• 1
  • 2
2021-07-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
ISK är för nettolön som du redan fått utbetalt.

Tjänstepension är på bruttolön "framtida utbetalning" och ägs av din arbetsgivare. Du är förmånstagare, men bestämmer inte över den.

Du kan inte börja flytta tjänstepension till ett ISK innan du är tidigast (vanligtvis) 55år och då tar ut dem på under kortast tid på 5år. Tjänstepension ska dessutom inkomstbekattas när den tas ut. Tjänstepension i fribrev upp till 47600kr kan dock återköpas om det godkänns.

Tack, men jag menar om jag låter dom ligga kvar och börjar på ny kula. T.ex börja handla med fonder som nybörjare, ska jag då öppna ett ISK ? (Kanske finns en tråd för detta)
Citera
2021-07-10, 20:22
Medlem
Ja, ISK är ju bra för att spara/investera pengar till t.ex. pensionen.
Citera
2021-07-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Ja, ISK är ju bra för att spara/investera pengar till t.ex. pensionen.

Öppna ISK via Avanza eller min bank?
Och du nämde spara via isk till pension.
Om jag inte tänker på pension nu. Utan bara vill få lite ökning.

Kan man ta ut och bolla med deasa pengar jag trycker in om sådär 5-10år utan att bli förnedringsskattad?
Citera
2021-07-10, 21:26
Medlem
ISK beskattas lite grann fyra gånger om året, plus vid insättning. Traditionell depå finns också och beskattas bara en gång, men ISK rekommenderas av många. Läs / starta ny tråd om du vill veta mer.

Vilken bank du öppnar ISK på är upp till dig. Jag gillar Avanza. Det är ju det där med depåavgifter och fondutbud som kan skilja. Skandia eller Nordnet tycker jag du också kan kolla på, men Avanzas app gillar jag därav mitt ISK hos dem.

ISK kan du lätt ta ut och överföra till valfritt konto. Men tänk på att om du sätter tillbaka dem sen så sker en viss beskattning även på själva insättningen.

Oavsett så tycker jag du ska kolla upp din tjänstepension så den inte ligger och guppar på någon tråkig 2% traditionell pensionslösning om du har möjlighet att byta. Rådgör med Nordnet rekommenderar jag som kanske kan se till hela din ekonomiska situation vilka risker du kan utsätta pengarna för. Själv har jag styrt om 1/3 av mina tjänstepensioner till bl.a. dem och de var till grym hjälp.
Senast redigerad av butthead0 2021-07-10 kl. 21:30.
Citera
2021-07-10, 21:44
Medlem
Tack för svaret får bli avanza och kolla upp med nordnet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem