• 1
  • 2
2021-06-25, 16:36
Medlem
Jag undrar om det finns någon som har koll vad som är den bästa olivoljan man kan köpa i Sverige? Alltså som är "renast" och har högst kvalitet.
Citera
2021-06-25, 16:44
Medlem
Fråga Paulo Roberto.
Citera
2021-06-25, 16:54
Medlem
lundaelevs avatar
”Paolos” olivolja är ganska bra!
Citera
2021-06-25, 16:59
Medlem
darebuilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Jag undrar om det finns någon som har koll vad som är den bästa olivoljan man kan köpa i Sverige? Alltså som är "renast" och har högst kvalitet.

Paolos funkar bra, funkar även till att spänna på ludret när det är torrt.
Citera
2021-06-25, 17:24
Medlem
Änglamarks (Coop) fick bäst i test. (Minns inte vem som testade dock, men seriöst)
I fråga om eko och renast. Många oljor visade sig vara fusk. Testet var antingen av ICA, DN eller Råd och RÖN. Råd och röns tester finns på bibliotek, alt köpa on-line.
Citera
2021-06-25, 18:24
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattawa
Änglamarks (Coop) fick bäst i test. (Minns inte vem som testade dock, men seriöst)
I fråga om eko och renast. Många oljor visade sig vara fusk. Testet var antingen av ICA, DN eller Råd och RÖN. Råd och röns tester finns på bibliotek, alt köpa on-line.
Om Änglamarks var med kan du nog utesluta Ica som testare.
I råd och RÖN test är väl bara de som är med och betalar som får vara med?
Hur som I r&r test som jag hittar var inte Änglamarks bäst utan kung markatta.
Citera
2021-06-25, 18:38
Medlem
Beror lite på vad du menar med ’renast’ i sammanhanget samt vad du har för personliga preferenser. Olivolja som är ofiltrerad har i regel en pepprigare och ”gräsig” smak, ofta med inslag av omogna tomater. En mer tydlig bitterhet.

Personligen uppskattar jag denna typ av olja mer än dom ”milda” varianterna. Ett tips är att köpa olivoljan som kallas för ”novello”, den finns i under en begränsad tid, men då får du riktigt fin ofiltrerad olja som är den absolut första olivoljan för året.

Denna olja passar bäst att äta ihop med något gott bröd, charkuterier eller att ringla över maten direkt. Annars kan jag rekommendera Ricci (https://ricciimport.se/) som säljs i Stockholm via ”Reko-ringen”, där kan du köpa 5 liter till bra priser om du konsumerar mycket olivolja.

Men som sagt, beror lite på din definition av ”hög kvalité” samt ”renast”, man brukar ju prata om att oljan i regel har genomgått så få filtreringar som möjligt och är så ”virgin” som möjligt.

PS. Zeta har ett stort sortiment med hyggliga olivoljor. De med silverkork är för vanlig matlagning (steka osv) guldkork är lite finare och de med svart kork är finast.
Senast redigerad av harlettoscara 2021-06-25 kl. 18:41.
Citera
2021-06-25, 19:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat

Ica Basic är underskattad. Enligt mig hög kvalitet och tester jag läst visar på det, i jämförelse med dyrare olivoljor. Jag vet ej om det stämmer då jag ingen finsmakare är. Jag är inte mera insatt möjligen olivolja nyligen pressad på en olivodling är bättre.

Seriöst så kostar Ica Basic Olivolja bara runt 50 kr så den är verkligen prisvärd. Jag drack 1 liter olivolja i månaden tidigare. Slutade då jag erfar olivolja är en hälsomyt. Den är alltså inte så hälsosam som påstås. Tvärt om den kan vara lika skadlig som andra oljor som växtoljor men enbart marginellt bättre ur hälsosynpunkt. Oljan kan bidra till åderförfettning.
Citera
2021-06-25, 19:40
Medlem
Tr0bler0nes avatar
Coop Änglamark ekologisk var den enda olivolja som klarade Livsmedelsverkets tester både 2018 och 2019.

https://www.livsmedelsverket.se/glob...ookieSupport=1
Citera
2021-06-25, 20:06
Medlem
Köper alltid Zetas Toscano IGP, känns fräsch och den är dessutom regionskyddad med sin IGP stämpel där oliverna plockas i Italien under säsongens början, fin pepprighet som tyder på hög grad polyfenoler.

Känns mer äkta än alla andra som bara uppger att oliverna kommer från ”EU”. Bomolja med andra ord.
Citera
2021-06-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattawa

Tror de var i det testet som Zetas visade sig innehålla riktigt dålig olja... försöker bojkotta dem sedan dess så gott det går. Väljer Fontanas produkter istället som har högre kvalité.
Citera
2021-06-26, 01:08
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr0bler0ne
Coop Änglamark ekologisk var den enda olivolja som klarade Livsmedelsverkets tester både 2018 och 2019.

https://www.livsmedelsverket.se/glob...ookieSupport=1

Säkerligen ett bra val. Finns absolut ingen anledning att slänga ut pengar på tokdyra finoljor, de är nog bara marginellt bättre. Pressade oliver - hur svårt ska det vara liksom?

Spanska oljor är nog generellt mer prisvärda än sina italienska och grekiska kusiner. Ingen kvalitetsskillnad, bara att folk inbillar sig att de italienska och grekiska är finare.

Förekommer f.ö. ett omfattande fusk där olivolja från exempelvis Marocko blandas upp med mindre mängder italiensk dito, buteljeras i Italien och säljs som "italiensk".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in