Citat:
Ursprungligen postat av
Klick
Hej,
Ska åka och kolla på en beg bil hos en handlare nu, förstagångsköpare här.
Jag tänkte använda mig av den klistrade tråden om råd vid köp, men mycket där krävs att man är erfaren med bilar redan men ska göra så gott jag kan.
Om jag känner att den går bra så ska handlaren ta den på besiktning. Känner ni att om bilen går igenom en besiktning så räcker det som underlag för att konstatera att bilen är som den ska?
Undrar också om de kommenterar på om något ser slitet, konstigt ut under besiktning
Nja, vanliga besiktningen i sig kontrollerar ju enbart grundläggande förutsättningar - att bilen rullar som den ska och har säkra förutsättningar för detta. Du bör dra ut bilen på en gedigen tur och lyssna efter miss-ljud, kan vara diverse klonk, risiga bussningar och dåliga spindel-leder. Snackar vi högre prisklasser så kan man anlita proffs på sidan av som koller igenom bilen. Det är svårt att upptäcka felaktigheter enbart genom att framföra bilen, men man kan få sig ett hum. Att bilen går igenom en besiktning innebär inte per automatik att det är ett helt okej köp. Det finns så många slitage-delar som kan behövas fixas, trots att bilen rullar som den ska. Här ska man inte stirra sig blind på slitage-delar så som bromsar och annat, det är ganska lätt fixat och kostar inte mycket att åtgärda.
Jättebra att kolla service-historik och se att service är kontinuerligt utförd. Undvik att köpa dyrare modeller av bilar strax under 10 000 mil, då stor-service tillkommer runt dessa mil-tal. Då får man enkelt casha upp en 10k.
Men vilken bil gäller det mer precist i modell? Miltal, ägare?
Svar på frågan, NEJ, det räcker inte med en enkel besiktning. Är det en modernare bil kan man kolla felkoder själv eller använda expert och kontrollera. En bil kan gå igenom besiktning hur bra som helst, den är helt säker att framföra, men det kan finnas flera problem som framöver bör åtgärdas - och detta kan bli en kostsam historia.
Men ja, det där med "besiktnings-tramset" är ofta en liten morot i att få bilen såld hos bilhandlare. Generar en falsk trygghet många gånger. Men släng upp modell och årtal + körda mil, så kan man ju kika på "barnsjukdomar" och annat. Historians gång brukar ofta göra sig påmind i vad man bör hålla extra koll på, och vara medveten om.