2021-12-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Nej, det gör de inte. Bara för att du inte vet hur skidåkarna tränar betyder det inte att de inte vet hur man bedriver "specialträning".

Intresserad av den här individuella screeningen, vad skulle den gå ut på?

Jag ställde frågan tidigare i denna tråd, om det är någon som vet hur upplägget ser ut för de olika distanserna. Har ännu inte fått nåt svar.
Individuell träning ligger långt före skidåkningen, för friidrottare har alltid satt individen i främsta rummet. Det är skidåkarna nybörjare med, för det har alltid varit gnäll när någon velat köra efter eget program. Därav kommer vi till screening.
Screening - man gör en mängd olika testet (även psykologiska), kanske uppemot ett antal hundra parametrar och får fram värden bl.a fysiska prestationsfaktorerna snabbhet, rörlighet, styrka, uthållighet och koordination.
Hur ligger man till där med typ 50-60 värden i varje faktor.
Teknik kommer också in som en faktor. Kroppshållning utför, flacken och uppför. Stavisättning, armhållning, jobb med axlarna, överarm, underarm osv.
Vilken fysik (komplext) behöver man ha mer av och mindre av för att kunna förbättra tekniken och åka fort och samtidigt ha styrka nog att inte bli trött av det.

Faktiskt ska man kunna ha en screening även på vallateamets kvaliteter och kunskaper. Men det är en annan historia men ändå inte.
Spelar ingen roll i hur fysiskt topptrim en åkare är i, om vallningen skitit sig och denne har kraftigt bakhalt och dåligt glid.

Så, nej, jag vet inte exakt hur skidåkarna tränar men det man ser på sociala medier så är det turiståkning i några timmar man lägger ut några sek av. Samt några sek i deras bloggar.
Väntar på några sek från ett grymt intervallpass i backe eller störtlopp som Wassberg o grabbarna hade kul med.
Citera
2021-12-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
Jag ställde frågan tidigare i denna tråd, om det är någon som vet hur upplägget ser ut för de olika distanserna. Har ännu inte fått nåt svar.
Individuell träning ligger långt före skidåkningen, för friidrottare har alltid satt individen i främsta rummet. Det är skidåkarna nybörjare med, för det har alltid varit gnäll när någon velat köra efter eget program. Därav kommer vi till screening.
Screening - man gör en mängd olika testet (även psykologiska), kanske uppemot ett antal hundra parametrar och får fram värden bl.a fysiska prestationsfaktorerna snabbhet, rörlighet, styrka, uthållighet och koordination.
Teknik kommer också in som en faktor. Kroppshållning utför, flacken och uppför. Stavisättning, armhållning, jobb med axlarna, överarm, underarm osv.
Vilken fysik (komplext) behöver man ha mer av och mindre av för att kunna förbättra tekniken och åka fort och samtidigt ha styrka nog att inte bli trött av det.

Faktiskt ska man kunna ha en screening även på vallateamets kvaliteter och kunskaper. Men det är en annan historia men ändå inte.
Spelar ingen roll i hur fysiskt topptrim en åkare är i, om vallningen skitit sig och denne har kraftigt bakhalt och dåligt glid.

Så, nej, jag vet inte exakt hur skidåkarna tränar men det man ser på sociala medier så är det turiståkning i några timmar man lägger ut några sek av. Samt några sek i deras bloggar.
Väntar på några sek från ett grymt intervallpass i backe eller störtlopp som Wassberg o grabbarna hade kul med.

Ja precis. Om längdskidåkarna körde nån intervall nån gång då och då eller så kanske de skulle vara lite bättre än random fjällturist som nu är fallet.
Citera
2021-12-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar

De sätter individen främst även i skidlandslaget, bara att du inte vet om det.

Om jag hade haft ork hade jag kunnat länka till några av Burmans vloggar där de gör den här typen av screening. Där finns exempel både på olika typer av tester för rörlighet och styrka men även för teknik vid skidåkning.

Jag förstår att du tycker de har problem med träningen om du kallar lugn distansträning för "turiståkning" och att du lever i tron att de inte bedriver några "grymma intervallpass". Ta en titt på tex Burmans vloggar eller det landslaget publicerar i sina egna kanaler så ska du se att de nog är ute och rör på sig som "Wassberg och grabbarna".

Det är inte dumma i huvudet inom landslagsmiljön, bara för att de inte råkar vara bäst i världen. Det finns ingen universell lösning på varför vi inte är bättre än vad vi är på herrsidan just nu, och om landslaget börjar leta efter en sådan tror jag man är fel ute.
Citera
2021-12-14, 15:52
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Moa bor ju Östersund så frågan är hur mycket hur hon tränar med Falun/Borlänge-gänget. Ribom och Sundling har väl höjt sig sedan de bytte till Piteå.

Jag köper inte de där konspirationsteorierna om Ingesson.
Jag håller med om Ribom och Sundling, men handlar det inte i bägge fallen om att tidigare problem upphört?
För Jonna kan vi ju bara spekulera i hur karriären sett ut om hon inte tränat alldeles för hårt första senioråret.

Rent generellt våga jag påstå att svenska elitidrottstränare i de flesta sporter håller en rätt ”amatörmässig” nivå även om det finns lysande undantag. Jag kan konstatera att i flera idrottsförbund har man väldigt liten förmåga att bedöma vilka tränare som är bra (minns med fascination hur orienteringsförbundet delade ut pris till årets tränare, med motiveringar utan hänvisning resultat). Jag misstänker starkt att många av de som är bäst lämpade hellre väljer en karriär i andra områden då det är mycket slit och ofta halvdant betalt.
Tittar man på längdåkningen så är den stora mängden ryggproblem rätt talande, liksom antalet fall av överträning. Jag uppfattade det som ett steg i rätt riktning ifjol men nu verkar man vara tillbaka i gamla problem.
Citera
2021-12-14, 15:52
Medlem
Observerar klassisk sprintstafett på Söndag.
Dresden visserligen,men likafullt intressant.
Dahlkvist plus Ribohm är onekligen ingen osannolik OS uppställning.

Önskar lite mera bett från Oskar Svensson nu.Julen närmar sig och Peking OS med den.
Förhoppningen är att Dresden blir ett rejält kliv framåt för Oskar.
Citera
2021-12-14, 15:57
Medlem
Citat:
Det är inte dumma i huvudet inom landslagsmiljön, bara för att de inte råkar vara bäst i världen. Det finns ingen universell lösning på varför vi inte är bättre än vad vi är på herrsidan just nu, och om landslaget börjar leta efter en sådan tror jag man är fel ute.

+1
Citera
2021-12-14, 16:02
Medlem
Så för att sammanfatta så gör alla fel hela tiden, och kan ingenting om nånting.
Citera
2021-12-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Så för att sammanfatta så gör alla fel hela tiden, och kan ingenting om nånting.

De tränar inte och om de tränar tränar de fel.
Citera
2021-12-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Varför finns det folk som lallar runt i allsvenskan när de kan spela i Italien eller Spanien?
Förmodligen för att de inte kan bli bättre men vi har ändå fått fram spelare som kan hävda sig på betydligt högre nivå än Allsvenskan. På samma sätt kan man tycka att vi borde kunna få fram 5-6 åkare som kan hävda sig i Världscupen. Sen är det helt okej att inte vara toppnivå heller men ska man verkligen skicka ut dessa i Världscupen bara för att det saknas alternativ utan borde de tävla på en nivå som mer matchar deras nivå som skidåkare?

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Till viss del har du nog rätt i det du skriver men sista meningen? Jag antar att du räknar Burman och Svensson som undantag? Eller är de också medelmåttor som bara blixtrar till ibland?
Precis, ser Burman och Svensson som undantagen.
Citera
2021-12-14, 16:17
Medlem
Citat:
De sätter individen främst även i skidlandslaget, bara att du inte vet om det.
Om jag hade haft ork hade jag kunnat länka till några av Burmans vloggar där de gör den här typen av screening. Där finns exempel både på olika typer av tester för rörlighet och styrka men även för teknik vid skidåkning.
Jag förstår att du tycker de har problem med träningen om du kallar lugn distansträning för "turiståkning" och att du lever i tron att de inte bedriver några "grymma intervallpass". Ta en titt på tex Burmans vloggar eller det landslaget publicerar i sina egna kanaler så ska du se att de nog är ute och rör på sig som "Wassberg och grabbarna".

Du behöver inte länka till Burmans vlog. Jag tror dig. Men gör man screening på rätt saker ? Utgår man från helheten och bryter ner i detaljer för det som ska tränas ? Jag känner inte Burman och har aldrig träffat honom men av det jag sett i media så har han alla förutsättningar fysiskt att bli världsklassåkare. Men därför jag frågar - tränar han rätt saker och hur ser upplägget ut ?

Ibland kan provocerande inlägg och frågor göras för att få ett förtydligande vilket jag nu fick.
Om de "turiståkningspassen" syftar till aktiv återhämtning, så är jag med. Men är det faktisk uthållighetsträning, så torde ju farten vara ett snäpp högre och då 2 x 20-25 km, eller hur ? Varje pass ska ju tränas så att du kan köra nästa med samma kvalitet.

Det är inte dumma i huvudet inom landslagsmiljön
Har jag aldrig tyckt heller
,bara för att de inte råkar vara bäst i världen
Tar tid att bli det, inte bara nån modefluga men de har talangen att bli det.
Det finns ingen universell lösning på varför vi inte är bättre än vad vi är på herrsidan just nu, och om landslaget börjar leta efter en sådan tror jag man är fel ute.
Universiella lösningar finns inte, men individuella sådana.
Tränar man rätt saker för varje individ, för vad den individen vill uppnå inom 1 år, 3 år, 5 år 7 år, så är man en god bit på väg.

Säg inte "inte bättre än vi är". Ni har en jävligt bra grund att stå på och bygg vidare på den med rätt saker. Mycket i dagens moderna träningsvärld är att göra poppis metoder. Vara inne med att köra nåt som är jobbigt. Men är det rätt saker man göra ? Många gånger nej.
Hur många har kollat med Wassberg, Svan, Mogren, m.fl. hur de tränade ? Vad blev rätt för dom ? Vad blev fel ?
Och åter igen - om ni blir långt efter i klassiskt och fysiken finns där men det var det som fanns mellan underskidan och snön som blev katastrof....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Förmodligen för att de inte kan bli bättre men vi har ändå fått fram spelare som kan hävda sig på betydligt högre nivå än Allsvenskan. På samma sätt kan man tycka att vi borde kunna få fram 5-6 åkare som kan hävda sig i Världscupen. Sen är det helt okej att inte vara toppnivå heller men ska man verkligen skicka ut dessa i Världscupen bara för att det saknas alternativ utan borde de tävla på en nivå som mer matchar deras nivå som skidåkare?

Det kan "man ju naturligtvis tycka". Hävda sig? Är det att vara på pallen? Visst, man kan väl diskutera hur många man ska skicka. Jag tycker att är man långt ifrån att ta VC-poäng hela tiden kanske man inte har i VC att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Observerar klassisk sprintstafett på Söndag.
Dresden visserligen,men likafullt intressant.
Dahlkvist plus Ribohm är onekligen ingen osannolik OS uppställning.

Önskar lite mera bett från Oskar Svensson nu.Julen närmar sig och Peking OS med den.
Förhoppningen är att Dresden blir ett rejält kliv framåt för Oskar.
Teamsprinten går i fristil som vanligt. Var läser du klassisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in