• 2
  • 3
2021-06-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Katter andas ibland med munnen för att dra in mer dofter. Det kallas att flema. Kan det vara det den gjorde? Mina brukar göra det ibland när de blir väldigt uppspelta, tror det är någon jaktinstinkt som drar igång.

https://www.agria.se/katt/artiklar/o...ka-reaktioner/

Nej det tror jag inte, kika gärna på videon och avgör du.
Citera
2021-06-30, 22:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Vad tror du om andningen nu då? Har hänt ett par tillfällen tidigare senaste månaden i samband med att hon sprungit runt när det varit varmt. Aldrig tidigare.

Jag har vid några tillfällen sett katter andas så där när det varit riktigt varmt. Det finns till och med ett ord för det på norrländska, katten "hiar". Då har det varit riktigt stekhett, närmare 30 grader. Det är för att svalka sig. Kan det vara så att hon är lite överviktig?

Men pipa ska det inte göra. Är mer orolig över det. Jag känner inte till om det kan ha med rasens nos att göra eller ej, så jag kan inte ge bättre råd.

Edit: Katten flemar inte, det kan jag säga helt säkert.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2021-06-30 kl. 22:48.
Citera
2021-06-30, 22:49
Om katten börjar flämta efter lite lek så kan det vara värt att boka tid för en ordentlig koll och be om att få hennes lungor röntgade. Att bara lyssna räcker nog inte.
Citera
2021-06-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag har vid några tillfällen sett katter andas så där när det varit riktigt varmt. Det finns till och med ett ord för det på norrländska, katten "hiar". Då har det varit riktigt stekhett, närmare 30 grader. Det är för att svalka sig. Kan det vara så att hon är lite överviktig?

Men pipa ska det inte göra. Är mer orolig över det. Jag känner inte till om det kan ha med rasens nos att göra eller ej, så jag kan inte ge bättre råd.

Edit: Katten flemar inte, det kan jag säga helt säkert.

Pipa kanske var dålig uttryckt. Det låter liksom som att hon är täppt i näsan, eller lite som en snarkning. Det har vi som sagt sökt för utan att dom hittat något fel. Det är inte heller konstant utan då och då. Bättre på senare tid.
Citera
2021-07-01, 00:03
Medlem
Hade en katt som blev andfådd för minsta lilla. Visade sig att det var ett medfött hjärtfel.
Citera
2021-07-01, 00:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Pipa kanske var dålig uttryckt. Det låter liksom som att hon är täppt i näsan, eller lite som en snarkning. Det har vi som sagt sökt för utan att dom hittat något fel. Det är inte heller konstant utan då och då. Bättre på senare tid.

Ok, men de kanske skulle undersöka lite till. Jag hade nog inte nöjt mig med det beskedet. Du har försäkring, hoppas jag?

Och hur ligger hon till i vikt? Tycker hon såg mullig ut, speciellt med tanke på att hon inte ens är ett år. Hur är hennes matvanor?
Citera
2021-07-01, 09:33
Medlem
Citat:
Hej.

Min 10 månader gamla katt (brittisk korthår) fick spel ute på balkongen och började jaga en fjäril. Tillslut fick hon tag i den och åt efter en stunds lekande upp den. Därefter började hon flämta. Se video:

https://www.youtube.com/watch?v=2xDO...DavidAndersson

Är detta normal när katter blir uppspelta? Hon har tidigare flämtat vid ett par tillfällen, framförallt efter att det varit varmt i lägenheten och hon sprungit runt.

Blir lite orolig då jag får för mig att katter inte ska andas med öppen mun.

Tacksam för svar.

Överhettad.
Citera
2021-07-01, 11:54
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Vi har varit hos veterinären flera gånger, bland att för hennes täppta näsa, vilket gör att det då och då låter/piper från näsan när hon andas. Dom har lyssnat på hjärta och lungor men inte hört något konstigt. När hon steriliserades/kastrerades passade även veterinären på att kolla henne i halsen om hon hade någon cysta eller något som gjorde att näsgången blev täppt, men dom hittade ingenting där heller.

Begär remittering för utredning. Kan vara BOAS (trubbnossyndrom), kan vara hjärtproblem, kan vara annat, men det är inte normalt att en katt flåsar (på det sättet iaf) efter lek.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in