Här fanns alla gamla fördomar om Alfa Romeo ser jag.
Jag är en av dom som köper Alfa Romeo. Har funnits minst en i mitt garage de senaste 20 åren. Jag och de flesta andra som köper Alfa gör det för att vi tycker att det är kul att
KÖRA bil. Det stora flertalet svenskar åker bil och för dem som nöjer sig med det finns det inte mycket poäng med att köpa en Alfa. då är det bättre att köpa en Skoda, Kia, Dacia, Volvo eller något annat som mest handlar om transport från A till B.
Nu blir det såklart anekdotisk bevisföring men min erfarenhet som ägare av Alfa (147, 156, 159, Giulia) under 20 år säger att det inte är någon större skillnad åt något håll kvalitetsmässigt jämfört med de andra märken som jag ägt under de här åren som innefattar Opel, Volkswagen, Volvo, Ford, Mercedes och BMW.
Rostade mest gjorde en Mercedes, BMW kan jag inte sitta bekvämt i oavsett hur mycket jag försöker, Forden var den som stått mest på verkstad, Volvon kändes mest som ett jordbruksredskap, Opeln var förvånansvärt körglad, Volkswagen stack inte ut åt något håll.
Alforna är de som utan någon som helst konkurrens bland de här bilarna är de som skänkt mig mest glädje. Ingen av de andra har fått mig att leta avfarter från motorvägen för att hitta en slingrig 70-väg att köra inspirerat på och skita i att det tar lite extra tid. Ingen av de andra har fått mig att vända mig om efter att ha parkerat bara för att titta på bilen en gång till. Ingen av de andra har heller fått mig att bara ta en tur för att dem varit så kul att köra. Jag kan bara jämföra det med känslan jag får när jag kör motorcykel.
Alforna på 70-talet kom färdigrostade från fabrik och jag kan inte ens gissa hur många gånger jag hört ett trött rostskämt från Volvoägare.
Återförsäljarna/Generalagenten har bytts fler gånger än jag bytt kalsonger under min tid som Alfa-ägare och det har varit till enorm skada för märket här. Olle Olsson-bolagen tex som var GA när 147/156/GT-plattformen lanserades sabbade hela den generationens försäljning genom att sänka serviceintervallen vilket gjorde att driftskostnaderna sköt genom taket. Det hade dock inte mycket förankring i verkliga problem (bara man såg till att ha rätt mängd olja i TS-motorerna).
Det här hattandet med återförsäljare/verkstäder osv gör också att det tyvärr finns lite för många märkesverkstäder idag som inte har så bra koll som man skulle kunna önska. Finns dock några (ofta mindre) verkstäder som hållit liv i sin Alfa-kompetens genom åren (AR-bil och Power car om man bor i närheten av Stockholm tex).
JTS-Motorerna i 159, Brera osv var tyvärr rätt kassa (GM-block och Alfa-toppar) och lite för tunga för att det skulle styra in på rätt sätt men i mina ögon så är 159 den vackraste kombin som tillverkats i modern tid.
Jag kan inte nog rekommendera Giulia som plattform (gärna med den raka fyran på 280 hk). Jag har inte kört någon bil på den här sidan miljonen som är lika kul och trevlig att köra. Man får gå upp ordentligt i pris för att nå den nivån.
Har såklart provat Stelvio också men det är en SUV och kan aldrig bli samma sak som en sedan. Den är bättre än de andra SUV jag kört men jag ser ingen poäng med den typen av bilar.
Gillar du att köra bil och inte vill lägga enorma pengar så köp en begagnad Giulia. Andrahandspriserna är patetiskt låga och du kommer garanterat inte att hitta mer körglädje/krona någon annanstans.
Edit: stavfel