2006-06-01, 11:24
Moderator
Humbugs avatar
Jag lyckats inte till denna mening och hoppas på lite tips om hur i hela fridens jag ska bygga upp den. Jag vet inte om jag ska använda komma eller punkt.... Här följer 2 exempel:

1
Inte för att Olle lider någon brist på B-vitamin, nej tvärtom är han långt ifrån...

2
Inte för att Olle lider någon brist på B-vitamin. Nej han är tvärtom långt ifrån...

Ok, en konstig fråga, kanske,men jag hoppas på er.
Citera
2006-06-01, 11:39
Medlem
Boogie-ads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag lyckats inte till denna mening och hoppas på lite tips om hur i hela fridens jag ska bygga upp den. Jag vet inte om jag ska använda komma eller punkt.... Här följer 2 exempel:

1
Inte för att Olle lider någon brist på B-vitamin, nej tvärtom är han långt ifrån...

2
Inte för att Olle lider någon brist på B-vitamin. Nej han är tvärtom långt ifrån...

Ok, en konstig fråga, kanske,men jag hoppas på er.

Ta bort "nej" och sätt komma efter vitamin och fortsätt bara meningen ut.

Inte för att Olle lider någon brist på B-vitamin, tvärtom är han långt ifrån...

OBS! Jag är verkligen inte nån expert på språk.
Citera
2006-06-01, 11:41
Medlem
filofaxs avatar
Jag är inte heller någon expert på språk.. Riktigt risig på språk, ärligt talat, men är det så bra att starta en mening med "Inte"?
Citera
2006-06-01, 11:51
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogie-ad
Ta bort "nej" och sätt komma efter vitamin och fortsätt bara meningen ut.

ah, det stämmer. Det var Nejet som störde. Såg genast mycket bättre ut.

Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Jag är inte heller någon expert på språk.. Riktigt risig på språk, ärligt talat, men är det så bra att starta en mening med "Inte"?

Ja, nu när du säger det så... men vad kan man använda istället?
Citera
2006-06-01, 11:53
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
ah, det stämmer. Det var Nejet som störde. Såg genast mycket bättre ut.

Ja, nu när du säger det så... men vad kan man använda istället?
Är meningen innan någon slags retorisk fråga kan jag förstå det. Hur är meningen innan?
Citera
2006-06-01, 13:13
Medlem
Egon3s avatar
Båda de ursprungliga förslagen är språkligt sett OK. Men sakligt sett så är B-vitaminer en hel drös av vitaminer. Man kan lida brist på en enda B-vitamin, exempelvis om man är vegan och får otillräckligt med B-12 i sig.
Citera
2006-06-01, 13:15
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Är meningen innan någon slags retorisk fråga kan jag förstå det. Hur är meningen innan?

Jag gör om meningarna lite så jag slipper avslöja vad jag egentligen skriver om, men ungefär så här lyder den:

Så pass många har visat intresse för medicinen att Kommunen känt sig tvingad att börja ransonera. Inte för att man lider någon brist på B-vitamin, tvärtom är det långt ifrån...
Citera
2006-06-01, 19:18
Medlem
dIRe_s avatar
Håller med om att man borde skippa "nejet". Vill man lägga extra emfas på att det är just "tvärtom" så kan man använda ett tankstreck.
Citat:
Inte för att Olle lider någon brist på B-vitamin – tvärtom! Han är långt ifrån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in