig? Din budget?
Den typiska gatufotosituationen r vl att man vandrar p stan och nr man ser intressanta mnniskor eller situationer s drar man snabbt sin Point and Shoot-kamera frevigar gonblicket. Det knns lite magiskt, faktiskt. De gamla kompakterna brukar vl ha ett objektiv p ca. 35mm. S jag tnker nrmast att plta folk, folk som vandrar p stan, som sitter p uteserveringar, folk som stojar och har kul, etc.
Citera
2021-07-03, 10:15
Moderator
rotadents avatar
Klassiskt gatufoto grs med en 35mm och p nra hll. Jag r vldigt frtjust i gatufoto, men har inte gjort det s mycket sjlv, mest fr att jag inte tycker om att sticka kameran i ansiktet p frmlingar. Men om det ska bli bra r det lite s man f gra, fr bra gatufoto r i regel taget med moderat vidvinkel och riktigt nra. Vill man g bananas direkt kan man se hur Bruce Gilden gr det, ven om jag tycker att man kan lta bli blixten...

Det bsta r vl att laborera lite och se hur du fr det som du vill. Men undvik stora zoomar, det du vill r att snabbt kunna fnga gonblicket. S fast brnnvidd i ett kompakt format. Har du en mtskare eller motsvarande utan autofokus kan du lmpligtvis stlla fokusavstndet p ngot rimligt avstnd och sen nr du ser situationen lyfter du kameran och knpper direkt. Kritisk skrpa p pupillen r inte direkt det viktigaste i snt hr fotografi nd.

Angende kamera s kp ngot billigt om du ska ha analogt. Jag har en Canon A35f som jag kpte fr 50 spnn exempelvis. Det r en mtskare med exponeringsautomatik som funkar finfint, vger ingenting och r superenkel att anvnda. Ngot liknande den kanske?
https://www.lomography.com/magazine/...ish-canon-a35f
Citera
2021-07-03, 14:57
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Att plta analogt verkar vara p uppgng igen.
Har tittat p mnga sk. gatufoton som verkar vara en sorts artistiskt stt att uttrycka sig fotografiskt. Visst, man kan f se mnga fantastiska gonblicksbilder, fngade i flykten. Det finns ngot speciellt p dem. Gamla analoga kompaktkameror verkar vara gatufotografernas nskemaskiner, typ Kodak POP etc. laddade ofta med s/v film
Har inte nnu provat detta men r nog sugen. Undrar bara vilken kamera borde man ha?
Tydligen en Point and Shoot-kamera. Ngra tips innan man gr till verket?
Under Blitzen i London, nr det var total mrklggning, s var det en engelsk fotograf som trotsade bombregnet och gick ut och fotograferade de mrklagda gatorna - med bara mnen och stjrnorna som ljusklla.

Det r ganska stmningsfullt ...

Jag frskte gra samma sak frra ret nr det pltsligt blev strmavbrott mitt p natten.
Jag slngde p mig klderna och rusade ut, med kameran i hgsta hugg.

Tyvrr var det fr sent, och himlen i ster brjade bara bli ljusare och ljusare ...

S det var lite trist.
Det var inte riktigt lika svart som om det hade varit mitt i vintermrkret, tungt molntcke.
Som det var fr ngra r sedan, d det blev total strmavbrott en timme efter nyrsafton.

D var det svart vill jag lova.
Fr svart faktiskt.
Man kunde knappt ens se husgavlarna s mrkt var det.
Och det var p hret att man gick rakt p frbipasserande gngtrafikanter.
Citera
2021-07-03, 16:02
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Under Blitzen i London, nr det var total mrklggning, s var det en engelsk fotograf som trotsade bombregnet och gick ut och fotograferade de mrklagda gatorna - med bara mnen och stjrnorna som ljusklla.

Det r ganska stmningsfullt ...

Jag frskte gra samma sak frra ret nr det pltsligt blev strmavbrott mitt p natten.
Jag slngde p mig klderna och rusade ut, med kameran i hgsta hugg.

Tyvrr var det fr sent, och himlen i ster brjade bara bli ljusare och ljusare ...

S det var lite trist.
Det var inte riktigt lika svart som om det hade varit mitt i vintermrkret, tungt molntcke.
Som det var fr ngra r sedan, d det blev total strmavbrott en timme efter nyrsafton.

D var det svart vill jag lova.
Fr svart faktiskt.
Man kunde knappt ens se husgavlarna s mrkt var det.
Och det var p hret att man gick rakt p frbipasserande gngtrafikanter.
Ja, r det fr svart s blir det inte bilder d heller. Men streetfoto p nattetid kan nog nd vara rtt spnnande, trots belysning, eller kanske tack vare den.
Citera
2021-10-19, 09:18
Medlem
Bra
Citera
2021-10-19, 21:09
Medlem
Gatufotografering r underskattat.
Citera
2021-10-21, 16:05
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Gatufotografering r underskattat.
All form av fotografering som ppnar upp fr "slumpen" och den okontrollerbara omvrlden" gillar jag.

Men man behver ingen speciell utrustning fr snt.
Faktum r att det allra bsta r den vanliga mobilkameran, och en snabbtnkt fotograf som inte skms fr att hala upp kameran i tid och otid.

Inte alla har ju samma smak, sklart.
Men fr mnga finns det en srskild tjusning i det "naturliga."

Jag gillar sjlv ocks hur slumpens ngel ibland kan smyga sig in och verkligen verraska med ett fotografi som man frst kan se i sin fulla prakt nr man kommer hem.
Och det kan vara bde i form av att saker hnder i bakgrunden, som man inte sett nr man fotograferade ngonting helt annat.
Men, det kan ju Ocks vara i form av att kameran "strulat" ... Och kortet blivit "fel" p ngot stt, men som nd ger ett mervrde som man omjligt hade kunnat f om man frskt fotografera s med flit.

Ibland blir ju kameran "frvirrad," kanske oftast med udda ljussttning och atmosfriska frhllanden.
D kan det dyka upp "spken" i bilden ... s att sga.
Dvs sdant som inte finns p riktigt, sdant som inte fanns i skaren nr man tog kortet, sdant som man inte sg med gonen.
Men som pga av ljuset, vinkeln, eventuell luftfuktighet, osv ... och Vips, s har ngot som inte finns pltsligt lagts till.

Snt gillar Jag iaf.

Dvs dr t.o.m. de allra simplaste bilderna, som man inte tnkte ens en tanke om nr man knppte bilden.
Men nr man kommer hem och ser att ... Va Fan r Det Dr ... =)
Jag tog, tex, en gng bara ett snabbt kort p min egen skugga som gick framfr mig p trottoaren.
Inget srskilt allts, jag tnkte bara visa att jag hade mssa p mig fast det var maj mnad.

Men, i kameran hade det kommit "spken," och alla "linjer" som trotsarens gatstenar, och gatan, husfasaderna, osv, bildade, blev ... konstiga ... som om ett kort som skulle frestlla en berusad mnniskas synflt ...

Eller nr jag tog ett kort p stmningsfull belyst gngvg i park, mellan "gyllene halvtimmen och bl timmen", samtidigt som det var ltt duggregn.
Det sg ut som att det satt spken ver varje parklykta.

En gng fotograferade jag ett gigantiskt, jttestort, perfekt "v" uppe i molntcket ... ser sinnesjukt ut faktiskt.

Men, som sagt, jag gillar ljus- och skuggeffekter.
Ibland rcker det att bara vrida ngra grader t ena hller, i vinkel mot solen, fr att hela landskapet pltsligt ska "f liv."
Ta sen bara tv steg t andra hllet ... och allt blir lika livlst och dtt som oftast.

Grejen r ju att man alltid mste ha Kamera med sig.
Att lra sig att ta ett kort s snart man ser ngot som kan vara vrt att fotografera, och gra frn olika vinklar ocks om man vill.
Ju lngre tid man hller p med det, ju mer kar sannolikheten fr att man faktiskt ska lyckas fnga ngot "riktigt intressant."
Eller ngot som har sknhetsvrde lngt utver det normala.

Ibland kan ju naturen bara visa sig i sin fulla prakt En Enda dag.
Och d har man ju tur, om man r p rtt plats, vid rtt datum - och p Rtt Klockslag ((och, sklart, tittar t Rtt hll).

Tex, bara Tv gnger om ret kan man f se att solnedgngens sol blir spetsad av kyrktornet i slutet av den avlnga alln vid Vrnhemstorget.
Men det innebr inte att det ser likadant ut varje r, fr molnen r alltid nya, ljuset r inte alltid likadant. Det kanske inte upprepas p mnga, mnga r det man ftt se.
Citera
2022-09-18, 13:51
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Klassiskt gatufoto grs med en 35mm och p nra hll. Jag r vldigt frtjust i gatufoto, men har inte gjort det s mycket sjlv, mest fr att jag inte tycker om att sticka kameran i ansiktet p frmlingar. Men om det ska bli bra r det lite s man f gra, fr bra gatufoto r i regel taget med moderat vidvinkel och riktigt nra. Vill man g bananas direkt kan man se hur Bruce Gilden gr det, ven om jag tycker att man kan lta bli blixten...

Det bsta r vl att laborera lite och se hur du fr det som du vill. Men undvik stora zoomar, det du vill r att snabbt kunna fnga gonblicket. S fast brnnvidd i ett kompakt format. Har du en mtskare eller motsvarande utan autofokus kan du lmpligtvis stlla fokusavstndet p ngot rimligt avstnd och sen nr du ser situationen lyfter du kameran och knpper direkt. Kritisk skrpa p pupillen r inte direkt det viktigaste i snt hr fotografi nd.

Angende kamera s kp ngot billigt om du ska ha analogt. Jag har en Canon A35f som jag kpte fr 50 spnn exempelvis. Det r en mtskare med exponeringsautomatik som funkar finfint, vger ingenting och r superenkel att anvnda. Ngot liknande den kanske?
https://www.lomography.com/magazine/...ish-canon-a35f
Har kpt en liten Minolta HiMatic med mtskare och exponeringsautomatik. Bildkvaliteten r imponerande skarp. Liten och hndig. Kpte ocks s/v film. Eftersom Tri-X kostar frmycket s kpte jag istllet ngra st. kinesiska filmer, "Lucky" med 36 exponeringar. verfrde bilderna p en foto-cd.
Bildkvaliteten r faktiskt helt OK. Men kostar bara hlften jmfrt med Tri-X.
Har haft mycket skoj med detta.
Citera
2022-09-19, 19:02
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Har kpt en liten Minolta HiMatic med mtskare och exponeringsautomatik. Bildkvaliteten r imponerande skarp. Liten och hndig. Kpte ocks s/v film. Eftersom Tri-X kostar frmycket s kpte jag istllet ngra st. kinesiska filmer, "Lucky" med 36 exponeringar. verfrde bilderna p en foto-cd.
Bildkvaliteten r faktiskt helt OK. Men kostar bara hlften jmfrt med Tri-X.
Har haft mycket skoj med detta.

Ja, det r vldigt kul. Det r flera r sen jag fotade analogt nu. Mycket fr att jag inte riktigt har ngon bra plats att framkalla p och inte har kvar min filmscanner. Om jag hade de mjligheterna hade jag nog brjat igen. Det r kul att fota analogt och grna med enkla kameror.
Citera
2022-09-20, 06:33
Medlem
Ricoh GRIII (eller ngon tidigare version) verkar vara en omtyckt kamera bland gatufotografer. Den r diskret, kompakt, har mnga instllningsmjligheter och har ett fast 28mm-objektiv. Man anvnder ofta "zone focus" nr man fotograferar gatufoto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in