Citat:
Ursprungligen postat av
Gulblendkarringen
Under åren jag läst här, så ser man ofta att vissa ska hävda sig och påstå att de bor utomlands, eftersom de valt att lämna skitlandet Sverige, ofta pga som de påstår "höga skatter", "invandringen" och annat som de gillar att lyfta fram HELA TIDEN!
Är det inte bara massa troll som i själva verket bor hemma i Sverige i de flesta fallen och sitter och hävdar sig här?
Varför ens fytta utomlands, när för att därifrån sitt "nya paradis" sitta och gnälla på Sverige nästan dygnet runt med bittra kommentarer, när de istället borde öeva livet där och vara glada?
Är inte detta i flesta skitsnackare som bor i mammas källare i Svedala, men som drömmer om karriärer och lycka i andra länder?
Nej det tror jag inte gäller de flesta.
Det finns många hundra tusen svenskar som bor utomlands. Självklart använder en del Flashback. Det är ett öppet och ocensurerat fönster till vad som pågår i Sverige.
Jag bor inte utomlands just nu, men gjorde det under en väldigt lång period. När jag först började använda Flashback var jag intresserad och fascinerad av att höra hur saker och ting utvecklat sig medan jag fokuserat på annat och inte följde utvecklingen i Sverige. Det var kul att höra hur svenskar uttryckte sig och helt enkelt väldigt skönt att se skriven svenska och kommunicera med folk på svenska - vilket jag sällan gjorde då. Man kanske tänker och reflekterar över sin hemstad och miljöer man känner till och tycker att det är roligt att se andra skriva om det.
Det är möjligt att det finns någon enstaka som hittar på att de är utomlands, men vad skulle syftet vara med detta?
Jag kände - när jag inte hade bott i Sverige på över 15 år, att det var relevant att nämna det ibland - eftersom mitt perspektiv antingen var väldigt gammalt, eller var "utifrån". Det kanske kunde uppfattas som tjat eller skryt - men det var bara för att förtydliga varifrån ens perspektiv kommer. Jag skrev mycket i Integration och Invandrings forumet och mitt perspektiv då - var definitivt utifrån.
Pratar man om alldagliga saker som är samma oavsett var man bor, så finns det ju ingen anledning att nämna att man bor utomlands!
En annan anledning att nämna att man bor utomlands, kan vara om man pratar om ett specifikt land - och vill klargöra att "jag vet faktiskt vad jag pratar om här - har bott i detta land, i x år". Perspektivet från en sådan person, är lite annorlunda än någon som är i Sverige och uttalar sig om samma land utan att ha den erfarenheten.
Bara en mycket omogen person lullar in på Flashback och börjar "skryta" om att man minsann flyttat utomlands. De allra flesta som flyttat utomlands upp till för kanske 5 år sen - gjorde det pga arbete, kärlek eller ett varmare klimat - inte enbart för att fly mångkulturen i Sverige. Den som flyttar utomlands växer ganska snabbt till sig och mognar till en nivå där man inte "skryter" om sånt, för att verka ball. Utan de som säger att de bor utomlands gör säkert det. Möjligen så kan det handla om folk som bor halva året i Thailand eller Spanien osv - så de är inte utlandssvenskar på samma sätt som någon som arbetar och bor permanent utomlands.
Vad jag länge saknat på Flashback, är för övrigt ett subforum för utlandssvenskar där man kan blaja obehindrat om sånt som är relevant när man är svensk utomlands, ej skriven i Sverige, helt enkelt saknar att prata svenska i sin vardag eller har reflektioner över sin situation som bara andra utlandssvenskar förstår.
I ett sånt forum skulle