2021-06-30, 16:47
Medlem
WykkedWitchs avatar
Vad menas med att att vägen till helvetet kantas av goda intentioner?

det kommer till personer som inte kan ta ansvar för resultatet av sina handlingar och istället vill påpeka “att de bara ville väl” eller liknande. Ibland ska man ge sjutton i att lägga sig i andras angelägenheter även om man “bara vill väl”. Eller vad menas med ordstävet?
Citera
2021-06-30, 17:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Det är väl bara historiens läxa, inget mer och inget mindre.

Rousseau säger att människan måste följa sin natur och frigöra sig från samhället som kedjar fast honom, Marquis de Sade nickar i bakgrunden och slickar sig om munnen.
Citera
2021-06-30, 17:02
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Vad menas med att att vägen till helvetet kantas av goda intentioner?

det kommer till personer som inte kan ta ansvar för resultatet av sina handlingar och istället vill påpeka “att de bara ville väl” eller liknande. Ibland ska man ge sjutton i att lägga sig i andras angelägenheter även om man “bara vill väl”. Eller vad menas med ordstävet?

Du svarade själv på frågan. Ett bra svar.
Citera
2021-06-30, 17:19
Man kan väl jämföra det med U-hjälp som primärt göder despotiska diktatorer och inte förmår länder att skapa eget välstånd, eller curlingföräldrarna med olyckliga barn utan mening med livet eller den klassiska "björntjänsten". Det var i någon slags välvilja du agerade men resultatet var att du försämrade förutsättningarna för den du hjälpte...
Citera
2021-06-30, 17:46
Medlem
Aftonhoran69s avatar
På en psykologisk nivå tror jag inte att någon gör någonting i ren illvilja. I det egna sinnet, hur vrickat det än är, tror de att de gör gott. Men om vi kollar på det från den synvinkeln, vad är då ont?

Vid en tidpunkt delade FN ut gratis mat till befolkningen i Afrika, det förstörde marknaden för bönderna i landet för ingen kan konkurrera med det som är gratis. Intentionen var god men resultatet inte nödvändigtvis likaså.

Mao Zedongs fyra skadedjurs kampanj. Sparvarna åt alla grödor. Mao hade den genialiska idén att alla skulle gå ut och döda dem. När sparven dödades växte insektspopulationen i regionen. Insekterna svärmade och åt nästan alla grödor i Kina. Detta var en av faktorerna till den stora kinesiska hungersnöden som dödade cirka 45-75 miljoner människor.

Fritz Haber, mannen ansvarig för skapandet av Zyklon för Tyskland, gjorde det för att han ville hjälpa sitt land att vinna första världskriget. Hans fru var en pacifist och sköt sig själv i hjärtat när de giftgaser som hennes man skapade användes för att mörda i första världskriget. Hon dog inte omedelbart och hennes son hittade henne innan hon avled. Zyklon användes senare i koncentrationsläger där många av hans släktingar dödades (judar).

Vägen till helvetet kantas av goda intentioner.
Senast redigerad av Aftonhoran69 2021-06-30 kl. 17:51.
Citera
2021-06-30, 19:22
Medlem
Pinnzs avatar
Det är väl motsatsen till "det är tanken som räknas".
Citera
2022-06-30, 21:48
Medlem
Tror att om man ger upp sitt kontrollbehov och lyssnar på gruppens känslor utan dolda motiv blir man frisläppt ifrån glömskans tyranni. Då omkrets > våglängd, bpm = resonans. Undantaget bekräftar regeln. Det är 72 intentioner som vi människor har när vi försöker realisera oss. Lösningen är meditation och lyhördhet än så länge som jag ser det även om automation kan va det bästa om man vill inkludera någon oavsett bakgrund. Kolla upp antihjältar som Jesus, Batman, Snape, Sparrow. Bli dömd i tingsrätt för att vara trickster mentor (heyoka) och få alla känna sig likadant så att referenser finns. Rädsla i sig är en mask för flera intentioner samtidigt.
Citera
2022-06-30, 21:52
Medlem
Fettsugnings avatar
Ta dagens miljöpartister som ett varnande exempel. Eller liberaler. De som faktiskt tror på dessa stolpskott, som röstar för vår undergång, leendes och ovetandes.

Enkelt uttryckt, min vilja var att göra gott, men jag var för korkad för att inse att jag gjorde motsatsen.

Det är min tolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in