• 1
  • 2
2021-07-01, 20:19
Medlem
Hej!

Ber om ursäkt för eventuellt felplacerad tråd.

Jag är påjakt efter en radiostyrd bil till ett barn. Ungen fick en fullstor utomhus bil tidigare i år för runt 700kr men vill kunna köra hemma också. Jag tänker mig något riktigt litet, som han kan ladda och köra själv. Typ max 15cm långt, men ju mindre desto bättre. 3cm lång borde fungera också. Den bör inte gå för fort, då den kommer köras hemma

Jag köpte tidigare från hobbex men deras bilar är långt över inomhus storlek.

Har ni några tips? Tack på förhand
Citera
2021-07-01, 20:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Googla på "rc bil 1:32" så får du träffar på bilar som är ~10cm långa, finns även 1:16 om du vill ha större
Citera
2021-07-01, 20:23
Medlem
RingInteSnutens avatar
Kolla på micro crawlers, dom är mindre och mer för att klättra på saker, folk bygger inomhus banor för dom.
Citera
2021-07-01, 20:45
Medlem
Tack för svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Googla på "rc bil 1:32" så får du träffar på bilar som är ~10cm långa, finns även 1:16 om du vill ha större
Är 1:64 för litet? Tänkte mig att man kunde hitta 1-2 sånna och kanske sätta upp en bana eller liknande! 1/32 känns rimligt men det är svårt att uppskatta utan att ha kört någon

Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Kolla på micro crawlers, dom är mindre och mer för att klättra på saker, folk bygger inomhus banor för dom.
Jag tänker mig något för endast platt golv. Barnet har en crawler i storlek 1/10 för utomhus, och då känns nog en liten inomhus crawler tråkig?
Citera
2021-07-01, 20:46
Medlem
Minidrönare kanske är kul med
Citera
2021-07-01, 20:50
Medlem
Kolla på miniQ på banggood. Man tror det är skräp pga priset, men dom är riktigt bra!

Finns olika prisklasser, men dom billigaste för typ 400 spänn är nog så bra. Har själv både en billig och en dyrare.
Citera
2021-07-01, 20:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Yes. Var precis det jag skulle tipsa om.

Jag har två, en i 1:18: http://www.bilddump.se/bilder/202107...74.211.122.jpg
Den är uppenbarligen ganska skalenlig, förutom kameran men den har jag ju eftermonterat.
Förvånansvärt kompetent för sin storlek. Den heter Hobby Plus CR-18 och kostade mig 1400 tror jag. Rätt dyrt för en så liten.

Den mindre är 1:24: http://www.bilddump.se/bilder/202107...74.211.122.jpg
Den är ännu mer förvånansvärt kompetent, förmodligen den bästa i storleksklassen även om konkurrensen inte är mördande. Dess största feature är att den har fyrhjulsstyrning och det är guld på en liten så kallad crawler. Den heter HBX Devastator och kostade mig runt 750.

Både är perfekta inomhusleksaker men skäms inte alls för sig utomhus.
Här är jag ute och köra lite med HBXn: https://youtu.be/XVuO8joP958

Nota bene, båda är köpta från Kina. Har ingen som helst koll på vad för vettigt som finns över disk i Sverige i dom lägre prisklasserna. Det fanns inget direkt vettigt för två år sen och tvekar på att det är bättre nu.

Storbritannien är annars ett bra land att köpa billigare RC-bilar från. Elle det var innan Brexit.
Citera
2021-07-01, 20:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Jag tänker mig något för endast platt golv. Barnet har en crawler i storlek 1/10 för utomhus, och då känns nog en liten inomhus crawler tråkig?
Fast när dom är så där små, så blir i stort sett vad som helst ett äventyr. Du bygger lätt en crawlingbana av saker du har hemma som ligger och skräpar och lite smältlim.
Citera
2021-07-01, 20:59
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Den är uppenbarligen ganska skalenlig, förutom kameran men den har jag ju eftermonterat.
Förvånansvärt kompetent för sin storlek. Den heter Hobby Plus CR-18 och kostade mig 1400 tror jag. Rätt dyrt för en så liten.

Den är ännu mer förvånansvärt kompetent, förmodligen den bästa i storleksklassen även om konkurrensen inte är mördande. Dess största feature är att den har fyrhjulsstyrning och det är guld på en liten så kallad crawler. Den heter HBX Devastator och kostade mig runt 750.

Nota bene, båda är köpta från Kina. Har ingen som helst koll på vad för vettigt som finns över disk i Sverige i dom lägre prisklasserna. Det fanns inget direkt vettigt för två år sen och tvekar på att det är bättre nu.

Storbritannien är annars ett bra land att köpa billigare RC-bilar från. Elle det var innan Brexit.

Fyfan vad najs, jag håller precis faktiskt på och kollar på något liknande just för att man kan ta med sig dom lätt. Hitta något soft ställe röka en fet och leka lite är aldrig fel när man närmar sig 40 😀

Edit hur länge räcker batteriet?
Senast redigerad av RingInteSnuten 2021-07-01 kl. 21:02.
Citera
2021-07-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Minidrönare kanske är kul med
Barnet är för litet för det, men i framtiden! Tänker mig att man iaf bör kunna cykla innan flyga

Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Kolla på miniQ på banggood. Man tror det är skräp pga priset, men dom är riktigt bra!

Finns olika prisklasser, men dom billigaste för typ 400 spänn är nog så bra. Har själv både en billig och en dyrare.
Något specifikt tips i lägre prisklassen?

Citat:

Dom är fina, men det känns som att dom kommer ställa till det inne.. Och inte vara så roliga när man har 50cm bil sen tidigare

Citat:
Fast när dom är så där små, så blir i stort sett vad som helst ett äventyr. Du bygger lätt en crawlingbana av saker du har hemma som ligger och skräpar och lite smältlim.
Det är väl något sånt jag tänker mig, vad som helst som blir roligt. Men att kanske inte att jag behöver bygga varje gång! Typ mer koner och hinder av leksaker snarare än bygge.

En lastbil som går 3km/h är nog lika roligt som en liten bil som gör 20km/h inne. Men jag måste ju ha kul också! Jag lutar nästan mest åt något riktigt litet, för att kunna göra en mindre bana utan att mormor skadar foten av att bli påkörd.
Citera
2021-07-01, 21:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Är 1:64 för litet? Tänkte mig att man kunde hitta 1-2 sånna och kanske sätta upp en bana eller liknande! 1/32 känns rimligt men det är svårt att uppskatta utan att ha kört någon
1:32 har jag haft när jag lekt med katten och det är en helt ok storlek, 1:64 är jag tveksam till dels för det kan bli svårt att se för bilen blir så liten dels för det kan bli mer känsligt för dåligt underlag.
Citera
2021-07-01, 21:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Fyfan vad najs, jag håller precis faktiskt på och kollar på något liknande just för att man kan ta med sig dom lätt. Hitta något soft ställe röka en fet och leka lite är aldrig fel när man närmar sig 40 😀

Edit hur länge räcker batteriet?
HBX:n tar i stort sett ingen plats alls. Radion är större än bilen typ. Pickisen är lite värre för den har speglar och sånt som inte gillar att slängas runt i en väska men det är ju klart portabel ändå.

Bra fråga faktiskt, har inte kört slut på ett batteri i nån av dom sen dom var nya. 15-30 minuter eller så skulle jag gissa på. Batterierna är uppenbarligen skitsmå. HBXn har tvärr allting inbyggt så byta batter in the fly är svårt, Pickisen har däremot bara ett vanligt 1S lipo i storlek med din tumme, så det är ju bara att ha med sig ett gäng om man vill köra länge. Dom är dessutom så små så man kan ladda dom med en vanlig powerbank.

Citat:
Det är väl något sånt jag tänker mig, vad som helst som blir roligt. Men att kanske inte att jag behöver bygga varje gång! Typ mer koner och hinder av leksaker snarare än bygge.

En lastbil som går 3km/h är nog lika roligt som en liten bil som gör 20km/h inne. Men jag måste ju ha kul också! Jag lutar nästan mest åt något riktigt litet, för att kunna göra en mindre bana utan att mormor skadar foten av att bli påkörd.
Så klart att man inte måste ta fram in inre ingenjör varje gång. Men som sagt, vad som helst blir ett roligt äventyr. Släng diverse skit på sängen och lägg täcke över och du är hemma.

Annars på finns det bilar i 1:72 som är full proportionerliga i både gas och styrning och dom är ju små nog för att göra en bana på köksbordet.

Citat:
Dom är fina, men det känns som att dom kommer ställa till det inne.. Och inte vara så roliga när man har 50cm bil sen tidigare
I vanliga fall så kör jag en förhållandevis galen monstertruck i 1:10 och jag tror ta mig fan ändå att HBX:n är det som jag har roligast med. Den är nämligen rolig överallt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in