Citat:
Visst, det är ingen dålig tolkning. Man blir lurad. Det är alldeles för genomsyrat för att ändras inom vår livstid, speciellt med tanke på att få ens vill se något problem.Det är ju som att världen lovar något som den inte alls håller. Ungefär så känns det. Och det är ju allt annat än något som bara jag känner. Schopenhauer skrev att han kände det likadant. T.o.m. ett par svenska biskopar som Wallin och Tegnér har privat skrivit att de har känt detsamma.
We’re all afloat in a boundless sea, and the way we cope is by massing together in groups and pretending in unison that the situation is other than it is. We reinforce the illusion for each other. That’s what a society really is, a little band of humanity huddled together against the specter of a pitch black sea. Everyone is treading water to keep their heads above the surface even though they have no reason to believe that the life they’re preserving is better than the alternative they’re avoiding. It’s just that one is known and one is not. Fear of the unknown is what keeps everyone busily treading water. All fear is fear of the unknown. If someone in such a group of water-treaders betrays the group lie by speaking the truth of their situation, that person is called a heretic and society reserves its most awful punishments for heretics. If someone decides to stop struggling and just sink or float away, every possible effort is made to stop him, not for the benefit of the individual, but for the benefit of the group. To deny at all costs the truth of the situation.Men nu råkar det vara så. Jag har blivit lurad av andra och mig själv, och har även lurat andra; kort sagt, jag är lurad. Det är det som är problemet. Inte att någon berättar sagor (det sker sällan med flit), men att jag köpt dom. Jag var länge försvarslös mot dom förstås men det är ingen ursäkt att fortsätta vara lurad idag. Så den enda eventuella lösningen jag hittat är att göra sig av med allt sånt. Att sluta hoppas och förvänta sig baserat på sagor som någon har lurat i mig.
Lösningen, enligt min erfarenhet, är inte att hitta någon bättre saga (typ att ansluta sig till någon grupp) eller försöka ändra på sagorna som redan är etablerade.