Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-30, 20:29
Medlem
torrenttobbes avatar
Jag kanske inte har varit uppmärksam men jag har haft utekatter i hela mitt liv, säkert 10 stycken och jag har aldrig sett någon andas med öppen mun
Citera
2021-06-30, 20:44
Medlem
Jag kollade på din andra film och det verkar inte som att du har någon erfarenhet av katter.

Katter flåsar för att göra sig av med överskottsvärme.

I din andra film så försöker katten göra sig av med hår som den har slickat upp. Ibland blir det små bollar som den kräks upp.
Citera
2021-06-30, 20:48
Medlem
Rospigg1s avatar
Vet du vad det var för fjäril, den kan ha varit giftig. Googla giftig fjäril
Citera
2021-06-30, 20:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Film nr 2 tycker jag verkar vara maskhosta. Filmen är lite väl kort, men tycker mig se att katten sväljer ner något. Många kattägare förväxlar det med hårboll eller tror att "katter gör så".

Orsakas av spolmask. Larverna ligger i lungorna och hostas upp, för att utvecklas till vuxna maskar. Sällan man ser masken, det är hostan man märker det på. Även innekatter kan drabbas, det smittar med modersmjölken och kontakt med andra katters avföring, i vart fall teoretiskt kan man dra in ägg med skorna.

Banmith avmaskningsmedel är receptfritt. Dosera efter kattens vikt, var noga med vägningen. Du bör upprepa efter 14 dagar för att få med de nya larverna. Byt sand i samband med avmaskningen, städa och extra noga på liggplatserna.

Edit:
Tyckte väl att jag kände igen katten. Har gett dig råd om avmaskning tidigare, i den här tråden:
(FB) Vad är det för fel på mitt katt? Astma?

Hur gjorde du? Följde du mina råd?
Senast redigerad av SmurfSmurf 2021-06-30 kl. 21:10.
Citera
2021-06-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Ja något är ju fel.
Ett pipande ljud vid andning är ju inte normalt.

Att en ung inomhuskatt kan bli överstimulerad vid sin 1:a kontakt med med något vilt är ju inte onormalt och "måste" inte vara ett lungproblem men, när du nu nämner detta så bekräftas åtminstone ett problem.

Djur är individer likt oss, och har individuella problem, endera växer hon ifrån det eller så kvarstår det och visar på ett problem. T.ex trång näsgång, problem med återfuktande av andningsvägarna, etc. Att det existerar ett problem är ju bekräftat av vad du skrivit så här långt.

Men att hon har täppt nos (brittisk korthår har ofta det) behöver väl inte innebära att hon samtidigt har ett lungproblem? Eller menar du att hon eventuellt flämtar när hon blev uppspelt på grund av att nosen är för täppt för att snabbt få tillräckligt mycket luft igenom?
Citera
2021-06-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag kollade på din andra film och det verkar inte som att du har någon erfarenhet av katter.

Katter flåsar för att göra sig av med överskottsvärme.

I din andra film så försöker katten göra sig av med hår som den har slickat upp. Ibland blir det små bollar som den kräks upp.

Nej, ingen tidigare erfarenhet utav katt, mer än när jag var jätteliten. Men försöker så gott jag kan, därav att jag ställer mycket frågor kring beteenden som jag inte känner igen eller vet någonting om. Menar du att om man inte har tidigare erfarenhet utav katt så ska man inte skaffa någon?
Citera
2021-06-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Film nr 2 tycker jag verkar vara maskhosta. Filmen är lite väl kort, men tycker mig se att katten sväljer ner något. Många kattägare förväxlar det med hårboll eller tror att "katter gör så".

Orsakas av spolmask. Larverna ligger i lungorna och hostas upp, för att utvecklas till vuxna maskar. Sällan man ser masken, det är hostan man märker det på. Även innekatter kan drabbas, det smittar med modersmjölken och kontakt med andra katters avföring, i vart fall teoretiskt kan man dra in ägg med skorna.

Banmith avmaskningsmedel är receptfritt. Dosera efter kattens vikt, var noga med vägningen. Du bör upprepa efter 14 dagar för att få med de nya larverna. Byt sand i samband med avmaskningen, städa och extra noga på liggplatserna.

Edit:
Tyckte väl att jag kände igen katten. Har gett dig råd om avmaskning tidigare, i den här tråden:
(FB) Vad är det för fel på mitt katt? Astma?

Hur gjorde du? Följde du mina råd?

Hej. Japp, vi köpte avmaskningsmedicin (veterinären trodde dock inte det var mask), men efter att hon fick sin tablett så har inte den typen av "hosta" uppkommit igen.
Citera
2021-06-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Hej. Japp, vi köpte avmaskningsmedicin (veterinären trodde dock inte det var mask), men efter att hon fick sin tablett så har inte den typen av "hosta" uppkommit igen.

Vad tror du om andningen nu då? Har hänt ett par tillfällen tidigare senaste månaden i samband med att hon sprungit runt när det varit varmt. Aldrig tidigare.
Citera
2021-06-30, 21:21
Medlem
Jag hade inte oroat mig, såvitt inte din kisse flåsar konstant, min förra katt brukade flåsa som en vovve, blev med orolig i början men en del katter gör liksom bara det. Hon gjorde det oftast efter lek och om det va varmt. Fullt normalt.

Vissa dagar på sommaren när jag och min katt promenerade så kunde man nästan tro hon skulle dö så högt hon flåsad.

Så håll koll flåsar kissen i flera timmar etc så skulle jag nog kontakta en veterinär. Men x antal minuter då och då efter lek och eller en varm dag skulle jag inte oroa mig för.
Citera
2021-06-30, 21:26
Medlem
Citat:
Men att hon har täppt nos (brittisk korthår har ofta det) behöver väl inte innebära att hon samtidigt har ett lungproblem? Eller menar du att hon eventuellt flämtar när hon blev uppspelt på grund av att nosen är för täppt för att snabbt få tillräckligt mycket luft igenom?

Lungproblem var felaktigt uttryckt av mig, hade en viss katt i åtanke då. Vad jag egentligen menade var luftvägsproblem.

Mer generell diagnos. Där astma ingår.

Enligt dina tidigare inlägg så har katten just det, luftvägsproblem.
Eller hur.

Men det behöver inte vara mer av ett problem än man gör det till. Vissa av oss levande individer har det, andra inte. Men kolla upp det med en vet och se vad du kan göra för att lindra det.

Själv får jag torra luftvägar under sömn så jag nyser och snörvlar i c:a 10 min efter uppvaknande då mina luftvägar "normaliserar" sig.
Citera
2021-06-30, 22:15
Medlem
Citat:
Nej, ingen tidigare erfarenhet utav katt, mer än när jag var jätteliten. Men försöker så gott jag kan, därav att jag ställer mycket frågor kring beteenden som jag inte känner igen eller vet någonting om. Menar du att om man inte har tidigare erfarenhet utav katt så ska man inte skaffa någon?

Konstigt att du tolkar mitt inlägg som att man inte ska göra någonting alls utan tidigare erfarenhet.

Det var bara en observation att du inte verkar ha erfarenhet av katter. Erfarenhet får man med tiden och då vet man vad det är och om man bör kontakta veterinären. Mycket information finns på internet om de här symptomen.

Skydda katten från värmeslag

Citat:
Sommaren med sol och värme är här, men med stigande temperaturer kan våra katter påverkas och må dåligt, ja till och med drabbas av värmeslag. Se upp för symtom som att katten flåsar eller att den blir orolig och vinglig. Svalka och kyla är det som katten behöver då.

Hårbollar – ett vanligt kattproblem

Citat:
Katter tvättar sin päls genom att slicka sig. Under perioder när katten fäller mycket eller för katter som har lång päls innebär det att katten får ned mycket hår i magen. I magen bildas hårbollar och om de ligger länge i magsäcken kräks katten oftast upp dem. Om hårbollarna tar sig vidare ner i matsmältningssystemet och hamnar i tarmen kan de orsaka förstoppning.
Citera
2021-06-30, 22:19
Medlem
Katter andas ibland med munnen för att dra in mer dofter. Det kallas att flema. Kan det vara det den gjorde? Mina brukar göra det ibland när de blir väldigt uppspelta, tror det är någon jaktinstinkt som drar igång.

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/katters-olika-reaktioner/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in