2021-06-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok967
Hej köpte en golf 2008 från en bilfirma och nu lyser oljetrycks lampan och är antagligen oljepumpen.

Bilfirman vägrar laga och kontrar att bilen är nybesiktigad utan anmärkning och att man kan se på besiktningsprotokollet att det finns 0 felkoder på genomförda OBD tester. Alltså att det inte är en ursprungs fel. Säger att det skett i min ägo iaf och inte hos honom.

Hab Säger även att jag provkörde bilen och den gick bra, det kan jag erkänna bilen gick bra och felfritt.

Vad kan jag göra? Har jag rätt till reklamation kan ej bevisa att det är ett fel som funnits vid köp till Arn om jag ska anmäla….

Hur länge sedan var det du köpte den? Enligt konsumentköplagen har näringsidkaren bevisbördan de första 6 månaderna, dvs att hen ska tydigt bevisa att felet inte fanns där när du köpte den. Efter 6 månader blir det upp till dig som köpare att bevisa. Kan inte du ta den till en auktoriserad VW verkstad som får kolla upp felkodarna? de kanske kan berätta om felet fanns där från början eller inte. Oavsett så kan du dra in ARN som får hjälpa dig vidare och i bästa fall får du rätt men dock ingen garanterad ersättning. Tips!!!! Köp aldrig bil av en wanna be bilförsäljare, ta dig till en riktig märkesförsäljare
Citera
2021-06-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noproblem88
Hur länge sedan var det du köpte den? Enligt konsumentköplagen har näringsidkaren bevisbördan de första 6 månaderna, dvs att hen ska tydigt bevisa att felet inte fanns där när du köpte den. Efter 6 månader blir det upp till dig som köpare att bevisa. Kan inte du ta den till en auktoriserad VW verkstad som får kolla upp felkodarna? de kanske kan berätta om felet fanns där från början eller inte. Oavsett så kan du dra in ARN som får hjälpa dig vidare och i bästa fall får du rätt men dock ingen garanterad ersättning. Tips!!!! Köp aldrig bil av en wanna be bilförsäljare, ta dig till en riktig märkesförsäljare

6-månadersregeln är smidigast att åberopa. Ts bör skriva en felanmälan till säljande företag vari det skall begäras åtgärd av uppkomna fel mht nyssnämnda regel.
Citera
2021-06-30, 22:06
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är åxå inne på tät oljesil. Riktigt vanligt att dom gäggar igen på grund av 3000 mil mellan oljebyten och silen är fin så det blir tätt

Ja. Och lite lurigt är det eftersom oljetrycksmätare inte reagerar förrän efter 2000 varv. Gick provkörningen då lugnt till så….
Citera
2021-06-30, 22:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Ja. Och lite lurigt är det eftersom oljetrycksmätare inte reagerar förrän efter 2000 varv. Gick provkörningen då lugnt till så….
Minns jag inte fel brukar lampan tändas under 0.5 kilos oljetryck och är det exempelvis 0.4 i tryck så orkar inte oljan upp till topplocket och faen vet om det orkar upp på 0.6 heller.
Citera
2021-07-01, 00:43
Medlem
Masajens avatar
Bevisbördan ligger väl på handlaren?!
Åk till verkstad och gör en felsökning av problemet. Ev bekosta reparationen själv så länge.
Ta fram alla papper, bevis, kvitto på felsökning/reparation m.m du har och skicka in till ARN.
Är det en seriös handlare följer dom deras beslut. Och får stå för kostnaden av att laga felet. Om inte hamnar dom på ”svarta listan”.
Tyvärr har väl ARN just nu rätt lång handläggningstid, men jag hade gjort ett försök.
Senast redigerad av Masajen 2021-07-01 kl. 00:47.
Citera
2021-07-01, 01:45
Medlem
rogerks avatar
Besiktningen har ju egentligen inget att göra med bilens skick.
Besiktningen är bara för att kontrollera att bilen är trafiksäker.
Citera
2021-07-01, 07:41
Medlem
Antivalents avatar
Lär er googla.

Citat från Lawline

Citat:
Då man som privatperson köper en bil av en bilfirma gäller konsumentköplagen

Frågan om varan är felaktig skall enl. 20 § bedömas vid varans avlämning d.v.s. då du fick bilen. Enl. 20a § anses fel som visar sig inom 6 månader från avlämnandet funnits redan då. Föreligger ett fel måste köparen reklamera detta inom skälig tid för att få åberopa felet (23 §).

För att få häva köpet krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen (29 §) eller att ett avhjälpande eller omleverans inte kan utföras eller inte utförs inom skälig tid (28 §). Säljaren har m a o oftast rätt att avhjälpa felet eller att leverera en ny bil innan hävning aktualiseras.

Det är med andra ord inte helt lätt att häva köpet. Å andra sidan har du alltid rätt att få fel som förelegat redan vid själva köpet avhjälpta, vilket dock ibland kan vålla bevissvårigheter.
https://lawline.se/answers/6373
Citera
2021-07-01, 22:30
Medlem
Om firman inte vill hjälpa dig och dom har lagen på sin sida skulle jag nog försöka med att rensa ur motorn. plocka bort ventil kåpan vilket brukar vara hyfsat lätt på de flesta bilar, då kan man få sig en indikation om hur oljesystemet är. är det mycket "oil sludge" så kan en rensning fungera. är den däremot rätt ren och fin så är nog inte olje pumpen inte helt frisk tyvärr.
Du kan ju ha "tur" och filtret är igensatt till pumpen, det kan vara rätt lätt att byta men kräver ofta att man får plocka bort oljesumpen och där kan det bli problem om det sitter mycket skit i vägen.

hoppas det löser sig för dig.
Citera
2021-07-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Om firman inte vill hjälpa dig och dom har lagen på sin sida skulle jag nog försöka med att rensa ur motorn. plocka bort ventil kåpan vilket brukar vara hyfsat lätt på de flesta bilar, då kan man få sig en indikation om hur oljesystemet är. är det mycket "oil sludge" så kan en rensning fungera. är den däremot rätt ren och fin så är nog inte olje pumpen inte helt frisk tyvärr.
Du kan ju ha "tur" och filtret är igensatt till pumpen, det kan vara rätt lätt att byta men kräver ofta att man får plocka bort oljesumpen och där kan det bli problem om det sitter mycket skit i vägen.

hoppas det löser sig för dig.

Ser du något i tråden som indikerar att säljaren skulle ha "lagen på sin sida"?
Citera
2021-07-02, 23:55
Medlem
Toarullstajarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok967
Bytte oljetrycksgivaren själv, utan resultat fortsätter varna
Vet av en Seat Ibiza 2015 som oljelampan började lysa på.

Hen kontaktade Mekonomen som felsökte. De kom fram till att hela motorn behövde bytas ut.

Jag frågade ägaren av Seaten när olja och oljefilter hade bytts.

Hen svarade -”För två veckor sedan, bytte till Biltema olja och Biltema oljefilter.

På min inrådan köpte hen Mekonomens oljefilter och bytte.

Problemet försvann direkt, oljetrycket kom tillbaka.

Biltemas oljefilter var felet.

Köp Mekonomens oljefilter och byt.
Citera
2021-07-03, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser du något i tråden som indikerar att säljaren skulle ha "lagen på sin sida"?
Tror inte tråd skaparen har sagt alla detaljer så jag kan inte avgöra det med den begränsade informationen vilket ledde till att jag skrev som jag skrev.
Citera
2021-07-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toarullstajaren
Vet av en Seat Ibiza 2015 som oljelampan började lysa på.

Hen kontaktade Mekonomen som felsökte. De kom fram till att hela motorn behövde bytas ut.

Jag frågade ägaren av Seaten när olja och oljefilter hade bytts.

Hen svarade -”För två veckor sedan, bytte till Biltema olja och Biltema oljefilter.

På min inrådan köpte hen Mekonomens oljefilter och bytte.

Problemet försvann direkt, oljetrycket kom tillbaka.

Biltemas oljefilter var felet.

Köp Mekonomens oljefilter och byt.

kört biltemas oljefilter på flera bilar i många års tid, bara för att du fått ett måndags ex betyder det inte att alla är dåliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in