• 1
  • 2
2021-07-07, 20:32
Medlem
Det här är, tror jag, symptomatiskt för fenomenologi. Vi får påståenden som:

Citat:
I den tidigare diskussionen om den fenomenologiska reduktionen låg fokus på transcendensens mening, det vill säga meningen hos det som existerar objektivt. Vägen dit var att preliminärt stänga av förutfattade antaganden om sådan existens för att på nytt genomleva dess konstitution som intentionala meningsmässiga förlopp. Där var den bärande oppositionen den mellan transcendens och immanens. Här är det något annat som aktualiseras. För att se hur den andre konstituerar sig för mig är det inte nog att upphäva antagandet om dennes existens. En mer radikal nollställning av förväntningshorisonten måste äga rum för att ett sådant förlopp ska kunna visualiseras.

Ideolalia, ordsallad.

Det är ett privat språk otillgängligt för oss vanliga människor. Vad betyder det sista ordet 'visualiseras' i ovanstående text-gegga? Jag kan inte visualisera detta. Och jag tänker geometriskt för det mesta. <-- vad i helvete !

Det här är Hans Ruins beskrivning av (spelar ingen roll vilken del) av en bit av Husserls fenomenologi.

Jag behöver hjälp här. Jag antar att anledningen att fenomenologi så sällan diskuteras här är för att det är så svårt att skilja från psykedeliskt svammel. Jag har umgåtts med människor som producerar den här typen av ramsor under påverkan av starka psykedeliska droger. Jag har gjort det själv, jag vet hur det låter. Var Husserl en 'brukare' för att använda en modern term. Någon som vet?

Pro!
Senast redigerad av Proprioception 2021-07-07 kl. 20:55. Anledning: Formatering .. ett 't' ..
Citera
2021-07-12, 22:02
Medlem
Här är några frågor jag har:

1) Vad är målet med fenomenologi. Jag menar, det finns ju trots allt några av er som skriver här.
2) Är det filosofi och hur passar det i så fall in med den stora kognitiva väven av filosofiskt grubblande.

Jag ska också erkänna att jag har mycket svårt att ta det till mig. Det som är grumligt skrivet är också grumligt tänkt. Om det finns ett värde så kanske det är, som mycket annat inom filosofihistorien, att visa hur man inte ska tänka.

Som jag har sagt tidigare: jag har ofta fel men jag är alltid tvärsäker.

Om det finns värde i det här sättet att tänka så vill jag se det. Men det är upp till er. Kom igen nu, spänn era muskler för fan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in