• 1
  • 2
2021-07-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
1:32 har jag haft när jag lekt med katten och det är en helt ok storlek, 1:64 är jag tveksam till dels för det kan bli svårt att se för bilen blir så liten dels för det kan bli mer känsligt för dåligt underlag.
Underlag känns helt okej, jag ser mer än gärna att den inte passerar trösklar. Mattor spelar inte heller någon roll. Ungen har som sagt en enorm rc-bil för dåligt underlag, så trä/plast golv är väl kravet att klara. Stenplattor är överkurs.

Bör kanske sikta på 1:32 då priset är ungefär samma, man sparar inte direkt några pengar på mindre storlek...

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så klart att man inte måste ta fram in inre ingenjör varje gång. Men som sagt, vad som helst blir ett roligt äventyr. Släng diverse skit på sängen och lägg täcke över och du är hemma.

Annars på finns det bilar i 1:72 som är full proportionerliga i både gas och styrning och dom är ju små nog för att göra en bana på köksbordet.

I vanliga fall så kör jag en förhållandevis galen monstertruck i 1:10 och jag tror ta mig fan ändå att HBX:n är det som jag har roligast med. Den är nämligen rolig överallt.

Är 1:72 vanligare än 1:64? Jag hittar mest bara tanks i den storleken, och jag vill inte riktigt styra ett barn till att brinna för militär utrustning och historiska händelser.

Jag förutsätter att du är aningen mer utvecklad, och kräsen när det gäller nöjen. Framför allt jämfört med ett barn på 5år Jag har verkligen inte svårt att hitta något som jag vill ha, problemet är väl att ungen ska ha kul också. Och vice versa. 1/10 bilen är grymt rolig för båda, men man kan ju inte alltid vara ute
Citera
2021-07-01, 21:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Är 1:72 vanligare än 1:64? Jag hittar mest bara tanks i den storleken, och jag vill inte riktigt styra ett barn till att brinna för militär utrustning och historiska händelser.

Jag förutsätter att du är aningen mer utvecklad, och kräsen när det gäller nöjen. Framför allt jämfört med ett barn på 5år Jag har verkligen inte svårt att hitta något som jag vill ha, problemet är väl att ungen ska ha kul också. Och vice versa. 1/10 bilen är grymt rolig för båda, men man kan ju inte alltid vara ute
1:76 var dom visst.
https://shop.makerfire.com/collectio...colors?aff=286

Ja, jo så kan det säkert vara men jag vet samtidigt att det är massor av folk som kör minicrawlers inomhus med sina kids.
Citera
2021-07-01, 22:25
Medlem
Jag vet personligen inte mycket om inomhusbilar då jag endast har en jätte stor bil som går på 2takt bensinstation bensin och 2taktsolja blandat skala 1:5
Den här jätten köpte jag många år sedan av Hobbex när dom hade butik i närheten.
Kör den 5-10 gånger ute varje sommar.

Men jag kan komma med tips på små Elbilar då jag har en släkting som har många elbilar.
Han är 16år men duktig på elbilar då han kört dom i över 5års tid.

Såg den här tråden och sms,ade honom om tips gällande roliga inomhus bilar el.
Då jag vill köpa en själv.

Fick svar med många tips.
Delar hans tips

Kyoshu Mini Z
Finns som Buggy, Klättrare och Racing skrev han
De är dyra. Men bra. Det finns kopior Kinesiska via Aliexpress och Banggood som är billiga
Han har 4 olika Miniz som han köpt av Björnesgarage butiken
En klätter Toyota 4 runner
En mclaren f1
En mini buggy MP9 z
En skyline 33 z
Några är 4wd någon var bakhjulsdrift.

Sen har han en Axial SCX24 Jeep en liten äkta klätterbil 24skala
Den rekommenderar han som bästa bilen inomhus att köra över hinder med.
Även utomhus är den rolig skrev han.

sista

FTX Outback Mini 3.0 Ranger 1:24
Bra budget klätterbil tycker han
Köpt via webshop utomlands . Googla om den går köpa i Sverige.
Jag kommer själv köpa denna till mig Själv.
Köper Släktingens, då han vill ha pengar att köpa special delar till sin Axial som gör den extra stark.
Citera
2021-07-01, 22:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkeeper
Jag vet personligen inte mycket om inomhusbilar då jag endast har en jätte stor bil som går på 2takt bensinstation bensin och 2taktsolja blandat skala 1:5
Den här jätten köpte jag många år sedan av Hobbex när dom hade butik i närheten.
Kör den 5-10 gånger ute varje sommar.

Men jag kan komma med tips på små Elbilar då jag har en släkting som har många elbilar.
Han är 16år men duktig på elbilar då han kört dom i över 5års tid.

Såg den här tråden och sms,ade honom om tips gällande roliga inomhus bilar el.
Då jag vill köpa en själv.

Fick svar med många tips.
Delar hans tips

Kyoshu Mini Z
De är dyra. Men bra. Det finns kopior Kinesiska via Aliexpress och Banggood som är billiga
En mclaren f1
En mini buggy MP9 z
En skyline 33 z

sista

Köper Släktingens, då han vill ha pengar att köpa special delar till sin Axial som gör den extra stark.
FTX Outback Mini är en ombrandad version av Hobby Plus CR-24. Hobby Plus har massor av delar både till 18 och 24. Bättre motorer, bättre delar i drivlinan och allt sånt där. Den är 100% hobby grade. FTX:n också uppenbarligen.

Axialen är förmodligen den bästa i storleksklassen men jag personligen tycker att det är lite för mycket pengar för en 24. Men den är bra, inget snack om saken.

Mini Z är också fett bra bilar. Men dom kostar "lite" mer än dom smakar tycker jag. Min 1:10 med 3S-batteri kostade liksom mindre än en Mini Z.

Men det heter crawler, inte klättare.
Citera
2021-07-01, 22:55
Medlem
Citat:
FTX Outback Mini är en ombrandad version av Hobby Plus CR-24. Hobby Plus har massor av delar både till 18 och 24. Bättre motorer, bättre delar i drivlinan och allt sånt där. Den är 100% hobby grade. FTX:n också uppenbarligen.

Axialen är förmodligen den bästa i storleksklassen men jag personligen tycker att det är lite för mycket pengar för en 24. Men den är bra, inget snack om saken.

Mini Z är också fett bra bilar. Men dom kostar "lite" mer än dom smakar tycker jag. Min 1:10 med 3S-batteri kostade liksom mindre än en Mini Z.

Men det heter crawler, inte klättare.

Hej tack för informationen.
Ska Googla på Hobby Plus CR-24. Kommer dom delarna passa FTX även?

Ja mini z bilarna är alldeles för dyra.
Jag tycker halva priset våre rimligt. 2500kr för en RTR Mini-z är tokhögt ju

Jag har provat hans 1:10 Tamiya Vanessas lunchbox. Förra sommaren. Vet du vilken bil det är?
Den gör långa wheelies. Kul bil köra, Man får skratta ordentligt.
Sugen på en själv.
Men det blir köpa den här FTX lill Crawlern nu av släktingen först . Jag får den för 500kr
Den är i nyskick sa han.
Citera
2021-07-01, 23:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Hej tack för informationen.
Ska Googla på Hobby Plus CR-24. Kommer dom delarna passa FTX även?

Ja mini z bilarna är alldeles för dyra.
Jag tycker halva priset våre rimligt. 2500kr för en RTR Mini-z är tokhögt ju

Jag har provat hans 1:10 Tamiya Vanessas lunchbox. Förra sommaren. Vet du vilken bil det är?
Den gör långa wheelies. Kul bil köra, Man får skratta ordentligt.
Sugen på en själv.
Men det blir köpa den här FTX lill Crawlern nu av släktingen först . Jag får den för 500kr
Den är i nyskick sa han.
Japp, det är precis samma chassi som CR-24 så alla delar ska passa rakt av.

1500 hade jag nog kunnat tänka mig att lägga på en Mini Z. Kyosho är trots allt ett välrenommerat företag i branschen och dom gör väldigt bra och fina grejer.

Ja, Lunchbox är ju en superklassiker men jag tror att Kyoshos variant, Mad Van är en bättre och roligare bil. Tamiya tenderar att vara kvalitetsdelar, men inte alltid så moderna. I alla fall i min lilla erfarenhet av dom två märkena. Men å andra sidan så är ju Lunchbox lite mer av en wheelie-maskin än något annat. Den är ju inte gjord för att tas till BMX-banan.

500 för FTXn är helt klart värt.
Citera
2021-07-02, 11:19
Medlem
Citat:
Något specifikt tips i lägre prisklassen?

Typ:

https://www.banggood.com/Sinohobby-M...9&rmmds=search

Jag har dock satt karosser från Kyosho MiniZ på mina, då blir dom lite tuffare.

Här finns en video:
https://www.youtube.com/watch?v=5Z-S6d10na4

Edit: Finns även liknande bilar från en tillverkare som heter WLToys. Vad jag förstår är dom likvärdiga.
Se till att gå på drifting-modellen dock, och inte racing. Enligt mig är drifting det roligaste man kan göra med en rc-bil inomhus. Och det funkar riktigt bra med dessa bilar.
Citera
2021-07-02, 13:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Typ:

Här finns en video:

Edit: Finns även liknande bilar från en tillverkare som heter WLToys. Vad jag förstår är dom likvärdiga.
Se till att gå på drifting-modellen dock, och inte racing. Enligt mig är drifting det roligaste man kan göra med en rc-bil inomhus. Och det funkar riktigt bra med dessa bilar.
Jag hade nog siktat på WLToys i så fall. Det är något så ovanligt som ett kinesiskt företag som lyssnar på vad deras kunder säger när pekar på svagheter och dålig design.
Citera
2021-07-02, 17:02
Medlem
Citat:

Kyoshu Mini Z
En mclaren f1
En mini buggy MP9 z
En skyline 33 z

sista

Mini-Z är en riktig barndomsdröm jag hade som barn, gick regelbundet till kyosho-butiken i min stad och drömde om dessa. Men det är för dyra för mig, kostar ju hälften av min vanliga bil.

Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Typ:

Här finns en video:

Men Mini-Q är mer eller mindre än en kina kopia av mini-z? Vore kul att köpa extra tillbehör och sånt.

WL-toys har jag haft båtar ifrån. Lite blandad kvalitet, varav en sjönk. Men snabba för pengarna.
Det närmsta en mini-z jag hittar från WLtoys är denna: https://www.wl-toys.com/Wltoys-K929-...ple-10457.html
Vilket inte verkar vara en driftbil egentligen?

Just nu känns det som att det är smartast att köpa någon billig micro-bil åt ungen, eller två. Och så kanske en Mini-z kopia åt mig!
Citera
2021-07-03, 18:21
Medlem
Citat:
Japp, det är precis samma chassi som CR-24 så alla delar ska passa rakt av.

1500 hade jag nog kunnat tänka mig att lägga på en Mini Z. Kyosho är trots allt ett välrenommerat företag i branschen och dom gör väldigt bra och fina grejer.

Ja, Lunchbox är ju en superklassiker men jag tror att Kyoshos variant, Mad Van är en bättre och roligare bil. Tamiya tenderar att vara kvalitetsdelar, men inte alltid så moderna. I alla fall i min lilla erfarenhet av dom två märkena. Men å andra sidan så är ju Lunchbox lite mer av en wheelie-maskin än något annat. Den är ju inte gjord för att tas till BMX-banan.

500 för FTXn är helt klart värt.

Googlade MAD VAN som du nämnde,
Fick se då denna videon
https://www.youtube.com/watch?v=0er35YRzjhk
OMG Vilken snygg och brutalt häftig och snabb rc bil.
Fick gåshud.
MÅSTE KÖPA EN snart HAHA.

Se videon, vilken jävla snygg cool snabb bil, färgen/lacken bara den är helt sjukt snygg . WOW
Ser ut att vara riktigt Hållbar även. Den är inte billig, men helt klart värd pengarna tror jag
av WOW faktorn, och kulfaktorn.

Det får bli köpa den nya borstlösa röda MAD VAN istället för Lunch boxen alla dagar i veckan nu.
Tack för tipset Big Fat Cone
Citera
2021-07-03, 18:34
Medlem
Citat:
Mini-Z är en riktig barndomsdröm jag hade som barn, gick regelbundet till kyosho-butiken i min stad och drömde om dessa. Men det är för dyra för mig, kostar ju hälften av min vanliga bil.

Men Mini-Q är mer eller mindre än en kina kopia av mini-z? Vore kul att köpa extra tillbehör och sånt.

WL-toys har jag haft båtar ifrån. Lite blandad kvalitet, varav en sjönk. Men snabba för pengarna.
Det närmsta en mini-z jag hittar från WLtoys är denna: https://www.wl-toys.com/Wltoys-K929-...ple-10457.html
Vilket inte verkar vara en driftbil egentligen?

Just nu känns det som att det är smartast att köpa någon billig micro-bil åt ungen, eller två. Och så kanske en Mini-z kopia åt mig!

Min kärlek till Mini Z bilar kom efter att en vän bjöd mig på Mini Z racing i ett företag som var inne i
Stockholm, dom hade bana i butiken med tidtagning.
Det var mycket rolig upplevelse.
Var på besök i Stockholm hos en gammal bekant då.
Om jag bott i sthlm då hade jag köpt egen bil och kört där i butiken ofta det vill jag lova.

Har glömt namnet på butiken.
Kanske någon vet namnet? Och har ni bild på deras fina Mini Z bana så får ni gärna
länka till den bilden.

En våt dröm är att bygga något liknande, inte lika seriöst , men funktionelt och ha hemma.

´!

Angående Mini Z kopior, vilken är den absolut bästa av de?
Man vill ju ha tillgång till delar även.
Kan vara kul köpa en till vintern och göra liten bana på Vinden min då den står tom. Ytan är 6m x 4m.

Kommer först köpa en Mad Van .

Har redan köpt en 24 scala crawler nyligen. Kan även rekommendera dessa mini Crawlers.
Mycket fräcka och roliga köra över små hinder med inne och ute även
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in