2022-01-09, 21:09
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Vi fick en hälsocheck på ett par frågetecken under FM så tycker man kan börja stämpla OS passen.

Herrar:
Klara: I.Niskanen, Vuorinen
Förslag: Hakola, Mäki, Hyvärinen, Lindholm

Lindholm är väl lite darr på ribban, men det är bara ett sprintlopp där ngn annan kunde vara aktuell (Haarala?) och massa andra längre + stafett där han är användbar.

Damer:
Klara: Pärmäkoski, K.Niskanen
Förslag: Matintalo, Joensuu, Lylynperä, Kyllönen, Kähärä.

Roponens OS tåg for nog när 10 km fritt i Frankrike blev instället. (Om hon ens är frisk).

Nu säger dom att de ska meddela majoriteten av platserna i början av nästa vecka, men lämnar en herr- respektive damplats öppen till Planica. Antagligen Lindholm/Kähärä som får lida.
Citera
2022-01-09, 23:39
Medlem
JSM-GTOs avatar
Okej, några tankar om finnarna till OS då...
Jag räknar med att Lylynperä är klar. Hon sa ju i intervjun att hon hade tänkt köra team sprint och 10 km och avstå sprinten, men hon gjorde det motsatta efter att ha fått besked från ledarna att sprinten kommer kanske att ha stor betydelse för om hon ska komma med. Och nu vann hon ju. Sen tror jag Kähärä kommer med också. Det enda skulle vara om Ritu gör något magiskt (tex. som kan skalas till minst topp-15 i WC) på fem fritt i Vanda, om man vill gardera stafetten med en andra reserv, och sen tremilen.
Mäki lät i intervjun som att man knappast har någon stor nytta av honom på distans (det är inte långt kvar nu) men han är nog klar nu. De skulle aldrig våga peta honom, för om han går till final i Lahtis så blir de lynchade. Vuorela får nog chansen i Planica, och allt annat vore ju fel. Jag tror inte det krävs så mycket av honon där för att få en OS-biljett. Lindholm hänger nog på en skör tråd, om inte det tom. är redan kört. Kanske därför han blev fittig och postade det där mot landslagsledningen idag. Som åkartyp är ju Haarala en "potatis", men han verkar vara en rutten sådan i nuläget.
Citera
2022-01-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSM-GTO
postade det där mot landslagsledningen idag

Okej nu blir jag ju nyfiken.
Citera
2022-01-09, 23:50
Medlem
JSM-GTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Okej nu blir jag ju nyfiken.

Det var något han postade på Instagram, som han sen nog tog bort, där han sa att landslaget är "jävla får". Verneri Suhonen hade förresten lajkat, hehe.
Citera
2022-01-10, 00:52
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSM-GTO
Okej, några tankar om finnarna till OS då...
Jag räknar med att Lylynperä är klar. Hon sa ju i intervjun att hon hade tänkt köra team sprint och 10 km och avstå sprinten, men hon gjorde det motsatta efter att ha fått besked från ledarna att sprinten kommer kanske att ha stor betydelse för om hon ska komma med. Och nu vann hon ju. Sen tror jag Kähärä kommer med också. Det enda skulle vara om Ritu gör något magiskt (tex. som kan skalas till minst topp-15 i WC) på fem fritt i Vanda, om man vill gardera stafetten med en andra reserv, och sen tremilen.
Mäki lät i intervjun som att man knappast har någon stor nytta av honom på distans (det är inte långt kvar nu) men han är nog klar nu. De skulle aldrig våga peta honom, för om han går till final i Lahtis så blir de lynchade. Vuorela får nog chansen i Planica, och allt annat vore ju fel. Jag tror inte det krävs så mycket av honon där för att få en OS-biljett. Lindholm hänger nog på en skör tråd, om inte det tom. är redan kört. Kanske därför han blev fittig och postade det där mot landslagsledningen idag. Som åkartyp är ju Haarala en "potatis", men han verkar vara en rutten sådan i nuläget.
Missat Remis utfall, "Dalen tillbax" tyckte han visste också. Som jag förstod det åker han med på uppladdningsläger på hög höjd men får vänta till Planica om biljetten från Alperna bär till Kina eller hem. Kan bli taskig situation fort om det är tunna startfält i Planica. Läste det varit tal om att flytta ett av loppen från FRA till Planica men det inte gått vidare, det är ju ngt som kunnat rädda Ritu för ngn kvällscuptävling kan ju inte duga så om uttag.
Citera
2022-01-10, 10:05
Medlem
FNLSs avatar
Mitt plan-ica lag, fritt från OS resenärer

Berglund, anger, Danielsson, Ersson, Jacobsson, Westberg
Rosjö, j Eriksson, Jonsson, s Andersson, ruus, Sandström

Hagström, Lundgren, Lindström, Hansson, Solin, Rosenberg
Lindström, Lundgren, Hagström, Nordström, Modig, Henriksson
Citera
2022-01-10, 10:53
Medlem
robomans avatar
Jag har kollat igenom en hel del av årets resultat för att, för egen del, få en bättre bild av hur det för svensk del ser ut bakom världscupen. Förstår att divisionen under är Skandinaviska cupen, och förstås motsvarande cuper på annat håll. Är det bara i år det hålls så få tävlingar i Skandinaviska cupen?

Därutöver finns en del andra lopp som har någon slags FIS-status, vad nu det innebär. Som "nationella premiären" från Gällivare mm. Dessa lopp verkar framför allt dra till sig inhemska åkare, även om internationella åkare också är välkomna.

Och givetvis kan åkare på världscupnivå åka Skandinaviska cupen eller andra FIS-lopp, som senaste helgen tex.

Är det här en hyfsat korrekt beskrivning av de olika nivåerna? Finns det fler cuper man borde snegla åt för att få en klarare bild av nationella eliten (förutom mästerskap)?
Citera
2022-01-10, 11:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag har kollat igenom en hel del av årets resultat för att, för egen del, få en bättre bild av hur det för svensk del ser ut bakom världscupen. Förstår att divisionen under är Skandinaviska cupen, och förstås motsvarande cuper på annat håll. Är det bara i år det hålls så få tävlingar i Skandinaviska cupen?

Därutöver finns en del andra lopp som har någon slags FIS-status, vad nu det innebär. Som "nationella premiären" från Gällivare mm. Dessa lopp verkar framför allt dra till sig inhemska åkare, även om internationella åkare också är välkomna.

Och givetvis kan åkare på världscupnivå åka Skandinaviska cupen eller andra FIS-lopp, som senaste helgen tex.

Är det här en hyfsat korrekt beskrivning av de olika nivåerna? Finns det fler cuper man borde snegla åt för att få en klarare bild av nationella eliten (förutom mästerskap)?

Skandinaviska cupen är en kontinentalcup, dvs nivån under världscupen. Brukar vara tre tävlingshelger per säsong, för ett antal år sedan var det fler tävlingshelger men man man minskade ned på det då det var svårt att få in det i de nationella tävlingsprogrammen på ett bra sätt. I en del andra kontinentalcuper tävlar man lite oftare, exempelvis i Alpen cup och östeuropeiska cupen.

På nationell nivå finns en Sverigecup för seniorer (Smart Energy Cup) och en för juniorer (Bauhaus Cup). Om en tävling har FIS-status så är det fri anmälan till den, det enda som krävs är att man har en FIS-licens. I sådan tävlingar delas det ut FIS-poäng (baserat på tidsavståndet upp till vinnaren och ligger till grund för FIS-rankingen). Sedan finns det ett antal tävlingar (de flesta tävlingar i Sverige) som inte har FIS-status
Citera
2022-01-10, 12:37
Medlem
Kan man som glad amatör anmäla sig till alla fistävlingar med en fis Licens som man köper??🙂 jag vill vara med på tv🙂
Citera
2022-01-10, 13:04
Medlem
FNLSs avatar
Det är få Fis tävlingar som tv sänds.

Svenskorna leder nationscupen på 2623 poäng. Nästan 400 före Norge och drygt 800 före Ryssland. Svenskarna ligger sexa på 717 poäng, 300 poäng före USA som innehar den nesliga nionde platsen. Topp åtta har full kvot nästa vinter.
Citera
2022-01-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Kan man som glad amatör anmäla sig till alla fistävlingar med en fis Licens som man köper??🙂 jag vill vara med på tv🙂

Vissa tävlingar måste du redan ha ett visst antal FIS-poäng för att få delta i, i andra fall måste du skaffa licensen ca 6 månader i förväg

https://www.skidor.com/Grenar/Alpint/tavling/forakare/FISlicenser
Citera
2022-01-10, 16:26
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Mitt plan-ica lag, fritt från OS resenärer

Berglund, anger, Danielsson, Ersson, Jacobsson, Westberg
Rosjö, j Eriksson, Jonsson, s Andersson, ruus, Sandström

Hagström, Lundgren, Lindström, Hansson, Solin, Rosenberg
Lindström, Lundgren, Hagström, Nordström, Modig, Henriksson