Citat:
I lagens mening är det ju naturligtvis som du skriver: Avfall är en resurs, jag får inte gå till soptippen och ta en grej ur skrotcontainern, för den grejen tillhör återvinningsföretaget.
Om jag demonterar en grej hos en kund och får betalt för att materialåtervinna den och kasta den i skrotcontainern på soptippen men att jag i stället behåller den och återbrukar den på ett eller annat sätt är det indirekt stöld det också, meningen var ju att prylen skulle till skrotcontainern.
Ditt sista stycke om att sno bilar för att skapa mervärde är en så kallad broken window fallacy, men tanken på att kasta bort fullgott material som går att användas så att ett företag ska få sälja nytt är också en broken window fallacy.
Jag har för övrigt använt återbrukat material, det du verkar betrakta som stöldgods, i vita jobb också.
Om jag demonterar en grej hos en kund och får betalt för att materialåtervinna den och kasta den i skrotcontainern på soptippen men att jag i stället behåller den och återbrukar den på ett eller annat sätt är det indirekt stöld det också, meningen var ju att prylen skulle till skrotcontainern.
Ditt sista stycke om att sno bilar för att skapa mervärde är en så kallad broken window fallacy, men tanken på att kasta bort fullgott material som går att användas så att ett företag ska få sälja nytt är också en broken window fallacy.
Jag har för övrigt använt återbrukat material, det du verkar betrakta som stöldgods, i vita jobb också.
Har du dåligt samvete? Svartjobb är alltid svartjobb. Du skrev ” Jag brukar lägga rabarber på material på jobbet som annars skulle ha gått till materialåtervinning,” och ja visst det låter ju vettigt-
Men fan vad grisigt, du tar alltså betalt av någon för göra av med skiten som är en påhittad kostnad o sedan säljer du det till någon annan. Om jag hade en hantverkare som gjorde så hade jag bett fanskapet dra åt helvete och jag hade blivit ännu mer förbannad om jag hört att personen ser sig som moralens väktare med miljöhänsyn o hänsyn till personen som annars inte haft råd osv. Fan du kan få vad som helst att verka ok i dina egna ögon. Stick iväg o rösta på Centern nu