• 1
  • 2
2021-07-02, 18:32
Medlem
Stakeholders avatar
Allt som oftast brukar politiker eller andra offentliga personer alltid beklaga någons död och därefter avsluta med orden "våra tankar går till offrets anhöriga".

Om man som till exempel Stefan Löfven med stor sannolikhet aldrig har träffat offrets anhöriga eller inte ens hört talas om offret före dödsfallet, hur kan man då tänka på dem och lida med dom?

Får inte ihop detta, och jag har hört detta tusentals gånger.

Någon som vågar sig på att förklara och kanske bena ut varifrån detta tjatande kommer ifrån?
Citera
2021-07-02, 18:34
Medlem
Att man låtsas bry sig. Det är väl vad det betyder. Lite socialt sådär.
Citera
2021-07-02, 18:36
Spelad empati för att hålla illusionerna av medmänsklighet uppe.
Citera
2021-07-02, 18:40
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Allt som oftast brukar politiker eller andra offentliga personer alltid beklaga någons död och därefter avsluta med orden "våra tankar går till offrets anhöriga".

Om man som till exempel Stefan Löfven med stor sannolikhet aldrig har träffat offrets anhöriga eller inte ens hört talas om offret före dödsfallet, hur kan man då tänka på dem och lida med dom?

Får inte ihop detta, och jag har hört detta tusentals gånger.

Någon som vågar sig på att förklara och kanske bena ut varifrån detta tjatande kommer ifrån?

Att man tänker på de anhöriga till den döda medans man skriver, för sekunder efter fortsätter med sitt eget liv och tänker noll sek på den döda.
Citera
2021-07-02, 18:41
Medlem
karlskrona1234s avatar
Att man tänker (man ljuger) till någons nära och kära till person som avlidit. Det är något som tex politiker drar med.
Citera
2021-07-02, 18:43
Medlem
Kanske kommer ifrån engelskans "our thoughts and prayers"
Citera
2021-07-02, 18:45
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Absolut ingenting, man säger det för att det bör sägas sen åker man hem och äter gott och sover sött.
Citera
2021-07-02, 18:46
Idag är det nog lämpligare att säga: mina twitterinlägg och mina sms går till…
Citera
2021-07-02, 18:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Onödigt sarkastiska svar i tråden så långt, dumdryga rent ut sagt, gå tillbaka till grunddefinitionerna åtminstone innan vi sjunker lägre: empati är förmågan att förstå andras känslor, att sätta sig in i hur andra tänker och känner utan att blanda in egna känslor, medan sympati är att känna samma sak, att gå in med egna känslor för att känna tillsammans.
Citera
2021-07-02, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Onödigt sarkastiska svar i tråden så långt, dumdryga rent ut sagt, gå tillbaka till grunddefinitionerna åtminstone innan vi sjunker lägre: empati är förmågan att förstå andras känslor, att sätta sig in i hur andra tänker och känner utan att blanda in egna känslor, medan sympati är att känna samma sak, att gå in med egna känslor för att känna tillsammans.
Tack. Att genom ledarskap uppmuntra empati och förståelse är detta årtiondes bristvara. Istället tar cynism och projektion av egen inkompetens på empatiområdet över.
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-02 kl. 18:56.
Citera
2021-07-02, 18:52
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
"våra tankar går till offrets anhöriga".
aldrig har träffat offrets anhöriga eller inte ens hört talas om offret före dödsfallet, hur kan man då tänka på dem och lida med dom?
bena ut varifrån detta tjatande kommer ifrån?
Det är helt enkelt så man säger för att visa sig god, snäll och mänsklig, men att det skulle "gå" några särskilt ömma tankar till anhöriga man inte vet vem är, är såklart lögn.
Sverige är ett medialt land med stark offentlighetsprincip, som gjort för åsiktskorridorer och fårhage. Folk har inte mod nog (med all rätt) och tid att reflektera, så därför gör man som man blivit tillsagd och lärd.
Citera
2021-07-02, 19:07
Medlem
Strychnos avatar
Det betyder: "Jag har inget att säga egentligen, bryr mig inget alls, men måste säga något som låter som jag bryr mig".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in