2021-06-30, 19:28
Medlem
Hej.

Min 10 månader gamla katt (brittisk korthår) fick spel ute på balkongen och började jaga en fjäril. Tillslut fick hon tag i den och åt efter en stunds lekande upp den. Därefter började hon flämta. Se video:

https://www.youtube.com/watch?v=2xDOg-4NJik&ab_channel=DavidAndersson

Är detta normal när katter blir uppspelta? Hon har tidigare flämtat vid ett par tillfällen, framförallt efter att det varit varmt i lägenheten och hon sprungit runt.

Blir lite orolig då jag får för mig att katter inte ska andas med öppen mun.

Tacksam för svar.
Citera
2021-06-30, 19:35
Medlem
TheJackets avatar
Det verkar som att hon är uppe i varv bara. Börjar det låta väldigt högt när hon andas genom munnen så bör du ta henne till veterinären
Citera
2021-06-30, 19:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns katter som flämtar likt hundar när de är varma så efter aktivitet kan det vara normalt, om katten däremot flämtar efter en stunds vila då kan det vara nåt värre.
Citera
2021-06-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Hej.

Min 10 månader gamla katt (brittisk korthår) fick spel ute på balkongen och började jaga en fjäril. Tillslut fick hon tag i den och åt efter en stunds lekande upp den. Därefter började hon flämta. Se video:

https://www.youtube.com/watch?v=2xDOg-4NJik&ab_channel=DavidAndersson

Är detta normal när katter blir uppspelta? Hon har tidigare flämtat vid ett par tillfällen, framförallt efter att det varit varmt i lägenheten och hon sprungit runt.

Blir lite orolig då jag får för mig att katter inte ska andas med öppen mun.

Tacksam för svar.

Troligen lungproblem. Inget ovanligt.
Gör en vetkoll
Citera
2021-06-30, 19:42
Medlem
Är det en innekatt?

Kanske inte får tillräckligt motion, jag lekte med någons katt och fick den att jaga runt hela stället efter något jag satte ihop, och den började flåsa och flämta som en hund efter ett tag. 😂 kunde ändå inte sluta haha. (Samma sorts katt dessutom efter att ha sett videon)

Pinne/toppen av ett fiskespö kanske, med en nylonsträng från gitarr (g b eller ljusa e strängen som inte är lindade) och en bit tejp som en vinge längst ut..en annans utekatt var måttligt intresserad, den första blev helt vild. Nog värt att leka mer med katterna om det är innekatter.
Senast redigerad av .Void 2021-06-30 kl. 20:28.
Citera
2021-06-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Troligen lungproblem. Inget ovanligt.
Gör en vetkoll

Lungproblem låter ju rätt allvarligt dock.
Citera
2021-06-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Är det en innekatt?

Kanske inte får tillräckligt motion, jag lekte med någons katt och fick den att jaga runt hela stället efter något jag satte ihop, och den började flåsa och flämta som en hund efter ett tag. 😂 kunde ändå inte sluta haha.

Pinne/toppen av ett fiskespö kanske, med en nylonsträng från gitarr (g b eller ljusa e strängen som inte är lindade) och en bit tejp som en vinge längst ut..en annans utekatt var måttligt intresserad, den första blev helt vild. Nog värt att leka mer med katterna om det är innekatter.

Ja det är en innekatt. Leker med henne varje dag.
Citera
2021-06-30, 20:04
Medlem
Citat:
Ja det är en innekatt. Leker med henne varje dag.
Okej, blir kanske extra exalterad och upprymd av den typen av byte då, tänker jag... full fart liksom
Citera
2021-06-30, 20:07
Medlem
Citat:
Lungproblem låter ju rätt allvarligt dock.

Men problemet är som sagt inte ovanligt. Det finns grader i problemet. Jag vet en som var svårt lungsjuk och inte kunde leka mer än någon minut och en annan som klarade flera.

Jämfört med friska som kan leka obegränsad tid.

Gör en vetkoll, för kattens skull, det skulle jag ha gjort. Reaktionen är inte vanlig.
Senast redigerad av Bryling 2021-06-30 kl. 20:10.
Citera
2021-06-30, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Men problemet är som sagt inte ovanligt. Det finns grader i problemet. Jag vet en som var svårt lungsjuk och inte kunde leka mer än någon minut och en annan som klarade flera.

Jämfört med friska som kan leka obegränsad tid.

Gör en vetkoll, för kattens skull!

Vi har varit hos veterinären flera gånger, bland att för hennes täppta näsa, vilket gör att det då och då låter/piper från näsan när hon andas. Dom har lyssnat på hjärta och lungor men inte hört något konstigt. När hon steriliserades/kastrerades passade även veterinären på att kolla henne i halsen om hon hade någon cysta eller något som gjorde att näsgången blev täppt, men dom hittade ingenting där heller.
Citera
2021-06-30, 20:24
Medlem
Citat:
Vi har varit hos veterinären flera gånger, bland att för hennes täppta näsa, vilket gör att det då och då låter/piper från näsan när hon andas. Dom har lyssnat på hjärta och lungor men inte hört något konstigt. När hon steriliserades/kastrerades passade även veterinären på att kolla henne i halsen om hon hade någon cysta eller något som gjorde att näsgången blev täppt, men dom hittade ingenting där heller.

Ja något är ju fel.
Ett pipande ljud vid andning är ju inte normalt.

Att en ung inomhuskatt kan bli överstimulerad vid sin 1:a kontakt med med något vilt är ju inte onormalt och "måste" inte vara ett lungproblem men, när du nu nämner detta så bekräftas åtminstone ett problem.

Djur är individer likt oss, och har individuella problem, endera växer hon ifrån det eller så kvarstår det och visar på ett problem. T.ex trång näsgång, problem med återfuktande av andningsvägarna, etc. Att det existerar ett problem är ju bekräftat av vad du skrivit så här långt.
Citera
2021-06-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ytterligare ett skäl för henne att andas med öppen mun då när det behövs mer syre efter intensiv lek, om nosen är lite täppt ibland.

Men har ju inte haft en sån katt så, gör vad som verkar bäst. Skulle jag gissa så tror jag hon är ok. Bryling kanske har mer kunskap och erfarenhet med katter dock men så tänkte jag iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in