• 1
  • 2
2021-06-28, 22:45
Medlem
Jag har en mindre summa på en avanza itp-pension (från ett tidigare jobb).. Kan jag lägga över dom på Avanza sparkonro .....
Vad rekomenderar ni proffs här inne?
Citera
2021-06-29, 01:53
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Ja det ska nog inte vara några problem, men varför sparkonto? Köp fonder och låt dom ligga kvar till din pension istället.
Citera
2021-06-29, 06:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Jag har en mindre summa på en avanza itp-pension (från ett tidigare jobb).. Kan jag lägga över dom på Avanza sparkonro .....

Du kan troligen flytta din tjänstepension till Avanzas tjänstepension och då lägga dem på ett sparkonto. Dock så kanske det inte är speciellt smart att lägga pengarna på ett sparkonto som troligen har under 1 % ränta. Jag skulle satsa på fonder eller aktier.

https://www.avanza.se/pension/flytta...B&gclsrc=aw.ds

Om tanken var att flytta pengarna från din tjänstepension till ett vanligt sparkonto på Avanzas aktiedepå eller ISK går inte det.
Citera
2021-06-29, 14:04
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Om den är så liten att man får plocka ut den i förtid så får du ändå betala inkomstskatt på uttaget. Om du inte behöver pengarna skulle jag låta dem ligga kvar och köpa aktier och/eller fonder till pensionen.
Citera
2021-06-29, 15:03
Medlem
Diablo1118s avatar
Tyckte det stod tjänstepension innan men jag var väl troligen trött när jag svarade på Ts trådstart...
Citera
2021-06-29, 15:18
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tyckte det stod tjänstepension innan men jag var väl troligen trött när jag svarade på Ts trådstart...
Ja det har du rätt i, det var IPS jag tänkte på i sommarvärmen.
Citera
2021-07-01, 21:33
Medlem
Tack för svar.
Jag låter väl dom ligga då
Tjänstepension korrekt. Var ett företag jag jobbade åt ett kort tag som satte in lite.

Rör sig om knappt 100k
Citera
2021-07-05, 09:11
Medlem
En tjänstepension brukar det företaget du jobbade på äga, men du är "enbart" förmånstagare för detta fribrev. Företaget bestämmer alltså om de vill tillåta flytt. Och det är inte alls säkert. Be det stället du skulle vilja flytta dem till att kolla om det är möjligt. Beloppet är nog för stort för att återköpas.

Kan bara tipsa om att Nordnet har grym support på sådana här frågor, att kolla upp allt sånt åt dig så du slipper ringa runt.

Jag flyttade ett mindre belopp och satte på aktiefonder i förhoppning om bra utveckling på ett par tiotals år, så att de ska kunna bidra till pensionen, mer än om de ligger och skvalpar på en garanterad 2% tråkig traditionell försäkring.

Tänk på att det nya kommer bli giftorättsgods.
Citera
2021-07-10, 11:08
Medlem
Tack för svaret, jag ska kolla upp detta..
En liten följdfråga:
Öppna Nordnet direkt eller via Avanza
är väl ingen skillnad?

Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
En tjänstepension brukar det företaget du jobbade på äga, men du är "enbart" förmånstagare för detta fribrev. Företaget bestämmer alltså om de vill tillåta flytt. Och det är inte alls säkert. Be det stället du skulle vilja flytta dem till att kolla om det är möjligt. Beloppet är nog för stort för att återköpas.

Kan bara tipsa om att Nordnet har grym support på sådana här frågor, att kolla upp allt sånt åt dig så du slipper ringa runt.

Jag flyttade ett mindre belopp och satte på aktiefonder i förhoppning om bra utveckling på ett par tiotals år, så att de ska kunna bidra till pensionen, mer än om de ligger och skvalpar på en garanterad 2% tråkig traditionell försäkring.

Tänk på att det nya kommer bli giftorättsgods.
Citera
2021-07-10, 11:19
Medlem
Det mottagande bolaget sköter flytten.
Citera
2021-07-10, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Ja det ska nog inte vara några problem, men varför sparkonto? Köp fonder och låt dom ligga kvar till din pension istället.

Ok vid fondköp, Vad för slags konto behöver jag då öppna på Avanza eller via min bank? Är det ISK som gäller?
Citera
2021-07-10, 11:44
Medlem
ISK är för nettolön som du redan fått utbetalt.

Tjänstepension är på bruttolön "framtida utbetalning" och ägs av din arbetsgivare. Du är förmånstagare, men bestämmer inte över den.

Du kan inte börja flytta tjänstepension till ett ISK innan du är tidigast (vanligtvis) 55år och då tar ut dem på under kortast tid på 5år. Tjänstepension ska dessutom inkomstbekattas när den tas ut. Tjänstepension i fribrev upp till 47600kr kan dock återköpas om det godkänns.
Senast redigerad av butthead0 2021-07-10 kl. 11:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in