2021-07-02, 10:43
Medlem
Hej,
Ska åka och kolla på en beg bil hos en handlare nu, förstagångsköpare här.
Jag tänkte använda mig av den klistrade tråden om råd vid köp, men mycket där krävs att man är erfaren med bilar redan men ska göra så gott jag kan.

Om jag känner att den går bra så ska handlaren ta den på besiktning. Känner ni att om bilen går igenom en besiktning så räcker det som underlag för att konstatera att bilen är som den ska?
Undrar också om de kommenterar på om något ser slitet, konstigt ut under besiktning
Citera
2021-07-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klick
Hej,
Jag tänkte använda mig av den klistrade tråden om råd vid köp, men mycket där krävs att man är erfaren med bilar redan men ska göra så gott jag kan.

Om jag känner att den går bra så ska handlaren ta den på besiktning. Känner ni att om bilen går igenom en besiktning så räcker det som underlag för att konstatera att bilen är som den ska?
Undrar också om de kommenterar på om något ser slitet, konstigt ut under besiktning

Dom kollar bara trafiksäkert på en besiktning och dom kan missa mkt plus att dom ofta e tjenis med bilhandlare så det ska du verkligen inte lita på.
Citera
2021-07-02, 11:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hej,

1. Nej, du måste inte vara expert för att följa rådan i tråden om begköp.

2. Besiktning är bara en kontroll av att bilen inte är livsfarlig. Det säger inget om att bilen är ett bra köp. Så nej, det räcker inte.
Citera
2021-07-02, 11:53
Medlem
Du får i alla fall en grov bild av läget. Du kan också kolla lite bakgrundsinfo på t.ex. biluppgifter, car info, kanske kontakta tidigare ägare samt transportstyrelsen. Man kan också lämna in bilen för en extra koll hos en besiktningsfirma, eller varför inte en liten verkstad. Det kostar väl en aning men väl värt pengarna om man inte kan ett smack själv. Köper du dessutom bilen hos en MRF-ansluten firma så har de vissa skyldigheter - som vissa ändå försöker att orma sig förbi, förhala, ursäkta, etc. Men de kan Aldrig avtala eller förhandla bort lagen som skyddar dig som kund. Det ska också medfölja en varudeklaration på bilen och en slags 6 mån. "garanti" där bevisbördan nästintill ligger helt på bilhandlaren. Därefter så hamnar den bevisbördan på dig som kund och du måste kunna visa att det handlar om ett ursprungsfel, och det kan minst sagt bli svårt om inte omöjligt.

I vilket fall som helst så vill man givetvis undvika allt det där genom att bilda sig en bra bild och uppfattning om skicket innan ett ev. köp. Det är nästan regel utan undantag att det alltid finns något som inte går hem så att säga. Är bilhandlaren juste och ärlig så ordnas det upp med en gång. Det kan t.ex. handla om skicket på sommar- eller vinterdäcken, fälgar, en förbisedd blessyr någonstans eller att något inte fungerar korrekt, eller alls etc.
Citera
2021-07-02, 21:21
Medlem
Onanikrems avatar
Nej en kontrollbesiktning kollar bara bilens säkerhet och (miljöpåverkan)
Förr kunde man lämna bilen till Motormännen för en grundlig undersökning till hyfsat pris.
Nu finns i stället Bildiagnos https://www.bilprovningen.se/vara-tj...ildiagnos.html
På bilprovningen, halvdyrt och inget jag själv prövat.
Fundera på vad du tycker det är värt, mot bilens kostnad, du kan även ringa förra ägaren och kolla om det varit några problem eller större reparationer. Han har oftast ingen anledning att ljuga och du får kanske veta var du skall börja söka fel om det blivit "snabblagat"
Citera
2021-07-02, 23:33
Medlem
TattooedFuckers avatar
Besiktningen kollar bara om den är trafikfarlig eller om den har nåt med miljö o göra .

När jag hade bilfirma skickade jag alla bilar till en o samma besiktning och helt seriöst . Ja vet inte hur många bilar som gick igenom med blanka papper trots de stått ett bra tag . Sen att samma besiktning gärna skicka hit folk som fått 2or så får man nog tänka att de finns lite samarbete inofficiellt

Men de smartaste är o åka tex till Dekra tror de kostar 799 kr för en genomgång Annars om du har en kunnig polare så är de bara be den kolla eller skriva ut på Facebook i nån märkesgrupp för den bilen du vill köpa att du behöver hjälp med ett bilköp o gärna erbjuder en peng .

Annars ring föregående ägare
Citera
2021-07-03, 22:18
Medlem
Citat:
Hej,

Forsta fragan ar.
Koper du av serios valetablerad firma driven av etniska svenskar ar svaret ja.
Koper du av araber muslimer negrer zigenare sa ar svaret nej.

Kostar bilen 5000 sa duger en godkand besiktning. For du vet du koper skrot anda.

Kostar den 500000 sa ar svaret Nej. Men far du garanti fran firma ett ovan sa blir svaret Ja
Far du garanti fran firma tva ovan ar svaret fortfarande Nej.

Koper du bil under 50K ar du idiot om du handlar pa firma.
Billig begbil koper man privat

Men fo
Citera
2021-07-04, 00:02
Medlem
Shepard25s avatar
Handlare måste väl ha en varudeklaration, den brukar/ska ju relativt noggrant beskriva bilens skick. Välj en MRF-ansluten firma.
Citera
2021-07-04, 02:21
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Hej,

Nja, vanliga besiktningen i sig kontrollerar ju enbart grundläggande förutsättningar - att bilen rullar som den ska och har säkra förutsättningar för detta. Du bör dra ut bilen på en gedigen tur och lyssna efter miss-ljud, kan vara diverse klonk, risiga bussningar och dåliga spindel-leder. Snackar vi högre prisklasser så kan man anlita proffs på sidan av som koller igenom bilen. Det är svårt att upptäcka felaktigheter enbart genom att framföra bilen, men man kan få sig ett hum. Att bilen går igenom en besiktning innebär inte per automatik att det är ett helt okej köp. Det finns så många slitage-delar som kan behövas fixas, trots att bilen rullar som den ska. Här ska man inte stirra sig blind på slitage-delar så som bromsar och annat, det är ganska lätt fixat och kostar inte mycket att åtgärda.

Jättebra att kolla service-historik och se att service är kontinuerligt utförd. Undvik att köpa dyrare modeller av bilar strax under 10 000 mil, då stor-service tillkommer runt dessa mil-tal. Då får man enkelt casha upp en 10k.

Men vilken bil gäller det mer precist i modell? Miltal, ägare?

Svar på frågan, NEJ, det räcker inte med en enkel besiktning. Är det en modernare bil kan man kolla felkoder själv eller använda expert och kontrollera. En bil kan gå igenom besiktning hur bra som helst, den är helt säker att framföra, men det kan finnas flera problem som framöver bör åtgärdas - och detta kan bli en kostsam historia.

Men ja, det där med "besiktnings-tramset" är ofta en liten morot i att få bilen såld hos bilhandlare. Generar en falsk trygghet många gånger. Men släng upp modell och årtal + körda mil, så kan man ju kika på "barnsjukdomar" och annat. Historians gång brukar ofta göra sig påmind i vad man bör hålla extra koll på, och vara medveten om.
Senast redigerad av stockcock 2021-07-04 kl. 02:31.
Citera
2021-07-04, 02:34
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Handlare måste väl ha en varudeklaration, den brukar/ska ju relativt noggrant beskriva bilens skick. Välj en MRF-ansluten firma.

MRF är det ju en djävla massa hokus-pokus kring. Är det inte uppenbara fel som visar sig så låter man det ofta gå. Eller så kollar man det inte noga. Pick one!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in