Citat:
Nej, det var väl kopplat till hennes medverkan i Maratonpodden där hon kritiserade landslagets träningsfilosofi:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/jag-kraks-pa-det-ar-som-en-sjukdom-/
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/jag-kraks-pa-det-ar-som-en-sjukdom-/
Jag tycker verkligen inte hennes uttalande där gör att hon har brutit mot någon form av tänkt uppförandekod (jag har iofs bara läst Expressenartikeln och inte lyssnat på Maratonpodden då jag bara undantagsvis lyssnar på poddar). Jag tycker snarare hon försöker föra en intressant diskussion om den förhärskande träningskulturen i svensk längdskidåkning och inom svenska landslaget. Jag tänker också på Finn Hågen Krogh i Norge som tränade väldigt lite (om man räknade antal träningstimmar) jämfört med åkarna i norska allroundlandslaget. Finns ju också norska herråkare som hellre velat vara med i norska sprintlandslaget än i allroundlandslaget just för att träningskulturen i allroundlaget har varit för tuff. Har väl varit även varit så på damsidan i norska längdåkning. Den tuffa distansträning i norska damlandslaget (som passade Björgen/Johaug/Östberh/Heidi Weng) har väl brutit ner snarare än byggt upp andra åkare (som inte har samma träningstålighet som dessa).
Citat:
Säger inte att det finns eller bör finnas en uppförandekod utan bara att man borde tänka på hur man uppfattas av de som tar ut trupperna. Det enda jag säger är att det knappast hjälper en åkare i Dyviks situation att framstå som allmänt bitter och sur på landslaget när det är de som tar ut truppen. Vill hon fortsätta svinga i offentligheten har inte jag några problem med det men jag tror inte att det ökar hennes chanser att bli uttagen.
Som sagt detta är inte hur jag vill att det ska vara men jag tror man lever i en fantasivärld om man tror att Annas uttalanden och beteende sen i våras inte finns med i bakhuvudet på de som tar ut truppen när det står och väger mellan två åkare med samma chanser och dagsform.
Som sagt detta är inte hur jag vill att det ska vara men jag tror man lever i en fantasivärld om man tror att Annas uttalanden och beteende sen i våras inte finns med i bakhuvudet på de som tar ut truppen när det står och väger mellan två åkare med samma chanser och dagsform.
Fast det är ju bara din tolkning att Dyvik är allmän bitter, att landslagsverksamheten bara är skit enligt henne och att hon nedvärderar andra åkare. Jag tolkar det inte så och det är ju inte givet att landslagsledningen tolkar det så.