Resultat: Vilket bilmärke föredrar ni helst eller har redan?
Saab
5,81%
5 röster
Volvo
18,60%
16 röster
Mercedes Benz
10,47%
9 röster
Audi
8,14%
7 röster
Volkswagen
6,98%
6 röster
Porsche
4,65%
4 röster
Bentley
1,16%
1 röster
Rolls Roys
0%
0 röster
Ford
2,33%
2 röster
Renault
2,33%
2 röster
Citroen
3,49%
3 röster
Seat
1,16%
1 röster
Jeep
0%
0 röster
Lada
1,16%
1 röster
Vaz
1,16%
1 röster
Range Rover
1,16%
1 röster
Chevrolet
5,81%
5 röster
Cadillac
1,16%
1 röster
Alfa Romeo
3,49%
3 röster
BMW
19,77%
17 röster
GMC
0%
0 röster
Aston Martin
2,33%
2 röster
Bugatti
0%
0 röster
Ferrari
0%
0 röster
Fiat
0%
0 röster
Suzuki
3,49%
3 röster
Dodge
4,65%
4 röster
Hummer
0%
0 röster
Hyundai
5,81%
5 röster
Jaguar
0%
0 röster
Koenigsegg
3,49%
3 röster
Lamborghini
4,65%
4 röster
Lexus
11,63%
10 röster
Tesla
1,16%
1 röster
Mitsubishi
1,16%
1 röster
Mazda
6,98%
6 röster
Nissan
3,49%
3 röster
Opel
3,49%
3 röster
Peugeot
3,49%
3 röster
Smart
0%
0 röster
Maserati
0%
0 röster
Annat bilmärke!
16,28%
14 röster
2021-07-19, 15:06
Medlem
Kosmos.s avatar
Jag. De har/hade bäst priser. Volvo t.ex. kostar 50% mer till ingen nytta.
Citera
2021-07-19, 15:09
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Har en bekant som är mek på bilia, där de även har Dacia och Renault - inte alls så billiga i reservdelar, och fortfarande dras med påtagliga elfel.

Cittoträng ser ju fan ut som jag vet inte vad, och Peugeot..ja jag var faktiskt och tittade på deras SUV nyligen, ogillade designen/utformningen i cockpit så det blir inget, dessutom upplevde jag bilen som lite väl plastig i materialet, samma stuk i Citroen.

OM man absolut ska envisas med att skaffa sig en fransk bil...då kan man nog gå för en Dacia...åtminstone billigare, men samma plast...

Dessutom, är det inte något med deras (PSA) jävla partikelfilter och den där 1.2 motorn som är ett ganska så påtagligt problem?
Citera
2021-07-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Jag. De har/hade bäst priser. Volvo t.ex. kostar 50% mer till ingen nytta.

Sen när var volvo prisvärt eller ens ett alternativ? Innan dom skulle vara "premium" och bara höjde priserna för samma produkt?

99% av fsg i sverige står väl tjänstebils-policys för.. "nej vi skall innan stödja svensk industri på det här företaget så alla skall åka volvo."

Ne, en ny volvo står inte så högt på listan.
Citera
2021-07-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Franska bilar är billiga och "söta"... det som gör att dom säljs till okunnigt folk.

Senast jag satt i en fransk bil, en pegga 3007 eller vad fan den heter så luktade den vidrigt av blöt hund... läckage och komplett sinnessjukt svårt att driva garantiärende.. just den bilen var nära att eldas upp då man "inte hittade läckaget"...

RR körde väl med LHS i sin silvershadow som kom ut 1965 och var väl huvudanledningen till att man INTE skall skaffa en sån.. Delade inte bromssystemet vätska med chassiet och det drog åt sig massa fukt och allt rostade... speciellt om man inte körde bilen så mycket... hahaha, FAIL!

Jodå, fortsätt offentligt demonstrera dina djupa ”kunskaper” om franska bilar som är sååååå välunderbyggda, av dina fördomar och okunnighet…
Citera
2021-07-19, 15:28
Medlem
Luxuss avatar
Körde renault ca 16000 mil. De första 12 va det inget fel alls på bilen tvärtom, sen började nån cylinder krångla som ingen verkstad fick bukt med, samt att slitdelarna va slut överallt. Reparationerna var lika dyra som andrahandsvärdet. Min tyska bil efter det var ett måndagsex å krånglade alla 16k mil den hängde med. Kör numera japanskt och där fungerar skiten än så länge.

Ny Renault är ju betydligt billigare än en ny volvo exempelvis. Därför de säljer så bra
Citera
2021-07-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jodå, fortsätt offentligt demonstrera dina djupa ”kunskaper” om franska bilar som är sååååå välunderbyggda, av dina fördomar och okunnighet…

Hahahaha, du är för söt.

Ok, deal, du köper en fransk bil så köper jag en ny tysk och se ses vi här om ett år och summerar?
Citera
2021-07-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Ganska många. Peugeot 208 blev väl utnämnd till årets bil 2020 och gick i några år att få till ett mycket överkomligt pris för den klassen. Nu ligger det dock betydligt högre och i nivå med de andra.

Opel har fått den utmärkelsen ganska många gånger och även Alfa Romeo... I rest my case.
Citera
2021-07-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thisisbowling
Här fanns alla gamla fördomar om Alfa Romeo ser jag.

Jag är en av dom som köper Alfa Romeo. Har funnits minst en i mitt garage de senaste 20 åren. Jag och de flesta andra som köper Alfa gör det för att vi tycker att det är kul att KÖRA bil. Det stora flertalet svenskar åker bil och för dem som nöjer sig med det finns det inte mycket poäng med att köpa en Alfa. då är det bättre att köpa en Skoda, Kia, Dacia, Volvo eller något annat som mest handlar om transport från A till B.

Nu blir det såklart anekdotisk bevisföring men min erfarenhet som ägare av Alfa (147, 156, 159, Giulia) under 20 år säger att det inte är någon större skillnad åt något håll kvalitetsmässigt jämfört med de andra märken som jag ägt under de här åren som innefattar Opel, Volkswagen, Volvo, Ford, Mercedes och BMW.

Rostade mest gjorde en Mercedes, BMW kan jag inte sitta bekvämt i oavsett hur mycket jag försöker, Forden var den som stått mest på verkstad, Volvon kändes mest som ett jordbruksredskap, Opeln var förvånansvärt körglad, Volkswagen stack inte ut åt något håll.
Alforna är de som utan någon som helst konkurrens bland de här bilarna är de som skänkt mig mest glädje. Ingen av de andra har fått mig att leta avfarter från motorvägen för att hitta en slingrig 70-väg att köra inspirerat på och skita i att det tar lite extra tid. Ingen av de andra har fått mig att vända mig om efter att ha parkerat bara för att titta på bilen en gång till. Ingen av de andra har heller fått mig att bara ta en tur för att dem varit så kul att köra. Jag kan bara jämföra det med känslan jag får när jag kör motorcykel.

Alforna på 70-talet kom färdigrostade från fabrik och jag kan inte ens gissa hur många gånger jag hört ett trött rostskämt från Volvoägare.

Återförsäljarna/Generalagenten har bytts fler gånger än jag bytt kalsonger under min tid som Alfa-ägare och det har varit till enorm skada för märket här. Olle Olsson-bolagen tex som var GA när 147/156/GT-plattformen lanserades sabbade hela den generationens försäljning genom att sänka serviceintervallen vilket gjorde att driftskostnaderna sköt genom taket. Det hade dock inte mycket förankring i verkliga problem (bara man såg till att ha rätt mängd olja i TS-motorerna).
Det här hattandet med återförsäljare/verkstäder osv gör också att det tyvärr finns lite för många märkesverkstäder idag som inte har så bra koll som man skulle kunna önska. Finns dock några (ofta mindre) verkstäder som hållit liv i sin Alfa-kompetens genom åren (AR-bil och Power car om man bor i närheten av Stockholm tex).

JTS-Motorerna i 159, Brera osv var tyvärr rätt kassa (GM-block och Alfa-toppar) och lite för tunga för att det skulle styra in på rätt sätt men i mina ögon så är 159 den vackraste kombin som tillverkats i modern tid.

Jag kan inte nog rekommendera Giulia som plattform (gärna med den raka fyran på 280 hk). Jag har inte kört någon bil på den här sidan miljonen som är lika kul och trevlig att köra. Man får gå upp ordentligt i pris för att nå den nivån.
Har såklart provat Stelvio också men det är en SUV och kan aldrig bli samma sak som en sedan. Den är bättre än de andra SUV jag kört men jag ser ingen poäng med den typen av bilar.

Gillar du att köra bil och inte vill lägga enorma pengar så köp en begagnad Giulia. Andrahandspriserna är patetiskt låga och du kommer garanterat inte att hitta mer körglädje/krona någon annanstans.

Edit: stavfel

Intressanta synpunkter från någon som faktiskt har egen erfarenhet av bilmärket i fråga. Nu undrar jag, vad säger du om Alfa Romeo MiTo? Är det en bra bil? För- och nackdelar?
Citera
2021-07-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
...
Min far. Han påstår att de har överlägsen komfort och att franska bilar helt enkelt är smart bygga. Har dock aldrig hört honom säga något bra om Peugeot, så de kanske inte duger.
Citera
2021-07-19, 16:47
Medlem
Masingas avatar
Den som vill lära sig allt om bilar
Citera
2021-07-19, 16:49
Medlem
Svinriks avatar
Clio är det bästa preventivmedlet för män!
Citera
2021-07-19, 16:54
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Hahahaha, du är för söt.

Ok, deal, du köper en fransk bil så köper jag en ny tysk och se ses vi här om ett år och summerar?

Kvalitén på elsystemen i franska bilar är en evig källa till huvudvärk. Hade en Citroën XM där instrumentbelysning, bakljus, centrallås osv. levde ett eget liv. Dock var rostskyddet förvånansvärt bra.

Å andra sidan är tyska bilar knappast heller särskilt tillförlitliga. Min tidigare Mercedes åsamkade mig en personlig finanskris till den grad att den slutligen förpassades till skroten. Därefter är det slut med tyskt skräp för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in