Resultat: Vilket bilmärke föredrar ni helst eller har redan?
Saab
5,81%
5 röster
Volvo
18,60%
16 röster
Mercedes Benz
10,47%
9 röster
Audi
8,14%
7 röster
Volkswagen
6,98%
6 röster
Porsche
4,65%
4 röster
Bentley
1,16%
1 röster
Rolls Roys
0%
0 röster
Ford
2,33%
2 röster
Renault
2,33%
2 röster
Citroen
3,49%
3 röster
Seat
1,16%
1 röster
Jeep
0%
0 röster
Lada
1,16%
1 röster
Vaz
1,16%
1 röster
Range Rover
1,16%
1 röster
Chevrolet
5,81%
5 röster
Cadillac
1,16%
1 röster
Alfa Romeo
3,49%
3 röster
BMW
19,77%
17 röster
GMC
0%
0 röster
Aston Martin
2,33%
2 röster
Bugatti
0%
0 röster
Ferrari
0%
0 röster
Fiat
0%
0 röster
Suzuki
3,49%
3 röster
Dodge
4,65%
4 röster
Hummer
0%
0 röster
Hyundai
5,81%
5 röster
Jaguar
0%
0 röster
Koenigsegg
3,49%
3 röster
Lamborghini
4,65%
4 röster
Lexus
11,63%
10 röster
Tesla
1,16%
1 röster
Mitsubishi
1,16%
1 röster
Mazda
6,98%
6 röster
Nissan
3,49%
3 röster
Opel
3,49%
3 röster
Peugeot
3,49%
3 röster
Smart
0%
0 röster
Maserati
0%
0 röster
Annat bilmärke!
16,28%
14 röster
2021-07-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Allt Fiat tar i? Chrysler var ju sämst redan innan, har knappast blivit sämre av att det står Lancia på dem. Men jag håller väl med om att det är badge engineering av sämsta slaget. Ta ett klassiskt märke, köp in en kass bil och döp den till det klassiska.
Vincenzo Lancia vrider sig nog i graven.
Fiat transportbilar och husbilschassis är stort, och bra, nog för att en del är rebadgeade PSA-bilar (de mindre), eller samarbeten med PSA, men dåliga är de inte alltid.
Fiat 500 är ju en veritabel succé i Sverige, sett till Fiatmått, och de är inte så dåliga de heller.
Instämmer helt. Chrysler var sämre än FIAT långt innan de blev uppköpta.
Citera
2021-07-01, 19:30
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
FIAT äger Chrysler/JEEP så det blir som ägarna säger. Alltså inget konstigt med det.

Fiat är stor, helt klart, rätt maxad portfölj
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fiat_Chrysler_Automobiles
Citera
2021-07-01, 19:52
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkfitta
Ingen!

Det finns ju heller inga modeller att köpa utöver Fiat 500.
Tipo och Panda finns kvar enligt Fiat Sveriges hemsida. Se under "modeller".

Jeeps lilla Renegade är i princip en Fiat 500 under skalet.
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag kanske är partisk, är skitputt över att dom dragit ner Wranglern, jag har i hela mitt vuxna liv drömt en ny Wrangler men nu när jag börjar närma mig ekonomin att köpa en så har Fiat satt i sin teknik.
Alla jag sett på Youtube och läst om som kört den senaste Wranglern säger ju att det är den bästa hittils. Bäst i terrängen men även den bästa Wranglern vägen.

Välj en modell utan Fiat-motor så kommer du långt. Tror att det är mest pinaler och knappar i inredningen det rör sig om än så länge -iaf när vi snackar Wrangler.

Pentastar V6:an finns ju kvar i modellprogrammet än, det är ingen Fiat-motor. Vad jag vet så är iaf Dieselmotorn en Fiat-historia.
Citera
2021-07-01, 20:03
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Tipo och Panda finns kvar enligt Fiat Sveriges hemsida. Se under "modeller".

Jeeps lilla Renegade är i princip en Fiat 500 under skalet.

Alla jag sett på Youtube och läst om som kört den senaste Wranglern säger ju att det är den bästa hittils. Bäst i terrängen men även den bästa Wranglern vägen.

Välj en modell utan Fiat-motor så kommer du långt. Tror att det är mest pinaler och knappar i inredningen det rör sig om än så länge -iaf när vi snackar Wrangler.

Pentastar V6:an finns ju kvar i modellprogrammet än, det är ingen Fiat-motor. Vad jag vet så är iaf Dieselmotorn en Fiat-historia.
Fiat har varit årets bil flera gånger, det har Alfa Romeo också, men ingen av dom har varit bra efter ett par år.

På europeiska marknaden finns väl bara fiatmotorer? Har väl med utsläppsregler att göra. Jag tror ändå att Wranglern är paket, främst för att det är just fiatgrejer och jag tror inte hardcoremarknaden kommer köpa den, Wranglern har en speciell skara av fans. Man får väl köpa en gammal höjd willys med 80-tals stekarstuk, ford 351 med manuell låda.

Jag tror att Broncon kommer slå spiken i Wranglerns kista, Broncon är grymmare på alla sätt.
Citera
2021-07-01, 20:37
Medlem
boll-svantes avatar
Har bara sett unga tjejer med Fiat 500. Tror att de ser det mer som en accessoar än en bil.

Det är ju en ganska söt bil.
Citera
2021-07-01, 21:05
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Fiat 500 är ju för stygga pojkar.
https://youtu.be/ZoC1QWlLFKI
Citera
2021-07-01, 21:07
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkfitta
Ingen!

Det finns ju heller inga modeller att köpa utöver Fiat 500.

Fiat är en av världens största biltillverkare.
Citera
2021-07-01, 21:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag erkänner: Jag är ute på hal, tunn is nu, jag är för dålig på makroekonomi, men jag har förstått att om Italien fortfarande hade haft Lira som valuta hade fler i Nordeuropa kört FIAT.

Liran var alltid svag jämfört med andra valutor och därför hade de haft en enorm konkurrensfördel gentemot framför allt franska bilar, men även Opel, Ford, Skoda, Seat och andra lite billigare bilar.

Jag har själv en Ducato husbil som jag är imponerad av, men jag tror även att personbilarna är bättre än vad deras rykte säger, om man underredsbehandlar dem.
Citera
2021-07-01, 21:20
Medlem
ost-e-knarks avatar
FCA och PSA är nu sedan januari stellantis så ännu större.

Jag (min dotter) köpte en begagnad 500 (ja, en söt liten bil) och den har hittills varit bra att ha och göra med.

Alternativet "mini" i "designbilssegmentet" kändes mycket dyrare och också mycket mer drabbad av fel så 500 var för oss ett vettigare val.

VW Up var också ett tidigt alternativ men jag känner för många som har haft problem med sina VAG och internet avrådde.
Citera
2021-07-01, 21:55
Medlem
Jag skulle köpa en Fiat panda 4x4 från 90-talet om jag hittade en i hyfsat skick..
Citera
2021-07-01, 22:44
Medlem
kyrkstockens avatar
Ingen köper fiat bilar. Är ju därför det går så illa för dem. I sverige har bilarna varit hyfsade men försäljningsorganisationen katastrof och en stor orsak till att ingen vågat köpa fiatbilar.

Den här gånget verkar det dock som om det är kört. Ingår i psa-konglomeratet. Är fransmännen smarta avvecklar de och bara rebadgar citroen och peugeot. och det är väl där vi hamnar.

De små lastbilarna och husbilarna verkar dock leva i högsta välmåga.
Citera
2021-07-01, 22:49
Medlem
MachoAlgs avatar
Postnord köpte in ett gäng för en 7-8 år sedan. Växellådorna gick i ett. Stod mer på verkstad än på vägen. Säger väl lite om både posten och Fiat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in