2021-06-28, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Under åren jag läst här, så ser man ofta att vissa ska hävda sig och påstå att de bor utomlands, eftersom de valt att lämna skitlandet Sverige, ofta pga som de påstår "höga skatter", "invandringen" och annat som de gillar att lyfta fram HELA TIDEN!

Är det inte bara massa troll som i själva verket bor hemma i Sverige i de flesta fallen och sitter och hävdar sig här?

Varför ens fytta utomlands, när för att därifrån sitt "nya paradis" sitta och gnälla på Sverige nästan dygnet runt med bittra kommentarer, när de istället borde öeva livet där och vara glada?

Är inte detta i flesta skitsnackare som bor i mammas källare i Svedala, men som drömmer om karriärer och lycka i andra länder?
På nätet kan alla vara miljonärer liksom, men vad skulle motivationen vara?
Citera
2021-06-28, 08:05
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamBack2
Jag är också Någon som bor utomlands med jag gjorde det redan innan krisen i Sverige började.

Jag sa det högt och tydligt till alla människor att det är så att sossarna vinner valet 2014 så åker jag härifrån. Och jag har bott utomlands i Thailand sedan dess.
TS välkommen att fråga mig Vilka slags frågor han vill om landet jag vistas i om han misstänker eller hon att jag bor i mammas källare.

Jag brukar faktiskt bo hemma hos mina föräldrar ungefär en gång om året när jag är hemma och hälsar på. Men det är väl mest meningen för jag ser inte riktigt meningen med att ha en lägenhet i Sverige när jag inte bor i Sverige

Jag är dessutom en av de som har tjänat nästan dubbelt med lön tack vare Corona.
Jag förstår att det gäller inte alla branscher.

Jag sitter gärna och gnäller i många trådar om Sverige och hur korkade Svenskarna är. Egentligen skulle jag bara strunta i alltihopa. Men faktiskt är det på det sättet att jag och många andra svenskar som jag umgås med här nere har en slags ändå Längtan tillbaka till det glada 80 och 90 talet.

Vi som sitter här nere Är det såklart förbannade och besvikna på vårat land som kunde göra så här. Från att vara världens bästa land till att vara Europas största kloak med araber, Hur kan man låta bli att inte skriva eller försöka påverka er svenska därhemma att för fan röstar rätt.

Min och min andra hälft har funderingar på att flytta hem - Vi har i varje fall haft de funderingarna. Men ju mer man ser och läser du mer börjar man liksom tänka att varför genomgå allt krångel igen med att bo i ett land som skattar ihjäl sina invånare för att skänka bort pengarna till andra människor.

Sedan vet jag inte riktigt TS varför du tycker att det känns som att man skryter för att man bor utomlands? Det är ju väldigt enkelt att bara packa två resväskor och sedan säljer man av sina saker hemma i Sverige och sedan sticker man. Va kan vara enklare att göra än det??

Sedan eller också på det sättet att väldigt många av oss skandinaver sitter och käkar tillsammans frukost och lunch och då blir det ju gärna att man pratar lite politik. Hur det än är så är man faktiskt intresserad av sig gamla hemland.
Det är därför man tar sig till konsulatet och ambassaden vart fjärde år för att lägga sin röst i valet.

Jag ska också tillägga att jag har inte 30 cm kuk. - Jag ser inte riktigt meningen med att ha det heller.
Den man har den har man så länge man kan använda den så funkar det ju oavsett storlek

Varför pratar du och din sambo om att flytta hem? Är det upplevda fördelar med barnafödande/föräldraledighet eller nått annat?
Citera
2021-06-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Varför pratar du och din sambo om att flytta hem? Är det upplevda fördelar med barnafödande/föräldraledighet eller nått annat?

Man skulle nästan kunna säga att du har lite rätt.
Vill inte gå mer OT i tråden.
Citera
2021-06-29, 20:52
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag tror att de flesta som nämner det, faktiskt bor utomlands. Men om de skryter om t ex rikedom etc, ska man ta det med en nypa salt. Jag bor utomlands, men är inte rik alls. Tvärtom, blev jag utfattig pga lockdown, som pågår i skrivande stund.

Jag tror också att de flesta som säger att de bor utomlands faktiskt gör det. Dock tror jag att anledningen kanske inte alltid är det som de vill får det att framstå som ("jag har lämnat skitlandet Sverige på grund av massinvandringen" t.ex.).

Däremot är det intressant att se alla som säger att de ska flytta utomlands. Ibland skriver de "snart" och ibland mer specifikt "om 2-3 år". Dessa är troligen till största delen folk som bara skriver och inte gör något åt det de är missnöjda med.

Jag har lekt med tanken att följa upp användare som skrivit liknande saker och se om de faktiskt flyttat eller inte efter några år.

Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
7 % av Sveriges befolkning bor utomlands. Enligt kartläggningen bor drygt 660 000 svenskar utomlands....-https://www.sviv.se/opinion/kartlaggning/

Förstår inte riktigt poängen om man nu skulle ljuga? Man får ju ta hänsyn till att faktiskt många bor utomlands.

Poängen är väl att få utlopp för något. Se även alla trådar om kukstorlek och/eller hur mycket pengar man tjänar
Senast redigerad av InnesI 2021-06-29 kl. 20:55.
Citera
2021-07-08, 10:46
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Under åren jag läst här, så ser man ofta att vissa ska hävda sig och påstå att de bor utomlands, eftersom de valt att lämna skitlandet Sverige, ofta pga som de påstår "höga skatter", "invandringen" och annat som de gillar att lyfta fram HELA TIDEN!

Är det inte bara massa troll som i själva verket bor hemma i Sverige i de flesta fallen och sitter och hävdar sig här?

Varför ens fytta utomlands, när för att därifrån sitt "nya paradis" sitta och gnälla på Sverige nästan dygnet runt med bittra kommentarer, när de istället borde öeva livet där och vara glada?

Är inte detta i flesta skitsnackare som bor i mammas källare i Svedala, men som drömmer om karriärer och lycka i andra länder?

Nej det tror jag inte gäller de flesta. Det finns många hundra tusen svenskar som bor utomlands. Självklart använder en del Flashback. Det är ett öppet och ocensurerat fönster till vad som pågår i Sverige.

Jag bor inte utomlands just nu, men gjorde det under en väldigt lång period.
När jag först började använda Flashback var jag intresserad och fascinerad av att höra hur saker och ting utvecklat sig medan jag fokuserat på annat och inte följde utvecklingen i Sverige. Det var kul att höra hur svenskar uttryckte sig och helt enkelt väldigt skönt att se skriven svenska och kommunicera med folk på svenska - vilket jag sällan gjorde då. Man kanske tänker och reflekterar över sin hemstad och miljöer man känner till och tycker att det är roligt att se andra skriva om det.

Det är möjligt att det finns någon enstaka som hittar på att de är utomlands, men vad skulle syftet vara med detta?

Jag kände - när jag inte hade bott i Sverige på över 15 år, att det var relevant att nämna det ibland - eftersom mitt perspektiv antingen var väldigt gammalt, eller var "utifrån". Det kanske kunde uppfattas som tjat eller skryt - men det var bara för att förtydliga varifrån ens perspektiv kommer. Jag skrev mycket i Integration och Invandrings forumet och mitt perspektiv då - var definitivt utifrån.

Pratar man om alldagliga saker som är samma oavsett var man bor, så finns det ju ingen anledning att nämna att man bor utomlands! En annan anledning att nämna att man bor utomlands, kan vara om man pratar om ett specifikt land - och vill klargöra att "jag vet faktiskt vad jag pratar om här - har bott i detta land, i x år". Perspektivet från en sådan person, är lite annorlunda än någon som är i Sverige och uttalar sig om samma land utan att ha den erfarenheten.
Bara en mycket omogen person lullar in på Flashback och börjar "skryta" om att man minsann flyttat utomlands. De allra flesta som flyttat utomlands upp till för kanske 5 år sen - gjorde det pga arbete, kärlek eller ett varmare klimat - inte enbart för att fly mångkulturen i Sverige. Den som flyttar utomlands växer ganska snabbt till sig och mognar till en nivå där man inte "skryter" om sånt, för att verka ball. Utan de som säger att de bor utomlands gör säkert det. Möjligen så kan det handla om folk som bor halva året i Thailand eller Spanien osv - så de är inte utlandssvenskar på samma sätt som någon som arbetar och bor permanent utomlands.
Vad jag länge saknat på Flashback, är för övrigt ett subforum för utlandssvenskar där man kan blaja obehindrat om sånt som är relevant när man är svensk utomlands, ej skriven i Sverige, helt enkelt saknar att prata svenska i sin vardag eller har reflektioner över sin situation som bara andra utlandssvenskar förstår.
I ett sånt forum skulle
Senast redigerad av gullfia 2021-07-08 kl. 10:53.
Citera
2021-07-08, 13:39
Medlem
McMakrills avatar
Tror det är många som periodvis bor i t.ex Thailand o tror dom är populära bland tjejer när de viftar med några tusen bath. Förgargade gnäller de på den svenska politiken, poströstar på SD o har ölmage.

Men här heter det bara "bor utomlands" o med sin "fina fru". Givetvis "tjänar de bra", jämfört med vietnamesiska risplockare...

Men här hemma skulle de aldrig hitta nån tjej, gå på bidrag o sitta o runka...
Senast redigerad av McMakrill 2021-07-08 kl. 13:45.
Citera
2021-07-08, 14:10
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMakrill
Tror det är många som periodvis bor i t.ex Thailand o tror dom är populära bland tjejer när de viftar med några tusen bath. Förgargade gnäller de på den svenska politiken, poströstar på SD o har ölmage.

Men här heter det bara "bor utomlands" o med sin "fina fru". Givetvis "tjänar de bra", jämfört med vietnamesiska risplockare...

Men här hemma skulle de aldrig hitta nån tjej, gå på bidrag o sitta o runka...

Då har dom väl i så fall gjort rätt val? Det verkar finnas en avundsjuka hos många i tråden på människor som faktiskt gör någonting åt sin situation här i Sverige genom att flytta utomlands. Jag är ganska säker på att dom som flyttar iväg inte är bidragstagare, det fungerar knappast långsiktigt, det andra kan jag tänka mig stämmer i många fall.
Personligen är jag ointresserad av att bo i Asien, men skulle mycket väl kunna tänka mig att bo någon annanstans i Europa.
Citera
2021-07-08, 17:11
Medlem
Konstig diskussion i den här stängen.

De invandrare i Sverige jag känner umgås rätt mycket på sociala medier både med sina landsmän i Sverige, och sina landsmän i hemlandet.

Jag finner det därför mycket troligt att svenskar utomlands gör likadant (och nu utgår jag alltså inte enbart från mig själv).

TS och ni som håller med TS har troligen aldrig själva bott utomlands, och ni har troligen heller inte mycket till umgänge med invandrare i Sverige. Vad har ni för egna livserfarenheter egentligen?
Citera
2021-07-11, 06:06
Medlem
Svenskar som bor i Sverige är losers. De enda riktiga svenskarna som upprätthåller svenska värderingar är utlandssvenskar. Vi är eller var stolta över Sverige medan ni inlandssvenskar raserar landet och kulturen.
Citera
2023-01-05, 19:11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är vanligt att svenskar som får sjukersättning (dvs förtidspension) för sina psykiska problem, flyttar till Thailand. Antar att det till stor del är dessa som sitter och skriver om hur de var alldeles för bra för att stanna kvar i Sverige.
Citera
2023-01-05, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är vanligt att svenskar som får sjukersättning (dvs förtidspension) för sina psykiska problem, flyttar till Thailand. Antar att det till stor del är dessa som sitter och skriver om hur de var alldeles för bra för att stanna kvar i Sverige.

Vissa som påstår att de bor i USA känns inte trovärdiga, men å andra sidan vet jag en man som för 30 år sedan var mekaniker på Volvo och inte verkade det minsta intelligent eller karismatisk som nu har ett jättevälbetalt högstatusarbete hos Volvo och åker jorden runt på affärsresor.
Citera
2023-01-05, 19:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Vissa som påstår att de bor i USA känns inte trovärdiga, men å andra sidan vet jag en man som för 30 år sedan var mekaniker på Volvo och inte verkade det minsta intelligent eller karismatisk som nu har ett jättevälbetalt högstatusarbete hos Volvo och åker jorden runt på affärsresor.

Om man har driv så kan man lyckas i USA!
Det känner dock svensken i gemen inte till längre, eftersom de bara ser vänstervinklade SVT-dokumentärer om hur fattigt och rasistiskt USA är. Jag får förklara för mina barn hela tiden, att USA inte är på långa väger så hemskt som det framställs i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in