• 2
  • 3
2021-07-02, 18:34
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har för mig att Wallenbergare skall göras på kalvfärs. Tyvärr är det inte mycket smak alls i rätten ifråga, är köttbullar alternativet så blir det köttbullar!

Stämmer! (Angående kalvfärsen)

Tycker själv att det är löjligt gott i sin enkelhet om det görs rätt. Nu har jag förvisso inte varit på Tranan (Odenplan i Sthlm) på åratal men om wallenbergaren är lika grym idag som då är det definitivt värt ett besök om man aldrig varit på det. Kommer dessvärre för egen del aldrig bli lika gott som förr om åren oavsett eftersom jag gått och blivit blödig eller nått; tar emot att äta kalv, lamm och andra gulliga djurbarn.
Citera
2021-07-02, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skilletgray
Finns hur många recept som helst. Dock är den största skillnaden att det är grädde i smeten. Finns ju vanliga köttbullar gjorda på nötkött, vad är poängen?

Kalvfärs är inte samma sak som köttfärs alt. Nötfärs.
Citera
2021-07-02, 21:06
Medlem
skilletgrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Kalvfärs är inte samma sak som köttfärs alt. Nötfärs.

Oj, där ägde du mig som hittade en avvikande del som inte rörde grädde. Nitpicking jävla fjolla.
Citera
2021-07-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varför heter det inte Wallenburgare - det är ju malet
Det är mer av en stor pannbiff än en hamburgare, aldrig serverad i bröd heller.
Visuell likhet med hamburgare möjligen.
Citera
2021-07-03, 00:01
Medlem
Citat:
Oj, där ägde du mig som hittade en avvikande del som inte rörde grädde. Nitpicking jävla fjolla.

Nja det vet jag inte! Men det är väl det som gör Wallenbergare unikt! Tycker i övrigt att maträtten inte slår andra färsrätter om det görs rätt och efter konstens alla regler!
Citera
2021-07-03, 08:59
Medlem
Citat:
]Det är mer av en stor pannbiff än en hamburgare, aldrig serverad i bröd heller.[/b]
Visuell likhet med hamburgare möjligen.

Helt rätt! Skillnaden är kalvfärs istället för köttfärs.
Citera
2021-07-04, 01:04
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

det är en jäkla skillnad i smak på nötfärs och kalvfärs.

uppdatering: det blev helt ok, som sagt tyckte jag det smakade glorifierad husmanskost, men det var första gången, så det blir nog fler! man skulle lätt kunna göra en wallenburgare av det, skumt att ingen kommit på tanken innan.
Citera
2021-07-04, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
det är en jäkla skillnad i smak på nötfärs och kalvfärs.

uppdatering: det blev helt ok, som sagt tyckte jag det smakade glorifierad husmanskost, men det var första gången, så det blir nog fler! man skulle lätt kunna göra en wallenburgare av det, skumt att ingen kommit på tanken innan.

Inte min favorit i avdelningen husmanskost. Finns mycket annat som verkligen är gott!
Kåldolmar
Kålpudding
Ordinär pannbiff med stekt lök

Blev enbart tre alternativ just nu, men åtskilligt som går före de aktuella Wallenbergarna.
Citera
2021-07-04, 10:39
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Inte min favorit i avdelningen husmanskost. Finns mycket annat som verkligen är gott!
Kåldolmar
Kålpudding
Ordinär pannbiff med stekt lök

Blev enbart tre alternativ just nu, men åtskilligt som går före de aktuella Wallenbergarna.

Kåldolmar kommer nog upp näst!
Citera
2021-07-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Kåldolmar kommer nog upp näst!

Med några kokta potatisar, lingonsylt samt brunsås!
Fyra dolmar räcker till en person.

Kålpudding ännu bättre, med liknande tillbehör.
Kålsoppa med frikadeller var det länge sedan någon serverade också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in