Flashback bygger pepparkakshus!
2021-07-02, 18:31
Medlem
Hur ofta gymmar du?
Citera
2021-07-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Thumb
Fast anledningen till deras ”personal-aura” och att de behåller sin försäljningsteknik är ju för att den funkar och att personer som tex du ofta handlar där. Vill du inte se den typ av affärsmetoder så får du helt enkelt byta butik till en som bedriver en försäljningsmetod som du uppskattar. Enkel marknadsekonomisk matematik

Jag instämmer och håller fullt med.
Personligen gör det mig inget att avvärja deras intuition. Jag är fullt medveten om mina val att välja butik, och med vad de tillhör.

Tänk om den inte funkar, men det finns en annan agenda bakom personalens syfte? Eller att den funkar är du liksom helt övertygad?
Jag är väldigt kritisk inför det.
Citera
2021-07-02, 20:01
Medlem
S.Jorgens avatar
Tack för en intressant tråd och dina snabba och detaljerade svar.
Mycket som blir bekräftat nu.

Hur är oron bland personalen angående konkurransen? Är det ”bättre” nu när Siba och OnOff la sig?

Trots allt som kommer fram här är det Elgiganten jag handlat mest hos. Ligger till 90% alltid bäst i pris på det jag ska ha.
Öppet köp trots använd produkt underlättar när barnen ångrat sig dagen efter köpet.
Prisgaranti måste nästan vara unik för Elgiganten?

Oftast vet jag exakt vad det är jag ska ha när jag besöker de fysiska butikerna, inga nasare har ännu lyckats blåsa mig.
Hur fungerar provision på nätet? Är det orderplockarna på lagret som belönas efter prestation?
Citera
2021-07-02, 20:23
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Det är något våra chefer trycker på, att vi alltid ska gå fram till kunden. Om du säger att du inte behöver hjälp avvaktar vi i några minuter innan nästa säljare frågar samma sak.
Säljskolan 1A att gå fram till kunden och fråga om hen behöver hjälp. Har arbetat med sälj i butik i 35 år och det är en självklarhet vilket också resulterar i bättre säljsiffror. 50% av kunderna säger nej när man frågar om dom behöver hjälp för att max 20 sekunder senare säga"Förresten, jag har en fråga om produkt X" vilket senare resulterar i ett sälj .
Citera
2021-07-02, 21:12
Medlem
TexasSuns avatar
Går i tankarna i att köpa tv. Står mellan LG Cx eller någon av Samsungs alla QLED apparater. Hur ser det ut med returerna på dessa och vilken skulle du rekommendera? Och föredrar du mellan OLED vs QLED?
Citera
2021-07-02, 22:56
Medlem
Citat:
Beroende på vilken prisklass du sätter så skulle jag ändå rekommendera en Lenovo Yoga. Finns olika varianter där men den med Ryzen 5 och bra batteritid. Vi har inte den men Netonnet ska ha exakt samma i lager.

Tack 😃👍🏼
Citera
2021-07-02, 22:56
Medlem
tyses avatar
Vad har du att säga om EGs samarbete med företaget elcare/infocare och deras kundbemötande?
Citera
2021-07-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiNGh
Nu måste jag bara få flika in med en fråga då, när du säger att man ska pruta! Vi är ute efter att byta ut en av våra datorer här på jobbet och har kollat på en dator. Får man vara så fräck att man ber dig kolla upp om det är värt för mig att pruta på den? Du behöver inte ge mig exakt om du inte vill, men bara en indikation. Jag tänkte inte köpa något till datorn men undra mest om man kan pruta lite på den även om man bara köper datorn? Det är en ConceptD 500. Vet inte om modellens namn säger dig något men på er hemsida skriver ni:

Varukod: 214586
Produkt-ID (artikelnummer) 3848326

Som det såg ut när jag tittade så fanns datorn inte i någon fysisk butik utan endast online. Datorn måste finnas i behållning för att vi ska kunna se marginalen. Men liknande datorer i den prisklassen har 1-2000 kr i marginal.
Citera
2021-07-02, 23:31
Medlem
Citat:
Exakt. Anser vi att individen verkar ”svag” frågar vi mer än en gång.

Vi har provision på nästan allt men vi kan även gå back på vissa saker. För att förtydliga det hela så ska jag förklara hur systemet fungerar.

Låt säga att en TV kostar 10 000 kr. Av dessa är 1000 kr något som går in i försäljarens ”pott”. Inte 1000 kr, alltså en viss procent av dessa som blir ”riktiga” pengar vid lönen. Man måste uppnå 80 000 kr för att komma åt den första bonusnivån, vilket i rena pengar blir ca 1200 kr. Nästa bonusnivå som är på 180 000 ger 2400 kr i provision.

Hoppas svaret var tydligt, vi själva blir ibland förvirrade över hur systemet fungerar.

Vadå. När jag gled in på Elgiganten och köpte en TV fick någon säljare provision för det? Är det därför man inte får vara ifred i affären?
Citera
2021-07-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Hej!

Har du någon bra fras för prutande för att säljaren inte ska ta illa upp? Är det ens någon idé att försöka att pruta på reavaror/klubbpris? Tänkte köpa en frys och kyl för ca 13-15k. Helst skulle jag vilja ha Samsung kylskåp RR40M71657F/EE med matchande frys men kostar då 18000. Kanske bättre att försöka få några paket diskmaskinstabletter

Jag tar aldrig illa upp när någon frågar om rabatt, särskilt inte vid såna prisklasser som du nämner. Mitt råd är att du i tidigt skede förklarar vad du vill ha och känner av säljaren. Vår del i det hela är att få in tjänster och försäkringar i säljet vilket du kommer få frågor om. Din del är att försöka få ner priset. Du ska helt enkelt hinna fråga säljaren om rabatt innan han/hon ens hinner ställa sina frågor om merförsäljning. Typ något i stil med: ”Media Markt kunde ge mig paketet för 12 000 kr, kan du göra samma pris eller ännu bättre?”.

För Elgigantens del handlar det ofta om att göra kunderna nöjda så långt det går. Ibland fungerar det men ibland gör det inte det. Men om du hade bett mig att gå ner till 12 eller ännu mindre och jag samtidigt kunde tjäna lite så hade jag gjort det, för när du nämner Media Markt och jag själv vet att de har ett bättre pris så ger jag dig paketet och behåller dig som kund än att MM ska ta ”pengarna”. Vår bonus baseras även på omsättning så det blir win win.

Hoppas jag var tydlig 🤣
Citera
2021-07-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Hur ofta gymmar du?

4 gånger i veckan.
Citera
2021-07-02, 23:50
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Som jag nämnde tidigare. Köp aldrig en dator från Elgiganten. Många av dessa är returnerade.

Nej. Lämnade igen skiten och beställde via Komplett istället.
Jag förlitar mig på min egen kunskap, ska man gå in på Elgiganten eller en djuraffär, måste man veta saker själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in