• 4
  • 5
2024-05-08, 18:30
Medlem
CheddarOsts avatar
Nu är årsredovisningen släppt för hans bolag ”SK International AB”. Resultat på 100 tkr innan skatt, inte några siffror som speglar hans sociala medier direkt.

Omsättningen på 18 mkr är visserligen en stor ökning mot året innan men inte någon miljon om dagen direkt som han skriver på sin instagram.

Inga stora lönekostnader heller, 1.5mkr för tre heltidsanställda.

Däremot har han väldigt stora externa kostnader, antar att det är här hans lyxbilar inkluderas.

Även anmärkningsvärt att han lämnat in sin årsredovisning alldeles för sent och därmed fått två förseningsavgifter från Bolagsverket, rätt allvarliga brister sett ur revisionssynpunkt.

Dessutom har han gjort 6 st extra utdelningar under året. Vanligtvis gör man en, men kanske lite pengabrist?
Citera
2024-05-16, 15:26
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danieljoh87
Nu har muppen fått sin Lambo Urus S.. och skryter även om hur hans e-handel gjorde 6 miljoner under November. Riktigt mycket skryt från denna kille..
Han behöver lära sig om Jantelagen
Citera
2024-07-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GraesKlipparn
Jag har köpt hans kurs och är inne på vecka tre av fyra. Måste säga att jag är oerhört nöjd! Bästa investeringen helt klart!

Han går igenom allt i kursen! Svårt att sammanfatta allting i ett meddelande här men han går igenom verkligen allt från företagande, bokföring till hur man hittar leverantörer, sin nisch samt vinnande produkter och mycket mer.

Vissa saker han visar är verkligen avgörande för att lyckas.

Ska köra igång med vecka 4 denna veckan som är marknadsföringsdelen så det ska bli extra spännande!

En av de saker jag uppskattar extra mycket med kursen är att vi kör gruppmöten varje vecka där han personligen svarar på alla frågor.

Han är sjukt duktig! Oerhört påläst och har svar på verkligen allt! En mentor i världsklass!

Hej! Har du också blivit instagram-miljonär nu eller hur har det gått efter kurserna? Det blev lite tyst efter ditt sista inlägg

Vad jag tycker är intressant är hur han kan hålla igång sin firma när det finns så mycket konkurrens inom samma bransch. Det är inte raketfysik att köpa in LED lampor från Kina och sälja de vidare till 2a hand, vilket medför en naturlig konkurrens. T.ex:
Ljusgiganten ( resultat på 6 miljoner 2022)
HBA Fordonsteknik Aktiebolag ( resultat på 8.6 miljoner 2022)

Jag tycker också det är rätt fult av honom att måla upp bilden av egenföretagare som "enkel". Det är absolut inte enkelt och man får utstå en hel del övertid, konkurrens och stor risk att misslyckas i början (över 80% av egenföretagare klarar sig inte efter 2 år:

miljo-utveckling.se/nettonoll-82-procent-av-foretag-kommer-misslyckas/

luisazhou.com/blog/startup-failure-statistics/ )

Detta är inte statistiken han vill att sina instagram följare ska se för då lär inkomsterna av hans kurser minska. Han försöker säkert göra en god gärning men att ta överpris för att lära ut hur man bokför eller det adminstrativa runt att starta eget företag med verksamt.se är inte etiskt försvarbart. Det är även lite kul att så många gått kursen men det har ännu inte kommit ut ett insta-inlägg med "se här hur min student har lyckats efter att ha gått min kurs!". Han nämner heller inte hur har blev inlagd på sjukhus i början av sin startup pga stress/hur mycket jobb han behövde göra själv.

För de som inte är insatta hur företagsekonomi funkar så har han ett resultat på drygt 1 miljon 2023 , vilket inte är dåligt. Men det är inte så bra som han vill att det ska se ut. Ska man ta utdelning sker det alltid på bolagets resultat efter bolagsskatten. 2024 ligger den på 36,48% och därefter beskattas man ytterligare 20% som privatperson på det utdelade beloppet (det är inte lönsamt att vara AB ägare i Sverige). Men ta 1 miljon t.ex, så blir det 640k kr kvar efter bolagsskatten och därefter 512k kr kvar efter personskatten.

Kollar man på hans resultat historiskt har hans bästa år varit 2014, 2015. Därefter har det svalnat (troligtvis pga ökad konkurrens/marknadsskifte) och förmodligen också troligtvis varför han försöker sälja kurser eller synas på instagram för att locka mer köpare. Det är inte lätt att vara företagare för du slåss ständigt mot ny konkurrens från marknaden och hela tiden måste vara på tå. Man ska ha stor respekt för dem som vågar ta den vägen, oavsett bransch, storlek eller framgång.
Senast redigerad av Zexima 2024-07-27 kl. 10:21.
Citera
2024-09-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zexima
Hej! Har du också blivit instagram-miljonär nu eller hur har det gått efter kurserna? Det blev lite tyst efter ditt sista inlägg

Vad jag tycker är intressant är hur han kan hålla igång sin firma när det finns så mycket konkurrens inom samma bransch. Det är inte raketfysik att köpa in LED lampor från Kina och sälja de vidare till 2a hand, vilket medför en naturlig konkurrens. T.ex:
Ljusgiganten ( resultat på 6 miljoner 2022)
HBA Fordonsteknik Aktiebolag ( resultat på 8.6 miljoner 2022)

Jag tycker också det är rätt fult av honom att måla upp bilden av egenföretagare som "enkel". Det är absolut inte enkelt och man får utstå en hel del övertid, konkurrens och stor risk att misslyckas i början (över 80% av egenföretagare klarar sig inte efter 2 år:

miljo-utveckling.se/nettonoll-82-procent-av-foretag-kommer-misslyckas/

luisazhou.com/blog/startup-failure-statistics/ )

Detta är inte statistiken han vill att sina instagram följare ska se för då lär inkomsterna av hans kurser minska. Han försöker säkert göra en god gärning men att ta överpris för att lära ut hur man bokför eller det adminstrativa runt att starta eget företag med verksamt.se är inte etiskt försvarbart. Det är även lite kul att så många gått kursen men det har ännu inte kommit ut ett insta-inlägg med "se här hur min student har lyckats efter att ha gått min kurs!". Han nämner heller inte hur har blev inlagd på sjukhus i början av sin startup pga stress/hur mycket jobb han behövde göra själv.

För de som inte är insatta hur företagsekonomi funkar så har han ett resultat på drygt 1 miljon 2023 , vilket inte är dåligt. Men det är inte så bra som han vill att det ska se ut. Ska man ta utdelning sker det alltid på bolagets resultat efter bolagsskatten. 2024 ligger den på 36,48% och därefter beskattas man ytterligare 20% som privatperson på det utdelade beloppet (det är inte lönsamt att vara AB ägare i Sverige). Men ta 1 miljon t.ex, så blir det 640k kr kvar efter bolagsskatten och därefter 512k kr kvar efter personskatten.

Kollar man på hans resultat historiskt har hans bästa år varit 2014, 2015. Därefter har det svalnat (troligtvis pga ökad konkurrens/marknadsskifte) och förmodligen också troligtvis varför han försöker sälja kurser eller synas på instagram för att locka mer köpare. Det är inte lätt att vara företagare för du slåss ständigt mot ny konkurrens från marknaden och hela tiden måste vara på tå. Man ska ha stor respekt för dem som vågar ta den vägen, oavsett bransch, storlek eller framgång.

Hej!

Sorry sent svar, hänger inte mycket här men nu så:

De lärdomarna jag tar med mig från kursen är inte det du lägger fokus på ovan (bokföring eller admin) för det finns det ton om information kring.

Det jag däremot tar med mig är: hur man hittar pålitliga leverantörer och tricks att förhandla med dem, hur man ska tänka beträffande logistik och distribution av produkter, kanske det viktigaste av allt: hur hittar jag en produkt som har stor chans att sälja bra, osv. Den typ av kunskap är svår att få till, även om man givetvis kan läsa sig till det mesta. För övrigt kan man få privat hjälp när man har frågor om något, vadsomhelst, beträffande ens bolag.

Vidare, det är riktigt att jag inte hittils gjort 10-tals miljoner, men flera ebutiker man startat ligger på flera 100k iaf. Några har inte funkat alls och de stänger man ner förstås. ’Men några 100k totalt sätt är en helt ok intjäning för en bisyssla som det här. Lägger man mer än halvtid på det kan man göra mer pengar. Det är också riktigt att det är svårt att ha koll på alla delar för varje butik man startar så det säger jag inte emot.

Huruvida han varit på sjukhus vet jag inte, är det så är det givetvis tråkigt.

Och du har helt rätt med konkurrensen.

Beträffande instagram och studenter har iaf jag sett flera inlägg där han repostar om andra som tjänat pengar på konceptet. Men även här, i sociala medier, hänger jag inte överdrivet men vill ändå lyfta det för jag anser att du har fel på den punkten.

Till kanske det viktigaste: du ser en bråkdel av de företag som han faktisk bedriver. En hint.

Med vänlig hälsning,
Gräsets störste fiende
Citera
2024-09-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GraesKlipparn
Hej!

Sorry sent svar, hänger inte mycket här men nu så:

De lärdomarna jag tar med mig från kursen är inte det du lägger fokus på ovan (bokföring eller admin) för det finns det ton om information kring.

Det jag däremot tar med mig är: hur man hittar pålitliga leverantörer och tricks att förhandla med dem, hur man ska tänka beträffande logistik och distribution av produkter, kanske det viktigaste av allt: hur hittar jag en produkt som har stor chans att sälja bra, osv. Den typ av kunskap är svår att få till, även om man givetvis kan läsa sig till det mesta. För övrigt kan man få privat hjälp när man har frågor om något, vadsomhelst, beträffande ens bolag.

Vidare, det är riktigt att jag inte hittils gjort 10-tals miljoner, men flera ebutiker man startat ligger på flera 100k iaf. Några har inte funkat alls och de stänger man ner förstås. ’Men några 100k totalt sätt är en helt ok intjäning för en bisyssla som det här. Lägger man mer än halvtid på det kan man göra mer pengar. Det är också riktigt att det är svårt att ha koll på alla delar för varje butik man startar så det säger jag inte emot.

Huruvida han varit på sjukhus vet jag inte, är det så är det givetvis tråkigt.

Och du har helt rätt med konkurrensen.

Beträffande instagram och studenter har iaf jag sett flera inlägg där han repostar om andra som tjänat pengar på konceptet. Men även här, i sociala medier, hänger jag inte överdrivet men vill ändå lyfta det för jag anser att du har fel på den punkten.

Till kanske det viktigaste: du ser en bråkdel av de företag som han faktisk bedriver. En hint.

Med vänlig hälsning,
Gräsets störste fiende

Hej, och välkommen åter!

Vad tråkigt att du inte blivit instagrammiljonär på hans kurser.

Det fina med att bo i Sverige är att allt kan fact checkas. Och jag börjar misstänka att du är Skyze i disguise eller någon som står honom nära.

För skojs skull gick jag in på hans instaprofil och kollade på hans skyzeacademy uppdateringar från 2023 där han stolt visar upp de 10 själar som följt med till hans hyrda lägenhet/hus i spanien.

Det borde ringa stora varningsklockor om en person är villig att hyra en villa/lägenhet, bjuda på mat & aktiviteter för att "lära ut" något och dessutom filma det för att lägga upp det på sociala medier. Det är hela är en ploj för att tjäna pengar på att sälja kurser & drömmen om att bli rik.
Det är lite som när spelbolag erbjuder sina lojala spelare utlandsresor eller konsultbolag som står och erbjuder godis till desperata studenter. Allt görs med en baktanke, och baktanken är att de kan tjäna pengar på personerna.

“First millionaires of the Gold Rush were not the diggers but those who sold them shovels and picks.”

https://medium.com/@ullas.mailme/sel...d-9bf845e3dc11

Jag kollade upp 2 av personerna som visas närmare och länkas i dessa stories som även blir intervjuade och påstår att lägret är det bästa de varit med om och att allt varit värt det.
Kollar man upp båda dessa personer har det inte gått så bra för deras företag.

Ena är en mäklare med firma som startar med "Ecom...".
resultat: 164tkr

Den andre är en familjefar som huserar i hans stories med att hålla i en av hans böcker med bakgrundslåten "we are winners here". Hans bolag startar med "poptrendy..."
resultat: -161tkr

Där har vi svart på vitt resultatet av att gå med i hans skolor.

De riktiga hajarna där ute, de som har bra bolag och gör mångmiljonvinster (t.ex de jag nämnde högre upp) behöver inte sälja kurser. De väljer att allokera sin tid till att förstärka sitt bolag istället, hitta nya vägar att slå ut konkurrensen eller marknadsföra sig. Som sagt, det borde skrika röd flagg när en person gör såhär.

En annan sak jag noterat via hans uppdateringar är att han ofta lägger upp "omsättningsbilder". "Idag gjorde jag 200k i omsättning". Vad han inte visar är hur mycket han har i kostnader för att få dessa omsättningar. Uppenbarligen är det inte lika häftigt att säga "Idag gjorde mitt bolag 200k i vinst men kostnaden för att sälja dessa var 180k". Hade det verkligen varit så bra hade hans bolag inte haft en så låg vinst som de har.

Tyvärr är folk för opålästa & lättlurade idag. Och tragiskt nog finns det folk som är villiga att utnyttja dessa för sin egen vinnnig.
Citera
2025-02-09, 10:48
Medlem
Skyze verkar göra ett nytt försök att sälja på naiva svennar det är uttjatade scammeriet med "done for you ecom store" nu. Han har lanserat nya annonser som jag fått upp.

Och han gymmar tydligen med nån Andrew tate -liknande babbe (fast tjockare) på hisingen som jag hörde ska ha pratat om att han "gör bra pengar på ecommerce" till mer än en person på gymmet.

Snubben lägger upp selfies när han kör skyze ferarri, när är med med honom i ett hyrt mansion spanien osv. På alla sätt verkar han försöka ge sken av att han själv är rik. (För att promota Skyze kurser eller för att imponera på sin egen bekantskapskrets är oklart?)

Kollade upp den snubben och han verkar jobba som säljare och bo i en hyresrätt med kass ekononi och ha köpt massa följare som kommenterar riktigt weird engelsk shit på hans facebook och sociala medier , där han älskar att posta visdomstexter som är av typiskt chat-gpt snitt --- ultra-cringe.

Hur dumma är svennarna som köper av dessa herrar egentligen?

Vad tror ni, kommer folk köpa en "done for you" webshop av skyze och hans nya vapenslagare och bli få "drömlivet" utan att ens behöva bygga det själva? Allt dom behöver göra är att ge dom sina pengar de knegat ihop på volvo?

HAHAAHAHHA
Citera
2025-02-15, 21:11
Medlem
Nu har SVT granskat börjat granska dessa online-kurs-säljare, det var på tiden! Djupare granskning behövs.

Efter att ha lyssnat på podcasten han ställde upp i kallad "e commerce success" så framgår det tydligt att han snubblat in på området med fordonsbelysning tidigt med hjälp av input från en köpare. Dock har efterfrågan svalnat med tiden och konkurrensen ökat vilket lett till hans alltmer försämrade årliga resultat. Han blev alltså rik på en slump där han lyckades hitta en lucka i marknaden, som tyvärr täpptes till ganska fort.

Som jag nämnt innan ska man ge alla entreprenörer respekt eftersom det är väldigt svårt att överleva, markader svänger utan förvarningar, efterfrågan på produkter svalnar utan förvarning, konkurrens uppstår utan förvarning. I slutändan ska vi alla förse våra familjer & barn med mat, och det finns inget lätt sätt att göra det på om man inte föds in i en rik familj.
Citera
2025-02-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zexima
Som jag nämnt innan ska man ge alla entreprenörer respekt eftersom det är väldigt svårt att överleva, markader svänger utan förvarningar, efterfrågan på produkter svalnar utan förvarning, konkurrens uppstår utan förvarning. I slutändan ska vi alla förse våra familjer & barn med mat, och det finns inget lätt sätt att göra det på om man inte föds in i en rik familj.

Det funkar utmärkt att ta en masterexamen i något vettigt och inom 5 år har du en lön över 50K sek utan problem.

Att kalla dig "entreprenör" om du ska leva på att sälja bluffkurser när du inte har lönsamhet längre är inget att respektera.

Tvärtom OM man är från en rik familj kan man finansiera mer riskabla projekt utan att hamna där och lura knegare att dom ska slippa jobba 9-5!
Citera
2025-05-04, 19:40
Medlem
Uppdatering om Skyze / Skynation – bolagssiffror ser riktigt illa ut

Lite färsk info om Skyze (han som pushar sina Skynation Academy-kurser på Instagram och försöker sälja in ett “framgångsrikt” liv som entreprenör).

Nu har bokslutet för 2024 kommit upp på allabolag och det ser inte alls bra ut för huvudbolaget:

SK INTERNATIONAL AB (huvudbolaget han drivit tidigare):
• Resultat: -1,6 miljoner kr
• Eget kapital: 57 000 kr
• Skulder: rätt omfattande enligt balansräkningen

Det här bolaget ser ut att vara på randen till konkurs om inte något drastiskt händer.
Det andra bolaget, SK INVESTMENT AB, där han verkar sälja sina kurser genom Skynation Academy, visar en omsättning på strax över 1,1 miljoner kr. Inte direkt småpengar – men samtidigt mindre än många trodde, med tanke på hur hårt han marknadsför sig själv.

Man börjar ju undra.. Har han bolag utomlands vi inte ser? Undviks skatt eller finns andra upplägg vi inte får insyn i? Eller är detta en sista push innan det ekonomiskt kraschar helt?

Med tanke på livsstilen han visar upp (dyra bilar, resor, kläder etc.) går det inte riktigt ihop med siffrorna – särskilt inte med ett huvudbolag i så dåligt skick. Möjligtvis lever han på lån, leasing och kursförsäljning på marginalen.

Vad tror ni? Bluffliv, kreativ bokföring, eller bara ännu ett exempel på en influencer som lever på att sälja drömmen snarare än verkligheten?
Citera
2025-05-06, 23:14
Medlem
Hans försäljning i det bolaget du nämner har gått från 18,9 miljoner ex moms till 28,7 miljoner ex moms.

Med andra ord en ökning på över 50%… så han måste ju ha investerat för att växa?

Tror denna snubbe har ett antal bolag vi inte har insyn i.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in