• 3
  • 4
2021-07-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
I lagens mening är det ju naturligtvis som du skriver: Avfall är en resurs, jag får inte gå till soptippen och ta en grej ur skrotcontainern, för den grejen tillhör återvinningsföretaget.

Om jag demonterar en grej hos en kund och får betalt för att materialåtervinna den och kasta den i skrotcontainern på soptippen men att jag i stället behåller den och återbrukar den på ett eller annat sätt är det indirekt stöld det också, meningen var ju att prylen skulle till skrotcontainern.

Ditt sista stycke om att sno bilar för att skapa mervärde är en så kallad broken window fallacy, men tanken på att kasta bort fullgott material som går att användas så att ett företag ska få sälja nytt är också en broken window fallacy.

Jag har för övrigt använt återbrukat material, det du verkar betrakta som stöldgods, i vita jobb också.

Har du dåligt samvete? Svartjobb är alltid svartjobb. Du skrev ” Jag brukar lägga rabarber på material på jobbet som annars skulle ha gått till materialåtervinning,” och ja visst det låter ju vettigt-
Men fan vad grisigt, du tar alltså betalt av någon för göra av med skiten som är en påhittad kostnad o sedan säljer du det till någon annan. Om jag hade en hantverkare som gjorde så hade jag bett fanskapet dra åt helvete och jag hade blivit ännu mer förbannad om jag hört att personen ser sig som moralens väktare med miljöhänsyn o hänsyn till personen som annars inte haft råd osv. Fan du kan få vad som helst att verka ok i dina egna ögon. Stick iväg o rösta på Centern nu
Citera
2021-07-03, 22:12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Har du dåligt samvete? Svartjobb är alltid svartjobb. Du skrev ” Jag brukar lägga rabarber på material på jobbet som annars skulle ha gått till materialåtervinning,” och ja visst det låter ju vettigt-
Men fan vad grisigt, du tar alltså betalt av någon för göra av med skiten som är en påhittad kostnad o sedan säljer du det till någon annan. Om jag hade en hantverkare som gjorde så hade jag bett fanskapet dra åt helvete och jag hade blivit ännu mer förbannad om jag hört att personen ser sig som moralens väktare med miljöhänsyn o hänsyn till personen som annars inte haft råd osv. Fan du kan få vad som helst att verka ok i dina egna ögon. Stick iväg o rösta på Centern nu

Nej, jag har inte dåligt samvete.

Alltså, vi tar väl inte direkt betalt av kunderna för att återvinna materialet, eller det kanske vi gör på större demonteringsjobb, jag sköter inte fakturering så jag vet inte, men i så fall utgör destruktionsavgiften en försvinnande liten del av totalkostnaden. Det som kostar är främst arbetstiden och nytt material.

Oftast brukar demonteringen vara en del av installation av ny utrustning och då betalar kunden oftast ett fast pris där allt ingår.

Jag ser mig inte alls som någon moralens väktare, däremot blixtrar det till nån gång ibland så att jag kan tjäna en extra hacka utan att någon annan drabbas, visst, den gången jag (vitt) sålde en bättre begagnad komponent till bråkdelen av vad en ny skulle ha kostat lurade jag mitt företag och våra leverantörer på intäkter.

Det kan ju tyckas korkat rent affärsmässigt, men den kunden har hängt på gärdesgården några år, och jag tänkte att om jag är lite schysst med honom får jag ha kvar honom som kund nåt år till. Men nu ryker han nog pga corona-reasons, men det är en annan historia.

Svartarbete är svartarbete, men jag har hört att man får ha 10000 kr oredovisade inkomster per år, det tycker jag är rimligt, jag skulle tro att jag jag själv ligger där nånstans.

Herrarna som har struntat i att betala 15 miljoner i skatt är långt över gränsen.

Däremot vet jag exempel på företagare som har fuskat med skatten och undanhållit hundratusentals kr årligen, men å andra sidan har de haft 20 anställda som betalat skatt, å tredje sidan har de kanske konkurrerat ut andra genom att fuska, det är inte svart eller vitt.
Citera
2021-09-22, 22:25
Medlem
Binmaclir
Senast redigerad av sugarfreestar 2021-09-22 kl. 22:39.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in