Citat:
Ursprungligen postat av
Hejsvejs124
Ja har torkat en hel hatt mellanstor, blev ca 2 gram bara. Torkade på 70 grader 6 timmar, kex torrt nu som chips. Om ja kör 1 gram, kan det räcka för bra effekt? Du säger det kan behandla trauma från 0-6 års åldern, vilken dos torkad skulle du rekommendera?
Jag fick jättebra effekt på 0.25g i början. Men enligt en rysk bok jag har läst så anses en typisk mikrodos vara 0.5-2g torkad svamp.
Om du absolut vill vara på säkra sidan (och inte riskera magknip), så ska du egentligen vänta i 2-3 månader innan du äter den. Lägg den mörkt och svalt under tiden, antingen vacuumpackade eller i en tättslutande burk.
MEN- jag har träffat flera personer som säger att det går bra att äta svampen rå, "iaf om man bara ska äta litegrann". Så alla är inte lika känsliga som jag verkar det som.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faraherden
Kan någon ge mig tips på vad jag ska göra med 30g torkade hattar? För två veckor sedan började jag microdoserat färdiga kapslar och det har fungerat fint (0.4g). Dock har det gjort mig lite trött ibland om dagarna. Nu börjar kapslarna ta slut och vill veta hur jag bäst kan använda mina torkade hattar. Dom har legat i en öppnad vacumförpackning i kylen då jag testade att äta en liten hatt. Ska jag bara fortsätta att äta lite i rå form eller är det bättre att göra te på allt?
Var väldigt försiktig först gången du testar de nytorkade svamparna. Ta en testdos på 0.1-0.2g och se så att du inte får ont i magen. Se mitt svar till Hejsvejs ovan.
EDIT: Om du redan har ätit en liten hatt utan att få ont i magen så är det nog lugnt att mikrodosera som du har gjort innan. Alla verkar inte vara lika känsliga mot ibotensyra som jag.
EDIT 2: Och för att svara på frågan så förvarade jag mina hattar så hela som möjligt, och bröt sönder i lagom stora bitar och sköljde ner med vatten. Ville inte mala sönder dem till mjöl eftersom det försämrar hållbarheten.