2021-07-03, 05:24
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
LG ska du satsa på. De har inte bara bra support när det kommer till felsökning av TV men de ger också bra garantivillkor, bättre än de flesta faktiskt. Svårt förklara vad jag menar i detalj men de kommer inte med ursäkter om en TV börjar bete sig konstigt utan de skickar ganska snabbt en servicetekniker.

OLED kommer jag alltid att rekommendera.

Om du vet vilken TV du ska köpa och om du redan sett den i en butik så är mitt råd att köpa den online. Då får du alltid en helt ny TV.

Jag brukar föredra fysiska butiker. Dels så får man grejerna direkt + så stödjer man den lokala handeln. Men det verkar tyvärr som att man inte ska stödja det lokala Elgigantenvaruhuset, utan istället centrallagret genom att handla online. Tråkigt.

Men om folk handlar online, och skickar tillbaka en vara till lagret för reklamation eller ånger, vart hamnar den varan då? Kan det inte ske ompaketering även på lager då?
Senast redigerad av 1754 2021-07-03 kl. 05:33. Anledning: Flera frågor.
Citera
2021-07-03, 06:00
Medlem
Citat:
I detta fall finns där olika anledningar som kan ha gällt.

1. Tvättmaskin Y hade bättre marginal.
2. Tvättmaskin Y var faktiskt bättre.
3. Tvättmaskin Y var oldstock och något som butiken var tvungna att bli av med.

Jag tror på alternativ 1. I 80% av fallen är det så att säljarna alltid försöker få kunder att köpa det som ger säljaren bäst marginal. Det där med metallkomponenter är skitsnack! Om jag inte minns fel är det samma företag som tillverkar Bosch och Siemens tvättmaskiner.
Hur är det med Miele? Jag har hört att deras tvättmaskiner består av Bosch-komponenter men till ett högre pris. Vet inte om det är bara tvättmaskinerna eller andra grejer också.
Citera
2021-07-03, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Jag brukar föredra fysiska butiker. Dels så får man grejerna direkt + så stödjer man den lokala handeln. Men det verkar tyvärr som att man inte ska stödja det lokala Elgigantenvaruhuset, utan istället centrallagret genom att handla online. Tråkigt.

Men om folk handlar online, och skickar tillbaka en vara till lagret för reklamation eller ånger, vart hamnar den varan då? Kan det inte ske ompaketering även på lager då?

Elgiganten består bara av schimpanser som vill sälja. Dom gör aldrig någon analys av vad du behöver. Klicka hem grejerna ifrån Amazon, så slipper man betala elgigant skatt på flera 100 kr i över priser. Skulle köpa en 5G Router. Amazon var 500:- billigare än Elgiganten. Aldrig mer att jag betala elgigant skatt på mina prylar.
Senast redigerad av 53280 2021-07-03 kl. 07:23.
Citera
2021-07-03, 07:26
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Lite om min bakgrund:

Jag gick ut gymnasiet 2013 och var arbetslös fram till hösten 2014. Då fick jag ett jobb inom Elgiganten. Sedan dess har jag arbetat inom företaget och dessutom jobbat inom olika områden (kassa, lager och teknikavdelningen). Även varit en vända på Phonehouse.

Jag kommer svara helt ärligt på era frågor. Många vet att vår bransch är väldigt speciell och från mig får ni en verklighetsbild över arbetet. Kör på!

Fråga: Vad tycker du om det här som har pågått under att ental år?

https://youtu.be/6yqtYJXbE2A?t=120
https://www.youtube.com/watch?v=egEp00bKKvY
https://www.youtube.com/watch?v=Hsx8rX8qHJ0
https://www.youtube.com/watch?v=wHwQBVLXwdU
https://www.youtube.com/watch?v=EwCFdjQOCMQ
Citera
2021-07-03, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffeoboy
För att optimera din bonus på en vara, vad ska du sälja då?

Citat:
Jag tar aldrig illa upp när någon frågar om rabatt, särskilt inte vid såna prisklasser som du nämner. Mitt råd är att du i tidigt skede förklarar vad du vill ha och känner av säljaren. Vår del i det hela är att få in tjänster och försäkringar i säljet vilket du kommer få frågor om. Din del är att försöka få ner priset. Du ska helt enkelt hinna fråga säljaren om rabatt innan han/hon ens hinner ställa sina frågor om merförsäljning. Typ något i stil med: ”Media Markt kunde ge mig paketet för 12 000 kr, kan du göra samma pris eller ännu bättre?”.

För Elgigantens del handlar det ofta om att göra kunderna nöjda så långt det går. Ibland fungerar det men ibland gör det inte det. Men om du hade bett mig att gå ner till 12 eller ännu mindre och jag samtidigt kunde tjäna lite så hade jag gjort det, för när du nämner Media Markt och jag själv vet att de har ett bättre pris så ger jag dig paketet och behåller dig som kund än att MM ska ta ”pengarna”. Vår bonus baseras även på omsättning så det blir win win.

Hoppas jag var tydlig 🤣

Tack för svar! Är en fegis när det kommer till att pruta. Inte som iranierna
Citera
2021-07-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Hur är sammanhållningen bland personalen. Hittar ni på saker efter jobbet? Några företagsjippon? Kan du bli sotis om du står men någon som ska köpa någon lite skitpryl och din kollega får värsta valen som vill handla för ~40k?

- Den enda gången jag märkt av att sammanhållningen varit rejäl är på p-festerna. Där kan avdelningschefer och säljledare släppa sin chefs och ledarroll och verkligen gå all in.

Det var så tidigare, inte varje gång men när min dag började dåligt och kollegan fick in sjuka pengar blev jag så klart irriterad. Idag ser jag sånt hela tiden bland kollegorna. Mycket skitsnack också. Tex kollega A fick in fina pengar medan kollega B påstår att den hade kunden först. Sen sprider kollega B snacket till de andra kollegorna. Fjantigt!

När du jobbar sälj fokuserar du på ett område eller kan du flyta mellan alla avdelningarna? Krävs det någon utbildning för att t.ex. sälja kyl/frys eller kameror? Kan ju bli ganska tekniskt.

- När jag jobbade på golvet var jag på ett område, de enda gångerna jag flyttades runt var vid dålig bemanning. Du behöver ingen utbildning överhuvudtaget för att sälja varor. Däremot får man korta utbildningar när det gäller försäkringar och Ecster. Och ibland kan ett företag som Samsung komma och presentera deras nya produkter.

Tack för en intressant tråd!

Tack själv
Svaren under varje fråga.
Citera
2021-07-03, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vad är din grundlön? Du kan väl strunta i att ligga i fas och vara nöjd med grundlönen?

Bruttolönen (utan provision) ligger på 19 500 kr och då jobbar jag 90%. Sen tillkommer provisionen och försäkringsdelen som skiftar månad efter månad. Så totalt sett snittar jag 24 000 kr efter skatt varje månad.

Ja, jag kan strunta i det, men jag har en bostadsrätt som ska betalas av så det blir inte mycket kvar om jag får en lön på 14-15 000.
Citera
2021-07-03, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754

- Jag är likadan, det är rätt att tänka så också. Men när det kommer elektronik framöver kommer jag alltid handla online, för jag lär inte vara kvar på Elgiganten länge till pga nya kommande utmaningar.

- Handlar du online och får problem med en vara eller ska returnera denna, så kan du göra det i butiken. Du kan även skicka tillbaka på samma sätt som den kom, men ibland kan man lösa det direkt genom att gå till butiken. Snabbare så.

Svaren under varje fråga.
Citera
2021-07-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Hur är det med Miele? Jag har hört att deras tvättmaskiner består av Bosch-komponenter men till ett högre pris. Vet inte om det är bara tvättmaskinerna eller andra grejer också.

Oj, det var en bra fråga. Miele tillverkas i Tyskland likt Bosch och Siemens, men var komponenterna kommer ifrån vet jag inte. Finns säkerligen ett samarbete där. Brukar vara så, särskilt när det kommer till tex TV-apparater.
Citera
2021-07-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Elgiganten består bara av schimpanser som vill sälja. Dom gör aldrig någon analys av vad du behöver. Klicka hem grejerna ifrån Amazon, så slipper man betala elgigant skatt på flera 100 kr i över priser. Skulle köpa en 5G Router. Amazon var 500:- billigare än Elgiganten. Aldrig mer att jag betala elgigant skatt på mina prylar.

Det händer att jag handlar på Amazon. Alltid nöjd!
Citera
2021-07-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Fråga: Vad tycker du om det här som har pågått under att ental år?

https://youtu.be/6yqtYJXbE2A?t=120
https://www.youtube.com/watch?v=egEp00bKKvY
https://www.youtube.com/watch?v=Hsx8rX8qHJ0
https://www.youtube.com/watch?v=wHwQBVLXwdU
https://www.youtube.com/watch?v=EwCFdjQOCMQ

Jag kan bara beklaga de stackars människor som råkat ut för detta. Har sett ”programledaren” tidigare och undra om inte han var inne i vår butik också?

Men jag vill skicka ut en varning kring elinstallationer eller VVS. Vi skickar sällan ut behöriga! Ibland märker vi av att en kund är så okunnig att våra egna säljare eller lagerarbetare åker ut! Låt alltid en behörig ordna till detta, värt varje krona!
Citera
2021-07-03, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Tack för svar! Är en fegis när det kommer till att pruta. Inte som iranierna

Haha, var inte det! Säljarna ser enbart din plånbok. Finns ett uttryck vissa brukar köra med. ”När du tittar på kunden så låtsas att hen är en plånbok. Öppna sen plånboken och slakta den”.

Du ska tänka exakt samma sak, men i ditt fall ska du ta så mycket rabatt du kan!

Be careful ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in