2021-06-26, 11:30
Medlem
Hejsan.

2016 flyttade jag tillbaka till Sverige frn USA efter att jag slutade f jobb dr borta och hamnade i en ekonomisk kris.

Sista mnaderna var hemska, inga pengar och inga jobb i sikte. Fick en intervju p 2 mnader hur mycket jag n skte.
Brjade dra p mig kreditkortsskulder. Det r ej ofantliga summor. Skulle gissa Max 3500 dollar.

Nr jag flyttade till Sverige fick jag jobb direkt och har jobbat konstant !

Mitt ex ringde mig igr och sa att en person hade ringt hennes lillasyster och frgat efter mig.

Meddelandet gr ungefr shr:

Vi kontaktar dig eftersom vi frsker f tag i (mig), be hen kontakta oss p detta nummer och ha med en advokat om han s vill.

Numret r vldigt sketchy d Google inte hittar ngon firma eller person som anknyter till den. Nr jag ringde tillbaka via Skype kom jag till en officiell telefonsvarare dr de inte ens sger vart man har kommit fram till, bara att man har ringt utanfr business hours, typiskt debt collector beteende.

En av mina frgor r, hur mycket kan dessa 3500 dollar som jag inte betalat p 6-8 r vxa (med rnta och pslag? ). Och r det vrt fr dom ens att frska jaga mig i Sverige fr det? Har lst p
Om lagen i USA fr detta och man r rtt skyddad och det str att de inte brukar vara vrt fr dom att stmma personen som r skuldsatt fr mindre summor.

Om summan fortfarande ligger runt 3500 dollar s r det ingen fara att betala tillbaka fr mig, men med rntan har jag ingen aning hur hg den summan kan vara nu nr det gtt nstan 8
r sen jag ens infrskaffade dom kreditkorten, r dock rdd fr att ringa dom, drfr jag anvnt mig av Skype fr att dlja mitt nummer.

r det ngon hr som har liknande erfarenheter, och hur hade ni gtt tillvga.

Vill sga att jag planerar att kanske resa till USA nngng och flytta till Kanada fr att jobba i framtiden (3-4 r frn nu)
Citera
2021-06-26, 11:59
Medlem
Det mest logiska r att ringa upp den bank som utfrdat kortet till dig och frga efter totalsumman och komma verens om en betalningsplan.
Citera
2021-06-26, 16:35
Medlem
over9ks avatar
Nej det r nog bara att skita i dom. Men kanske blir knas om du vill ka tillbaka till USA nn gng?
Citera
2021-06-26, 16:52
Medlem
smoerreboms avatar
jag hade skitit i det tills de hittar dig och du kan f mer konkreta direktuppgifter om vad det rr sig om, skadan verkar redan vara skedd hur som helst

angende rnta s kanske det hr kan ge nn slags fingervisning, andra kllan verkar ju profitera p det s jag vet inte riktigt hur mkt man kan dra p den

Citat:
US credit card interest rates hit 25-year high
https://www.ft.com/content/47fa19fe-...9-fdcab53d6959
Tips for Leaving the Country With Unpaid Credit Card Debt
https://www.solosuit.com/posts/374
Citera
2021-06-26, 17:48
Medlem
Kom in p min "Credit Karma" tillslut (Sidan man ser allt man r skyldig).*

3800 dollar totalt i skulder. En p 1800 utfrdades 2016 s den hller p att fasas ut (6 rs regeln i USA).
En annan var 1800 dollar (800 dollar pslag fr debt collector)

Har lst p lite.
Verkar som att man har stor frhandlingskraft fr att "pruta ner" den totala summan om rimliga sjl ges, s mycket 50%.
Mina sjl har ju som sagt varit pengabrist och sedan kom Covid som satte nnu mer kppar i hjulen. Dessutom har min access till Creditkarma stngts ut, det samma gller alla kreditkortssidor som krver ett amerikanskt nummer med mitt namn (Vilket jag ej lngre har).

Som ni sger, man skulle kunna skita i det helt. Men tror man kan anvnda det till frhandlingen istllet som en frdel nu nr man sitter tryggt i fina Sverige.

Knns ju som att hela kreditsystemet i USA r pengar hit och dit, som ett spel nstan. Betalar man allt gr kreditpongen upp. Men frgan r om man ska betala ALLT nu eller ska man vnta lite till?

Undrar om det blir fler pslag i efterhand?
Citera
2021-06-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostatben
Hejsan.

2016 flyttade jag tillbaka till Sverige frn USA efter att jag slutade f jobb dr borta och hamnade i en ekonomisk kris.

Sista mnaderna var hemska, inga pengar och inga jobb i sikte. Fick en intervju p 2 mnader hur mycket jag n skte.
Brjade dra p mig kreditkortsskulder. Det r ej ofantliga summor. Skulle gissa Max 3500 dollar.

Nr jag flyttade till Sverige fick jag jobb direkt och har jobbat konstant !

Mitt ex ringde mig igr och sa att en person hade ringt hennes lillasyster och frgat efter mig.

Meddelandet gr ungefr shr:

Vi kontaktar dig eftersom vi frsker f tag i (mig), be hen kontakta oss p detta nummer och ha med en advokat om han s vill.

Numret r vldigt sketchy d Google inte hittar ngon firma eller person som anknyter till den. Nr jag ringde tillbaka via Skype kom jag till en officiell telefonsvarare dr de inte ens sger vart man har kommit fram till, bara att man har ringt utanfr business hours, typiskt debt collector beteende.

En av mina frgor r, hur mycket kan dessa 3500 dollar som jag inte betalat p 6-8 r vxa (med rnta och pslag? ). Och r det vrt fr dom ens att frska jaga mig i Sverige fr det? Har lst p
Om lagen i USA fr detta och man r rtt skyddad och det str att de inte brukar vara vrt fr dom att stmma personen som r skuldsatt fr mindre summor.

Om summan fortfarande ligger runt 3500 dollar s r det ingen fara att betala tillbaka fr mig, men med rntan har jag ingen aning hur hg den summan kan vara nu nr det gtt nstan 8
r sen jag ens infrskaffade dom kreditkorten, r dock rdd fr att ringa dom, drfr jag anvnt mig av Skype fr att dlja mitt nummer.

r det ngon hr som har liknande erfarenheter, och hur hade ni gtt tillvga.

Vill sga att jag planerar att kanske resa till USA nngng och flytta till Kanada fr att jobba i framtiden (3-4 r frn nu)

Fixa ett Comviq kort tanka 100 spnn, ring och kolla slng kortet efter samtalet? Dem hittar aldrig dig. Som tidigare nmnda, ring banken som utfrde kreditkortet och kolla upp om ni kan komma verens om ett belopp, blir vll knass om du ska ka tillbaka till USA. Om du inte har planer att ka verhuvudtaget d f*ck it, du r i Sverige. Vnta tills nn kommer o plingar p din drr, tills dess lev vidare som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in