2021-07-02, 13:20
Medlem
Som all husmanskost är det gott i sin enkelhet. Men man får inte glömma det svenska kökets bästa vän dvs lingon.
Citera
2021-07-02, 13:29
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium

Då vet jag vad jag skall bjuda på

Vad trevligt!
Citera
2021-07-02, 13:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
eller bara en glorifierad hamburgare? Nån som sitter på ett bra recept? Tycker de recepten jag hittar ser lite trista ut.

En bra Wallenbergare med riktigt mos, ärtor och rårörda lingon är bland det bästa man kan få i sig.
Citera
2021-07-02, 13:39
Medlem
Rätt tillagade är Wallenbergare gott och är definitivt inte detsamma som glorifierade hamburgare.

En relativt gammal och traditionell rätt där ingredienserna och tillbehören är i princip statiska. Du hittar dem överallt. Finns ingen ”hemlig” ingrediens. Viktigt såklart dock att inte slarva med att använda bra kalvfärs.

Nyckeln till framgång ligger snarare i att hantera råvarorna korrekt - samtliga råvaror ska vara väldigt kalla vid mixningen - samt att vid blandningen använda bra utrustning. Målet är att uppnå en bra fluffighet, vilket just är kännetecknet på en bra Wallenbergare.

Har själv tidigare aldrig valt Wallenbergare vid bjudning men ser absolut inget problem med det. Genuint och gott. Kanske inte sleva upp en jätteklump med mos på tallriken då dock.
Senast redigerad av Sokofinn 2021-07-02 kl. 13:40. Anledning: Felstavning
Citera
2021-07-02, 13:43
Medlem
Tillbehören gör rätten riktigt bra.
Citera
2021-07-02, 13:43
Citat:
hmm, sitter tyvärr inte på en gammal kokbok, men recepten verkar vara desamma, 500g kalvfärs, 3 ägggulor, 2 dl grädde, salt och peppar, forma biffar, doppa i ströbröd och stek på låg värme i 10-12 min. Servera med potatispuré och lingon, rårörda kanske.

Glöm ej ärtor och skirat smör, grymt god rätt.
Citera
2021-07-02, 14:00
Medlem
skilletgrays avatar
Citat:
Är det nåt man kan laga till helgen, lite "lyx" eller är det mer husmanskostaktigt?

Alltså förr så hade det kunnat ses som ganska "lyxigt" då det innehöll en del grädde, men knappast längre. Det är köttbullar med ett fancy namn, inget annat.
Citera
2021-07-02, 14:15
Medlem
carminaburanas avatar
Jag tror jag ger det ett försök på lördag, kanske enligt Tore Vretmansrecept, med det är Epice Riche, 4 kryddor. kanske byter ut potatismoset mot en smarrig blomkålspure enligt detta, men skippar cayenne

https://www.foodandwine.com/recipes/...liflower-puree

sen som förrätt Citron pilgrimsmusslor enligt denna,

https://damndelicious.net/2015/03/14...tter-scallops/

vad tror ni?
Citera
2021-07-02, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skilletgray
Alltså förr så hade det kunnat ses som ganska "lyxigt" då det innehöll en del grädde, men knappast längre. Det är köttbullar med ett fancy namn, inget annat.

Om du googlar ett recept på klassiska köttbullar och ett på wallenbergare så ser du själv att det är rätt stor skillnad på rätterna.
Förrutom att dom innehåller malet nötkött då.
Citera
2021-07-02, 15:46
Medlem
Varför heter det inte Wallenburgare - det är ju malet
Citera
2021-07-02, 15:49
Medlem
skilletgrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om du googlar ett recept på klassiska köttbullar och ett på wallenbergare så ser du själv att det är rätt stor skillnad på rätterna.
Förrutom att dom innehåller malet nötkött då.

Finns hur många recept som helst. Dock är den största skillnaden att det är grädde i smeten. Finns ju vanliga köttbullar gjorda på nötkött, vad är poängen?
Citera
2021-07-02, 16:07
Medlem
Har för mig att Wallenbergare skall göras på kalvfärs. Tyvärr är det inte mycket smak alls i rätten ifråga, är köttbullar alternativet så blir det köttbullar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in