• 1
  • 2
2021-06-29, 00:13
Medlem
Helt ny detta med bitcoins.

Ska köpa med swish.

Behöver skaffa 0.00441072 BTC!

På safello:
1384 kr
= 0.0044 BTC (inkl. avgift: 96.88 SEK)
Jag behöver alltså betala 1480.88 kr på safello, för 0.0044 BTC?

På bt.cx:
1474 kr
Ungefärligt Bitcoinbelopp: 0.00441146

På btcswe:
Belopp Bitcoin: 0.00441072 BTC
Belopp SEK: 1414 SEK

Alltså är btcswe billigast? Eller tillkommer det nätverksavgift där med?

Safello och bt.cx är snabbare dock? Står att btcswe tar inom 60 minuter.

Läste tjafs att safello lämnar uppgifter (personnummer?) till skatteverket samt läser folk som blivit bannade för de "köpt på darknet". Jag ska köpa illegala grejor. Bara snabbläst lite senaste timmen, visste knappt vad bitcoin var innan idag.
Citera
2021-06-29, 00:38
Medlem
Det enda jag vet är att om du vill ha ditt knark innan helgen så måste ordern iväg senast idag.
Citera
2021-06-29, 07:30
Medlem
link71s avatar
Kolla localbitcoin. Billigt o snabbt.
Citera
2021-06-29, 08:09
Medlem
LightCameraActions avatar
De lämnar inte ut uppgifter direkt till Skatteverket men samarbetar med svenska myndigheter.
Citera
2021-07-02, 14:41
Medlem
Ser säljaren (den som ger mig sin wallet-adress) var jag köpte min bitcoins och skrev in deras wallet?

Om jag köper 0.015 BTC från bt.cx för 4754 SEK

Eller köper 0.015 BTC från btcswe.com för 4688 SEK

Skriver in deras wallet och betalar. Vad får de för information? Kommer det stå någonstans var pengarna kom ifrån (om de ser kom ifrån bt.cx eller btcswe.com)?
Citera
2021-07-02, 14:49
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy
Ser säljaren (den som ger mig sin wallet-adress) var jag köpte min bitcoins och skrev in deras wallet?

Om jag köper 0.015 BTC från bt.cx för 4754 SEK

Eller köper 0.015 BTC från btcswe.com för 4688 SEK

Skriver in deras wallet och betalar. Vad får de för information? Kommer det stå någonstans var pengarna kom ifrån (om de ser kom ifrån bt.cx eller btcswe.com)?

Om du skriver in säljarens address, och han sysslat med skumraskaffärer och fått sin wallet svartlistad så blir nog ditt konto avstängt.

Förslagsvis mellanlandar du på en egen wallet först. Lätt skapat.
Citera
2021-07-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Om du skriver in säljarens address, och han sysslat med skumraskaffärer och fått sin wallet svartlistad så blir nog ditt konto avstängt.

Förslagsvis mellanlandar du på en egen wallet först. Lätt skapat.
Om jag köper BTC på btcswe.com och överför till min egen wallet (som jag skapar); då behöver jag väl betala en överföringsavgift när jag för över till han jag ska köpa av? Men jag kan välja "hastighet" på överföringen så det blir en låg överföringsavgift, men transaktionen kommer ta långt tid?

Det känns ju säkrast. För om jag gör fler köp på btcswe.com och skriver in olika wallet-adresser, så känns det suspekt?
Citera
2021-07-02, 16:41
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy
Om jag köper BTC på btcswe.com och överför till min egen wallet (som jag skapar); då behöver jag väl betala en överföringsavgift när jag för över till han jag ska köpa av? Men jag kan välja "hastighet" på överföringen så det blir en låg överföringsavgift, men transaktionen kommer ta långt tid?

Det känns ju säkrast. För om jag gör fler köp på btcswe.com och skriver in olika wallet-adresser, så känns det suspekt?

Ja, det blir en överföringsavgift för varje transaktion. Men du kan komma ner till någon tia eller två.

Håll koll här:
https://www.buybitcoinworldwide.com/fee-calculator/
Citera
2021-09-12, 21:36
Medlem
Bt.cx är superpålitliga och levererar pengarna snabbt, men de har fått stort ego av att de är populärast, så deras avgifter har blivit sjukt höga nu (de var billiga för bara ett år sen).

Safello är börsnoterade, de är ett pålitligt företag, jag har dock inte använt dem. Men eftersom bt.cx-avgifterna blivit extrema så kommer jag kolla in Safello.

BtcSwe luktar scammers. Deras avgifter är extremt låga och deras hemsida är superful. Sidan registrerades 2017 så deras påstående om att de agerat sedan 2018 kan vara sanning. Men det finns inget bolag kallat "BtcSwe" registrerat i Sverige och de skriver ej vad de heter på riktigt. De däljer sin identitet alltså. Via domain WHOIS lookup kan jag dock se att domänen ägs av "Snowbox AB" i Stockholm och är reggad via GoDaddy. Söker jag på Snowbox på Ratsit ser jag https://www.ratsit.se/5590630512-Snowbox_AB att de omsätter 56 tusen kronor per år (0.056 miljoner) och har legat däromkring varje år. Detta är alltså helt jävla sjukt och luktar extrem scammer som ej har några tillgångar/inkomster alls. Det är reggat på en 28-årig kille ("Eriksson, Christopher Carl Tomas (28)") och hans pappa ("Eriksson, Björn Tomas (58)").

Som lite kontrast till BtcSwe (0.056 miljoner/år), så omsätter Safello 320 miljoner kronor per år, och bt.cx (Goobit AB) omsätter 310 miljoner kronor per år.

Vad gäller samarbete med myndigheter så tror jag att alla gör det. Det är ett lagkrav i Sverige!
Senast redigerad av dextrodammit 2021-09-12 kl. 21:46.
Citera
2021-09-12, 22:40
Medlem
Får korrigera lite i tidigare inlägget. De säger faktiskt på sidan vad de heter, men det stod på en ovanlig plats mitt i texten, ej längst ner på sidan eller på "Om Oss" vilket är det normala.

Här är vad de beskriver själva:

Citat:
Vilka står bakom Btcswe?
Btcswe.com drivs av Snowbank AB. Ett svenskt aktiebolag med kontor i Stockholm. Snowbank AB är registrerat som ett finansiellt institut hos Finansinspektionen.

Snowbank AB
559150-2413
Östermalmstorg 1
SE-114 42 Stockholm

Så detta bekräftar att de ägs av ett aktiebolag som varit i princip inaktivt och haft så gott som noll kronor omsättning sedan det skapades år 2017. Verkligen skumt. Skulle inte rekommendera att handla hos dem.

PS: Såg detta också. BtcSwe vill alltså ha foto på ditt id-kort. Wtf. Det krävs ej hos bt.cx (och troligen ej safello heller) eftersom de verifierar via BankID istället... Att fotografera sitt id-kort och lägga upp på en random websida som ägs att ett företag som inte omsätter några pengar? Nej tack...

Citat:
Måste jag ladda upp foto på ID?
Ja, för att skydda dig som kund samt uppfylla lagkrav är vi skyldiga att begära in fotokopia av giltig legitimation.
Senast redigerad av dextrodammit 2021-09-12 kl. 22:43.
Citera
2021-09-12, 22:56
Medlem
Har testat Safello.

Processen är:

1. Skriv in hur mycket du vill betala i kronor, så får du en snittuträkning på hur mycket du kommer få. Men denna uträkning är inte sann, du kommer få lite mer/mindre BTC än vad det står på första sidan. De justerar summan i realtid vid ögonblicket som det skickas ut till dig. Men för att uttrycka det på ett enklare sätt: Jag handlade för 2000kr och det stod att avgiften skulle vara 140kr (dvs 2000 - 140 = 1860). När pengarna kom in i min wallet så fick jag bitcoins motsvarande 1868kr, alltså mer än vad de lovade, avgiften blev bara 132kr. Så vad man kan säga om detta är att Safello håller sitt ord vad gäller avgiften, men mängden bitcoin du ser på förstasidan är ej korrekt. Du ska istället räkna med att du får bitcoins motsvarande värdet av vad du sätter in minus den exakta avgift i kronor du ser på förstasidan. Stirra alltså inte på "BTC-summan" som de lockar med på förstasidan, för den är inte helt korrekt. Men fortfarande mycket bättre än bt.cx avgifter.
  2. Skriv in en bitcoinadress att ta emot på.
  3. Scanna en QR-kod i din mobila BankID-app, så att du legitimerar dig. Denna info sparas i 7 år i enlighet med Svensk lag.
  4. Skriv in ditt mobilnummer och bekräfta den 4-siffriga kod du tar emot, för att bevisa att telefonnummer är ditt.
  5. Öppna Swish och bekräfta att du betalar summan.
  6. Vänta i 1-30 minuter (de skickar pengar till alla köpare i "klumpöverföringar" på 30-minuters intervaller enligt webbsidan).
  7. Både bt.cx och Safello följer Svensk lag vilket är ett av de mest krypto-fientliga länderna i världen. Så alla köp du gör hos dessa stora, äkta bolag skickas till Skatteverket. Om du gör stora köp så kommer Skatteverket kontakta dig för utredning om vad du håller på med. Inget sätt att undvika detta förutom att lämna Sverige och leva i ett friare land. Så vare sig ni handlar hos bt.cx eller Safello så kommer ni vara kända av Skatteverket därefter. Men köper man bara för småsummor så spelar det ju ingen roll. Och handlar man stort med crypto så SKA man sköta sin bokföring (finns webbtjänster som automatiskt bokför dina vinster på korrekt sätt för att räkna ut skatt etc, försöker man smita med sånt så får man skulla sig själv om man åker fast).
  8. Sistnämnt så kan jag dock säga att jag starkt rekommenderat att man installerar Exodus.com-appen på sin dator/telefon, vilket är en av få wallets som klarar av alla valutor och är fullständigt "Offline" dvs du är den enda som har krypteringsnyckeln till din wallet. Du kan därför inte råka ut för att t.ex. en exchange stängs ner. Exodus har dessutom en inbyggd exchange om man vill växla kryptovalutor, som ej kräver inloggning/konto/verifiering överhuvudtaget. Sistnämnt så är den största fördelen med att ha egen wallet att man därigenom själv tar emot pengarna och sedan kan skicka vidare dem, vilket luckrar upp "länken" mellan köpet och vart pengarna sedan går. Detta är ett tips för de som vill handla anonymt. Man får givetvis betala lite extra i "Bitcoins nät/överföringsavgift" när man själv skickar vidare pengarna senare, men det är det ju värt om man vill ha mer skydd när man handlar på Webhallen. PS: Använder man Exodus så bör man aktivera "Advanced Settings: Enable Multiple Addresses" dock, så att man alltid får en ny/unik address att ta emot sina bitcoins för varje överföring.
Senast redigerad av dextrodammit 2021-09-12 kl. 23:16.
Citera
2021-09-12, 23:42
Medlem
Enligt TS så tar Safello alltså en avgift på 7%. Varför i hel**** skulle man betala sån hög avgift när det finns utländska alternativ som tar 0,10-1,5% i avgift? Dessutom så slipper man BankID som bara gör det lättare för svenska myndigheter att spåra allting.
Senast redigerad av david-taxi 2021-09-12 kl. 23:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in