2021-06-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Hur fan fungerar dom där digitala prisdisplayerna?

De är anslutna till Wi-Fi och uppdateras så fort vår säljavdelning centralt sänker priserna.

Med andra ord behöver vi aldrig göra något med priserna själva om vi nu inte satsar på sälja ut en specifik vara som vi har för många av.
Senast redigerad av shqip. 2021-06-30 kl. 22:21.
Citera
2021-06-30, 22:25
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinkBoi
Köpte en grej på ica förr och insåg typ direkt efter att det var fel så fråga om jag kunde lämna tbx den och då sa hon att jag skulle stoppa i kortet jag betala med och sa att jag betala med Apple Pay men det gör väll inget. Då var jag tvungen att få tillbaka i kontant istället för det var allt som gick sa hon????

Det har nog inget med Apple Pay att göra utan är något som kortutgivarna hittat på. Ska du ha ut pengar eller få tillbaka på kortet så går det varken med mobilen eller att blippa utan du måste använda chipet. Antagligen nån säkerhetsåtgärd.
Citera
2021-06-30, 22:25
Medlem
hashs avatar
En givande tråd av TS.

Förstod att det var ruttet, men inte så ruttet
Citera
2021-06-30, 22:26
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Eftersom jag har noll koll på vad som gäller på bärbart men de har väl alla SSID disk och då är väl fläktljudet försumbart?
Nej. Det är inte mekaniska disken som låter. Även datorer med SSD-disk måste kylas.
Oftast CPU-kylaren som låter mest. Har inget med SSD eller mekanisk HD att göra.
Citera
2021-06-30, 22:46
Medlem
Mitt intryck av produkter och specifika modeller som säljs hos er är att de är unika att säljas just bara hos er. Det kan bara väldigt svårt att hitta information och omdömen hos andra kedjor då den exakta modellen endast finns hos er. Och ni verkar ju veta precis bäst att den modellen är grym ("Toppsäljare", "Populär" osv) men någon information som intygar detta nån annanstans finns inte. (Pratar om online nu med produkten finns ju givetvis i butik också). Detsamma gäller givetvis en annan modell, hos en annan kedja. Har ni ensamrätt att sälja enstaka modeller från tillverkaren och därmed möjlighet att själva styra pris och undvika konkurrens på den specifika produkten/modellen?

Om så mycket lämnas tillbaka och säljs om, vilka produkter skulle du rekommendera att man ändå köper hem trots att förpackningen är ihoptejpad, utan att det känns "ofräscht"?

Om produkter som säljs om efter retur: är de alltid i samma funktionella skick eller är många produkter rentav begagnade i traditionell mening, dvs att kvalitén på dem till och med minskat?
Citera
2021-06-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Öppet köp upp till 50 dagar. Peter befinner sig i Stockholm på semester men glömde datorn hemma. Peter åker till Elgiganten och köper en dator. Peter använder datorn under sin semester och när han är hemma i Göteborg igen lämnar han in datorn där.

Väldigt väldigt ofta vi ser sånt. Så jävla uppenbart!

Köpte en spishäll som ja inte var nöjd me! Bara två plattor funkade åt gången. Lämnadd tillbaka skitet men säljaren vill inte ta emot då de va någon mikro repa! Åkte till nästa elgigantbutik och där tog de emot.

Hur noggrant kollas datorer i detta fall? Om Peter råkat få någon minimal repa som inte ens syns om man inte letar så finns de risk att Peter får behålla datorn?
Citera
2021-06-30, 23:20
Medlem
Secs avatar
Dricker ni mycket Jägermeister på era personalfester?
Citera
2021-06-30, 23:23
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Jag kommer svara helt ärligt på era frågor. Många vet att vår bransch är väldigt speciell och från mig får ni en verklighetsbild över arbetet. Kör på!

Förr snackades det om att vitvaror som såldes av elgiganten hade för dem specifika modellbeteckningar för att omöjliggöra prisjämförelser. Stämmer det och har det i så fall upphört eller förekommer det fortfarande?

Var skulle du själv handla de varor som elgiganten säljer om du slutar jobba där?
Citera
2021-06-30, 23:25
Medlem
blamages avatar
Citat:
Menar du Lenovo Yoga som kostar 6990 kr? Jag hade satsat på den i så fall. Yoga varianten har varit mycket uppskattad hos kunderna.
Vad säger kunderna om sneakvarianten Lenovo Ideapad 82H7002EMX för 3,5? Vad heter den datorn hos MM?

Om man köper en vara hos EG hur vet man att den inte varit ute hos en annan köpare och returnerats?
Senast redigerad av blamage 2021-06-30 kl. 23:37.
Citera
2021-06-30, 23:33
Medlem
Hur beräknar man hur mycket var och en av de anställda säljer? Många produkter kan ju kunderna plocka själva - och säljaren följer inte med till kassan. Och gäller det dyrare prylar är det ju ofta helt random vem som "sålt". Om jag vet vilken modell jag ska ha av en viss produkt så går jag fram till första bästa säljare och ber honom ordna fram den - får han provision för det??
Citera
2021-06-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosexan
Mitt intryck av produkter och specifika modeller som säljs hos er är att de är unika att säljas just bara hos er. Det kan bara väldigt svårt att hitta information och omdömen hos andra kedjor då den exakta modellen endast finns hos er. Och ni verkar ju veta precis bäst att den modellen är grym ("Toppsäljare", "Populär" osv) men någon information som intygar detta nån annanstans finns inte. (Pratar om online nu med produkten finns ju givetvis i butik också). Detsamma gäller givetvis en annan modell, hos en annan kedja. Har ni ensamrätt att sälja enstaka modeller från tillverkaren och därmed möjlighet att själva styra pris och undvika konkurrens på den specifika produkten/modellen?

Om så mycket lämnas tillbaka och säljs om, vilka produkter skulle du rekommendera att man ändå köper hem trots att förpackningen är ihoptejpad, utan att det känns "ofräscht"?

Om produkter som säljs om efter retur: är de alltid i samma funktionella skick eller är många produkter rentav begagnade i traditionell mening, dvs att kvalitén på dem till och med minskat?

Let me tell you a secret. Det här med unika modeller som endast en återförsäljare har är bluff. Tex. Samsung 55 TV med modellbeteckning 55SEM hos oss, hos Media Markt 55EMK. Dessa två är exakt samma modell. Men avtal mellan Elgiganten och Samsung gör att Samsung säljer exakt samma TV till oss och MM men med olika beteckningar, just för att vi ska vara ”ensamma” om den modellen. MM har ett liknande system. Det är svårt att förklara exakt hur detta system är uppbyggt men ni har nog fått er en hint om fusket. Det må låta osant men det är tyvärr sanningen.

Om du köper vitvaror som är rejält inplastade och tejpade så är de 100% oanvända. Samma sak gällande iPads, iPhones, kaffeapparater och dammsugare. Finns annat också men tar upp de som vi aldrig har ”fuskat” med och som i princip inte går att fuska med.

Om du köper en returnerad vara ska du alltid förstå att du aldrig kan veta hur den använts, om där finns fukt inuti osv. Räkna alltid med att kvalitén förändrats till det sämre.
Citera
2021-06-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
Köpte en spishäll som ja inte var nöjd me! Bara två plattor funkade åt gången. Lämnadd tillbaka skitet men säljaren vill inte ta emot då de va någon mikro repa! Åkte till nästa elgigantbutik och där tog de emot.

Hur noggrant kollas datorer i detta fall? Om Peter råkat få någon minimal repa som inte ens syns om man inte letar så finns de risk att Peter får behålla datorn?

Som sagt, vissa butiker skiter i vilket. De tar tillbaka varan för att slippa en missnöjd kund.

Datorer kollas ofta igenom men bara en enkel titt på utsidan och att man startar igång datorn för att se att den inte är låst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in