2021-10-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Är väl illa även i Finland.

Sant, iaf relativt talat, men Finland har varit pro-idrott genom pandemin så där är man inte så orolig. Även om vi vill ha en säsong med publiken tillbaka nu också och inte bara genomförda tävlingar.
Citera
2021-10-23, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponti
Man har ju inte full insikt i Calles träning men sett utifrån så kändes det ju ganska märkligt. Han fick en ny tränare i Mattias Reck (lyckats bra i cykelvärlden) och satsade ju på 5-milen. Och sen tillbringade han en massa timmar i gymmet och la på sig ett antal kg vilket ju verkar knepigt mot den tydliga 5-mils satsningen. Jag har ju jättesvårt att tro att cykel tränare Reck förordade en massa styrketräning, men man vet ju inte...

Man skulle vilja veta vad Reck tänkte och såg. Nu har ju Calle sagt att det blev helt fel förra säsongen och det det skulle ju kunna vara kritik av Reck men Max Novak verkar inte klaga och som du säger, av vad jag hört så skulle jag inte tro att det är han som sagt åt Calle att uggla i gymmet. Jag tror det är svårt att få Calle att följa ett träningsprogram om jag ska vara ärlig - men det är klart att det är mest spekulation av mig.

Apropå träning så såg jag Burmans vlogg för några dar sen och enligt honom så pekar alla testvärden uppåt. Inga mer detaljer än så men det är ju bra att höra.
Citera
2021-10-23, 04:03
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Apropå träning så såg jag Burmans vlogg för några dar sen och enligt honom så pekar alla testvärden uppåt. Inga mer detaljer än så men det är ju bra att höra.

Så du vet inte om det var jämfört med samma tidpunkt i fjol, eller två veckor tillbaka?
Citera
2021-10-23, 09:41
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Iofs fel tråd - men Sverige kan ju mycket väl skicka fem damsprinters, där några även är kapabla distansåkare - detsamma lär gälla USAs herrar, t.ex. Gus lär väl köra såväl sprint
som distans (sorry, lyckas inte lista ut hur man svarar i tråden där detta hör hemma)

Du citerar inlägget -> Klipper ut -> Klistrar in
Ursäkta för fel tråd. gick av bara farten.

Sveriges damer är väl mer universalåkare än USAs herrar. Intressant i sammanhanget blir främst norska och ryska herrarna plus norska damerna med den reducerade kvoten 8.
Senast redigerad av rainbowia 2021-10-23 kl. 09:46.
Citera
2021-10-23, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Så du vet inte om det var jämfört med samma tidpunkt i fjol, eller två veckor tillbaka?

OK jag orkar inte gå tillbaks och dubbelkolla men jag fick uppfattningen att det var jämfört med i våras. Åtminstone ett ganska långt tidsspann, inte bara två veckor. Det han mest var intresserad av var submaxtest, dvs ha lägre puls och laktat i samma fart. Sen hade maxtestet också gått bra men det var så mycket dagsform tyckte han.
Citera
2021-10-23, 12:44
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Du citerar inlägget -> Klipper ut -> Klistrar in
Ursäkta för fel tråd. gick av bara farten.

Sveriges damer är väl mer universalåkare än USAs herrar. Intressant i sammanhanget blir främst norska och ryska herrarna plus norska damerna med den reducerade kvoten 8.
Norges damer och Rysslands herrar är väl de mest intressanta, de är ju bägge mycket starkare på distans än sprint, så de borde bra ta ut var sin renodlad sprinter kan jag tycka (Falla och Gleb) och i övrigt köra med allroundåkare i sprinten.
För Sverige är ju frågan om fler än sju damer kommer få starta i något lopp och hur man då gör med åttonde platsen. Sprintreserven har ju klart större medaljchans än distansreserven så jag skulle inte bli helt förvånad om Sverige åker till OS med fem sprintdamer (det är iofs väldigt beroende på Linns skada, Riboms utveckling och vilken nivå Moa L håller i vinter - men det är ju inte omöjligt att Johanna Hagström blir åttonde åkare även om hon vid uttagningarna anses vara femma i sprint).

(Klipp och klistrandet känns väldigt jobbigt på en iPad)
Citera
2021-10-23, 13:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Norges damer och Rysslands herrar är väl de mest intressanta, de är ju bägge mycket starkare på distans än sprint, så de borde bra ta ut var sin renodlad sprinter kan jag tycka (Falla och Gleb) och i övrigt köra med allroundåkare i sprinten.
För Sverige är ju frågan om fler än sju damer kommer få starta i något lopp och hur man då gör med åttonde platsen. Sprintreserven har ju klart större medaljchans än distansreserven så jag skulle inte bli helt förvånad om Sverige åker till OS med fem sprintdamer (det är iofs väldigt beroende på Linns skada, Riboms utveckling och vilken nivå Moa L håller i vinter - men det är ju inte omöjligt att Johanna Hagström blir åttonde åkare även om hon vid uttagningarna anses vara femma i sprint).

Jag tror inte SOK kommer ta ut fem sprintåkare utan att det blir fyra sprintåkare och fyra distansåkare.
Citera
2021-10-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tror inte SOK kommer ta ut fem sprintåkare utan att det blir fyra sprintåkare och fyra distansåkare.

Ja, särskilt när man har en åkare som Ribom som kan åka både sprint och distans. Eftersom vi har världens bästa sprintdamer men egentligen bara två distansåkare av världsklass så kommer Ribom att bli uttagen som distansåkare. Sverige har då i praktiken 5 sprintåkare att välja mellan vilket kan vara bra om någon blir sjuk, skadad eller tappar formen.
Citera
2021-10-23, 15:18
Medlem
Citat:
ag skulle inte bli helt förvånad om Sverige åker till OS med fem sprintdamer (det är iofs väldigt beroende på Linns skada, Riboms utveckling och vilken nivå Moa L håller i vinter - men det är ju inte omöjligt att Johanna Hagström blir åttonde åkare även om hon vid uttagningarna anses vara femma i sprint).

Vad är det som får dig att tro att Hagström skulle rankas som nummer 5 bland sprintdamerna?

För OS-uttagning gäller följande:

Uttagning sker efter en samlad bedömning av resultaten på följande tävlingar:

1. Samtliga världscuptävlingar (WC) säsongen 2020/2021 samt 2021/2022 (fram till uttagning)

2. VM Oberstdorf 2020

När det gäller världscuptävlingar är kvalperioden för längdskidor 16/1 2021-16/1 2022. Vilket betyder att resultat från världscuptävlingarna i Falun och Ulricehamn förra säsongen ska vägas in vid bedömningen.

Hagström var 4:a i Falun och 2:a i Ulricehamn. Om vi jämför med Dyvik som åtminstone förra säsongen var Hagströms främsta utmanare om VM-platsen så var Dyvik 7:a i Falun och 22:a i Ulricehamn. Sprinten i Ulricehamn gick i fri stil och bör därmed räknas högre eftersom OS-sprinten kommer att gå i fri stil. Lundgren som är den andra konkurrenten klarade inte ens kvalet i Falun och blev 33:a och deltog inte i Ulricehamn. Hagström har redan här ett stort försprång över Dyvik och ännu större över Lundgren.

När det gäller VM i Oberstdorf så var Hagström 4:a medan varken Dyvik eller Lundgren har något resultat att komma med. Resultat från VM räknas dessutom högre än resultat i världscupen. Det kan man se då Sundling blev OS-uttagen tidigt men inte Dahlqvist som hade bättre resultat än Jonna i världscupen förra säsongen (bl.a. en världscupseger i Ulricehamn som dessutom var i fri stil medan Jonnas VM-seger var i klassisk stil.

Det råder väl ingen tvekan om att Hagström har ett stort övertag i dagsläget. Hon får göra dåliga resultat i främst Lillehammer och Davos (fristilssprintar) medan de andra två i princip måste vara på pallen. Hagström har i dagsläget 2 pallplatser i Världscupen. Dyvik och Lundgren har inte någon

Man undrar ju då hur du kan placera Hagström som nummer 5 bland sprintåkarna. Kan du förklara det?
Citera
2021-10-23, 15:54
Medlem
bcdefgs avatar
Mitt resonemang bygger på (hypotetiskt) antaganden om att:
1. Linn hittar tillbaka till formen innan skadan (känns osannolikt), Maja håller också form från innan VM
2. Ribom tar ett steg framåt både i distans och sprint (ryktena och insatserna på rullskidor talar väl för det) och tar därmed plats som såväl sprinter som distansåkare.
3. Kalla håller traditionell hög mästerskapsnivå (tänk skiathlon och 10 km fritt i Oberstdorf)
Övriga åkare som förra vintern.
Då skulle sprintlaget bli Linn, Jonna, Maja och Emma (för mig är Linn, Maja och Jonna klart före övriga damer i sprint om alla är i form - de tre kan ta guld, Johanna, Emma, Moa L och Anna Dyvik har finalkapacitet, medaljkapacitet om några av de andra misslyckas - möjligt jag underskattar Johanna, vi får se i vinter)
Distansloppen kommer åkas av Ebba, Frida, Kalla kompletterat med lämplig sprintdam i respektive distanslopp.
Alltså är det bara sju damer som har en startplats.
En väsentlig skillnad mellan OS och VM är ju att programmet är mer utspritt så det blir lättare att åka fler lopp.
Tar man det för givet att Johanna slår Ribom i sprint är detta förstås omöjligt, men i min värld är det väldigt jämnt mellan Emma och Johanna (även om Johanna kvalar överlägset) och eventuellt också Anna Dyvik och Moa L. Hittar Moa L formen, men inte Linn så är det bara att byta ut Linn mot Moa i resonemanget.
Väsentligt tillägg: banorna i OS kommer vara ovanligt långa vad jag förstår vilket talar mot Johanna. Kvalet är inget problem i mästerskap så ingen svenska riskerar att slås ut där bara de står på benen.
Senast redigerad av bcdefg 2021-10-23 kl. 15:58.
Citera
2021-10-23, 16:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Mitt resonemang bygger på (hypotetiskt) antaganden om att:
1. Linn hittar tillbaka till formen innan skadan (känns osannolikt), Maja håller också form från innan VM
2. Ribom tar ett steg framåt både i distans och sprint (ryktena och insatserna på rullskidor talar väl för det) och tar därmed plats som såväl sprinter som distansåkare.
3. Kalla håller traditionell hög mästerskapsnivå (tänk skiathlon och 10 km fritt i Oberstdorf)
Övriga åkare som förra vintern.
Då skulle sprintlaget bli Linn, Jonna, Maja och Emma (för mig är Linn, Maja och Jonna klart före övriga damer i sprint om alla är i form - de tre kan ta guld, Johanna, Emma, Moa L och Anna Dyvik har finalkapacitet, medaljkapacitet om några av de andra misslyckas - möjligt jag underskattar Johanna, vi får se i vinter)
Distansloppen kommer åkas av Ebba, Frida, Kalla kompletterat med lämplig sprintdam i respektive distanslopp.
Alltså är det bara sju damer som har en startplats.
En väsentlig skillnad mellan OS och VM är ju att programmet är mer utspritt så det blir lättare att åka fler lopp.
Tar man det för givet att Johanna slår Ribom i sprint är detta förstås omöjligt, men i min värld är det väldigt jämnt mellan Emma och Johanna (även om Johanna kvalar överlägset) och eventuellt också Anna Dyvik och Moa L. Hittar Moa L formen, men inte Linn så är det bara att byta ut Linn mot Moa i resonemanget.
Väsentligt tillägg: banorna i OS kommer vara ovanligt långa vad jag förstår vilket talar mot Johanna. Kvalet är inget problem i mästerskap så ingen svenska riskerar att slås ut där bara de står på benen.

Jag ser fortfarande inte att SOK skulle ta ut fyra ordinarie sprintåkare och en sprintreserv samt tre distansåkare. Ribom eller Lundgren kan ju mycket väl bli uttagna som distansåkare om de gör tillräckligt bra resultat i distans (i sin bästa form har de ju topp-10-kapacitet i distans) om de nu inte redan är uttagna som sprintåkare (av fyra sprinters).
Citera
2021-10-23, 16:24
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag ser fortfarande inte att SOK skulle ta ut fyra ordinarie sprintåkare och en sprintreserv samt tre distansåkare. Ribom eller Lundgren kan ju mycket väl bli uttagna som distansåkare om de gör tillräckligt bra resultat i distans (i sin bästa form har de ju topp-10-kapacitet i distans) om de nu inte redan är uttagna som sprintåkare (av fyra sprinters).
Till Sotji tog man ut 5 sprintåkare på herrsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in