2021-10-21, 16:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nej, det var väl kopplat till hennes medverkan i Maratonpodden där hon kritiserade landslagets träningsfilosofi:

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/jag-kraks-pa-det-ar-som-en-sjukdom-/

Jag tycker verkligen inte hennes uttalande där gör att hon har brutit mot någon form av tänkt uppförandekod (jag har iofs bara läst Expressenartikeln och inte lyssnat på Maratonpodden då jag bara undantagsvis lyssnar på poddar). Jag tycker snarare hon försöker föra en intressant diskussion om den förhärskande träningskulturen i svensk längdskidåkning och inom svenska landslaget. Jag tänker också på Finn Hågen Krogh i Norge som tränade väldigt lite (om man räknade antal träningstimmar) jämfört med åkarna i norska allroundlandslaget. Finns ju också norska herråkare som hellre velat vara med i norska sprintlandslaget än i allroundlandslaget just för att träningskulturen i allroundlaget har varit för tuff. Har väl varit även varit så på damsidan i norska längdåkning. Den tuffa distansträning i norska damlandslaget (som passade Björgen/Johaug/Östberh/Heidi Weng) har väl brutit ner snarare än byggt upp andra åkare (som inte har samma träningstålighet som dessa).

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Säger inte att det finns eller bör finnas en uppförandekod utan bara att man borde tänka på hur man uppfattas av de som tar ut trupperna. Det enda jag säger är att det knappast hjälper en åkare i Dyviks situation att framstå som allmänt bitter och sur på landslaget när det är de som tar ut truppen. Vill hon fortsätta svinga i offentligheten har inte jag några problem med det men jag tror inte att det ökar hennes chanser att bli uttagen.

Som sagt detta är inte hur jag vill att det ska vara men jag tror man lever i en fantasivärld om man tror att Annas uttalanden och beteende sen i våras inte finns med i bakhuvudet på de som tar ut truppen när det står och väger mellan två åkare med samma chanser och dagsform.

Fast det är ju bara din tolkning att Dyvik är allmän bitter, att landslagsverksamheten bara är skit enligt henne och att hon nedvärderar andra åkare. Jag tolkar det inte så och det är ju inte givet att landslagsledningen tolkar det så.
Citera
2021-10-21, 18:20
Medlem
Jag har lyssnat på Dyvik avsnittet i Maratonpodden och kan inte minnas något uttalande där som skulle ha brutit mot någon kod.

Hon förde fram en del kritiska åsikter men inget att hetsa upp sig över.

Det mesta av det hon sa har mer eller mindre kommit fram i hennes vlogg tidigare
Citera
2021-10-21, 21:03
Medlem
Är inte Lisorna med på juniorlagets läger i Vålådalen? Bara sett Tove och Märta av tjejerna på bilder därifrån.
Citera
2021-10-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker verkligen inte hennes uttalande där gör att hon har brutit mot någon form av tänkt uppförandekod (jag har iofs bara läst Expressenartikeln och inte lyssnat på Maratonpodden då jag bara undantagsvis lyssnar på poddar). Jag tycker snarare hon försöker föra en intressant diskussion om den förhärskande träningskulturen i svensk längdskidåkning och inom svenska landslaget. Jag tänker också på Finn Hågen Krogh i Norge som tränade väldigt lite (om man räknade antal träningstimmar) jämfört med åkarna i norska allroundlandslaget. Finns ju också norska herråkare som hellre velat vara med i norska sprintlandslaget än i allroundlandslaget just för att träningskulturen i allroundlaget har varit för tuff. Har väl varit även varit så på damsidan i norska längdåkning. Den tuffa distansträning i norska damlandslaget (som passade Björgen/Johaug/Östberh/Heidi Weng) har väl brutit ner snarare än byggt upp andra åkare (som inte har samma träningstålighet som dessa).

Fast det är ju bara din tolkning att Dyvik är allmän bitter, att landslagsverksamheten bara är skit enligt henne och att hon nedvärderar andra åkare. Jag tolkar det inte så och det är ju inte givet att landslagsledningen tolkar det så.

Jag har lyssnat på podden och tycker inte alls att hon bryter mot någon outtalad uppförandekod och är inte alls bitter. Det förs en bra diskussion om träningskulturen inom längd (och landslaget) och att det inte passar alla med den typen av träning. Hon förklarar ganska bra varför hon inte passar in i träningsmallen.

Exakt hur det funkar när man är med i landslaget är oklart men standarden/normen sätts ju redan på skidgymnasierna. Redan första året ska 17-åringen upp i runt 500 timmars träning. Har man då inte en tydlig egen filosofi så åker man ju in i mallen direkt, oavsett om det passar den enskilde individen eller inte.
Citera
2021-10-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Där slog du huvudet på spiken. Jag trodde i min enfald att han hade lärt efter förra säsongen att musklerna består av två olika muskelfibrer och att man måste träna båda. Men Calle lär sig aldrig. Han tror tydligen att felet han gjorde förra säsongen var att han tränade för mycket. Märkligt dock att landslagstränarna inte tar tag i detta och styr Calle åt rätt håll. Är landslagstränarna inte heltidsanställda? De borde väl i så fall följa upp hur landslagsåkarna tränar även mellan de läger man håller.

Man har ju inte full insikt i Calles träning men sett utifrån så kändes det ju ganska märkligt. Han fick en ny tränare i Mattias Reck (lyckats bra i cykelvärlden) och satsade ju på 5-milen. Och sen tillbringade han en massa timmar i gymmet och la på sig ett antal kg vilket ju verkar knepigt mot den tydliga 5-mils satsningen. Jag har ju jättesvårt att tro att cykel tränare Reck förordade en massa styrketräning, men man vet ju inte...
Citera
2021-10-21, 22:27
Medlem
Om tjejerna (Andersson, Karlsson, Sorina, Diggins, Weng, Fossesholm) inte närmar sig Johaug i vinter, funderar jag på att sluta titta på damskidåkningen överhuvudtaget. Det är slående hur nån kan vara ständigt typ 15% bättre än alla andra. Johaug kan fortfarande vinna, men det måste bli tätare i toppen.
Citera
2021-10-22, 07:22
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarnivoricConcrete
Om tjejerna (Andersson, Karlsson, Sorina, Diggins, Weng, Fossesholm) inte närmar sig Johaug i vinter, funderar jag på att sluta titta på damskidåkningen överhuvudtaget. Det är slående hur nån kan vara ständigt typ 15% bättre än alla andra. Johaug kan fortfarande vinna, men det måste bli tätare i toppen.
Du behöver inte vara orolig för att Johaug ska vinna med fyra minuter per mil i år heller
Citera
2021-10-22, 11:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Det verkar som man kommer korta ner herrarnas sprintstafettbana i OS till samma som damerna har, dvs 1500 meter. Vet inte om det har nämnts här tidigare.
Citera
2021-10-22, 11:57
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det verkar som man kommer korta ner herrarnas sprintstafettbana i OS till samma som damerna har, dvs 1500 meter. Vet inte om det har nämnts här tidigare.
Det är fortfarande väldigt långt. VM var 1200 och där sprack det ändå av ganska mycket
Citera
2021-10-22, 13:54
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Det är fortfarande väldigt långt. VM var 1200 och där sprack det ändå av ganska mycket
Blir förhoppningsvis inte samma extremtunga före - de som gick i andra semifinalen var i praktiken chanslösa i VM
Citera
2021-10-22, 15:49
Medlem
Coronasituationen i Norge ser inte direkt superbra ut jämfört med samma tidpunkt förra året, för att inte säga usel, till skillnad från våran "freedom day" verkar också dom flesta pilarna peka åt fel håll sedan dess. Hoppas att FIS inte behöver stå med brallorna nere ännu en gång!
Citera
2021-10-22, 16:24
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Coronasituationen i Norge ser inte direkt superbra ut jämfört med samma tidpunkt förra året, för att inte säga usel, till skillnad från våran "freedom day" verkar också dom flesta pilarna peka åt fel håll sedan dess. Hoppas att FIS inte behöver stå med brallorna nere ännu en gång!

Är väl illa även i Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in