2021-06-29, 15:02
Medlem
Håller på och registrerar ett nytt bolag och behöver därmed öppna ett företagskonto. Ser att de flesta till min förvåning kör med "sedvanlig kreditprövning". Innebär det att jag troligen blir nekad då jag har en anmärkning sedan två år tillbaka? Det måste väl gå att skapa ett företagskonto även med anmärkning då jag inte ska ha någon kredit eller liknande?
Citera
2021-06-29, 15:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhuketBatman
Håller på och registrerar ett nytt bolag och behöver därmed öppna ett företagskonto. Ser att de flesta till min förvåning kör med "sedvanlig kreditprövning". Innebär det att jag troligen blir nekad då jag har en anmärkning sedan två år tillbaka? Det måste väl gå att skapa ett företagskonto även med anmärkning då jag inte ska ha någon kredit eller liknande?

Det är inga problem att öppna ett vanligt företagskonto, om det enda negativa är en eller några anmärkningar.

Se ex här:

Citat:
Banken har rätt att neka ditt företag att få öppna ett företagskonto hos dem om de anser att du har misskött dig gentemot banken, om de inte kan kontrollera din identitet, eller om det finns misstankar om penningtvätt, finansiering av terrorism, eller något annat brott. Betalningsanmärkningar eller historiska misstag av samma grad bör inte vara skäl att inte få ett inlåningskonto eller betalkonto hos banken.

Däremot har alla, även företag, rätt till inlåningskonto enligt lagen om insättningsgaranti 11 d § (1995:1571) (här) och alla privatpersoner såsom företag har rätt till ett betalkonto med grundläggande funktioner om företaget erbjuder sådana i sitt sortiment. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda bankkonton.

Banker har med andra ord en så kallad kontraheringsplikt att ta emot insättningar/sparmedel från alla. Det betyder alltså att även företag har rätt att öppna ett konto hos dessa institut (med undantag baserade på ovan lagar). I det fall ett institut som omfattas av garantin inte fullgör sina skyldigheter enligt lagen kan detta anmälas till Finansinspektionen.

https://krea.se/artiklar/oppna-foretagskonto/
Citera
2021-06-29, 16:06
Medlem
Nu gäller detta privatpersoner så se det mer som inspiration. Skrivit så här några gånger när jag hjälpt vänner få konto när dom blivit nekade av just den anledningen.

——

Jag önskar att ni specifiera varför jag är en olämpligkund i enhet med bankrörelselagen.

Jag önskar att ni specifiera hur jag missköt mig som kund gentemot er.

Jag önskar att ni specifiera hur jag vart ohederlig som gör mig oämplig att forsätta vara kund hos er.

Jag önskar att ni specifiera hur en före detta skuld gör mig oämplig att vara kund hos er.

Jag önskar att ni specifiera hur jag skulle kunna orsaka er skada genom att vara kund hos er.

Författningen har upphävts / ska upphävas 2004-07-01 genom SFS 2004:297

1 kap. Inledande bestämmelser
1 § Denna lag innehåller gemensamma bestämmelser för banker om den rörelse som en bank får driva och om tillsyn m.m. Den innehåller vidare vissa särskilda bestämmelser för bankaktiebolag samt bestämmelser om revision, allmän granskning, skadestånd m.m. och firma för sparbanker och medlemsbanker.
Med bank förstås i denna lag bankaktiebolag, sparbank och medlemsbank.
Med bankaktiebolag förstås i denna lag ett aktiebolag som har fått tillstånd att driva bankrörelse. För bankaktiebolag gäller vad som är föreskrivet för aktiebolag i allmänhet, om inte annat följer av denna lag eller är särskilt föreskrivet. Om det i aktiebolagslagen (1975:1385) finns hänvisningar till bestämmelser i samma lag och gäller föreskrifter i denna lag i stället för eller vid sidan av bestämmelserna i aktiebolagslagen, skall hänvisningarna vid tillämpning i fråga om bankaktiebolag i stället respektive också avse föreskrifter i denna lag.
Bestämmelser om hur sparbanker och medlemsbanker bildas och om deras organisation m.m. finns i sparbankslagen (1987:619) respektive lagen (1995:1570) om medlemsbanker.
Med en banks stadgar förstås i denna lag reglemente för sparbank och stadgar för medlemsbank.
För varje bank skall finnas ett huvudkontor i Sverige.
För utländska bankföretags verksamhet genom filial i Sverige gäller bestämmelserna i denna lag i tillämpliga delar och i övrigt lagen (1992:160) om utländska filialer m.m.
Denna lag gäller inte för verksamhet som bedrivs av Sveriges riksbank eller Riksgäldskontoret. Lag (1999:911).
2 § Med bankrörelse avses i denna lag verksamhet i vilken ingår inlåning på konto om behållningen är nominellt bestämd och tillgänglig för insättaren med kort varsel.
Citera
2021-06-30, 15:54
Medlem
edit
Senast redigerad av PhuketBatman 2021-06-30 kl. 16:07.
Citera
2021-06-30, 17:22
Medlem
Fick mitt första avslag från en bank idag tillsammans med någon luddig anledning (som garanterat grundar sig på anmärkningen).

Går det skapa ett företagskonto hos någon som inte är en gammal dinosaurie-bank? Tänkte försökt köra helt på Bokio men det är för tillfället inte möjligt med utlandsbetalningar på deras företagskonto.
Citera
2021-07-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är inga problem att öppna ett vanligt företagskonto, om det enda negativa är en eller några anmärkningar.

Se ex här:

https://krea.se/artiklar/oppna-foretagskonto/

Är det något bankerna MÅSTE förhålla sig till eller kan de ändå göra som de vill?

Tänker på: https://www.marginalen.se/foretag/ko...sanmarkningar/
Citera
2021-07-05, 13:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhuketBatman
Är det något bankerna MÅSTE förhålla sig till eller kan de ändå göra som de vill?

Tänker på: https://www.marginalen.se/foretag/ko...sanmarkningar/

Det är ett lagkrav (11 d §, Lag (1995:1571) om insättningsgaranti), så den där skrivelsen bör nog anmälas till FI (eller ja, framför allt hur Marginalen agerar, om de följer vad som står på deras hemsida).
Citera
2021-07-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är ett lagkrav (11 d §, Lag (1995:1571) om insättningsgaranti), så den där skrivelsen bör nog anmälas till FI (eller ja, framför allt hur Marginalen agerar, om de följer vad som står på deras hemsida).

Blev nekad p.g.a. anmärkning häromdagen "...risk att komma på obestånd...".
Citera
2021-07-05, 13:30
Medlem
Vad är det för firma du tänkt starta? En enskild firma kan du köra genom ditt vanliga privata bankkonto.
Mig erbjöd banken att ha ett företagskonto, men jag har för mig att jag inte kunde betala räkningar med det och ett bankkort kommer jag definitivt ihåg att det inte gick att koppla till kontot.
Citera
2021-07-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieMorra
Vad är det för firma du tänkt starta? En enskild firma kan du köra genom ditt vanliga privata bankkonto.
Mig erbjöd banken att ha ett företagskonto, men jag har för mig att jag inte kunde betala räkningar med det och ett bankkort kommer jag definitivt ihåg att det inte gick att koppla till kontot.

Ja egentligen så behöver jag kanske inte ett AB, då det är frilans inom utveckling/programmering. Kommer troligtvis inte anställa heller, dock så ger ju ett AB vissa fördelar, t.ex. när det kommer till att dra av/köpa saker via bolaget.
Citera
2021-07-05, 13:44
Medlem
Du kan även dra på firman om du har en enskild firma. Jag har förstått det som att alla rimliga utgifter som man har i firman kan man dra av. Så en arbetsdator går att dra av, men kanske inte kaffet för att orka koda Nu är jag i och för sig ingen redovisningskonsult, utan det är bara vad jag fått för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in