• 1
  • 2
2021-06-24, 12:05
Medlem
Opaques avatar
Jag tillhör skaran som får nippran när jag läser/hör om människor som helt tvärsäkert påstår att allting var bättre förr,inklusive väder och musiken.

Den här tråden är till för dem som kan vittna om nackdelarna med sitt mest minnesvärda decennium under ens uppväxt, jämfört med nutiden. Tanken är att få ner nostalgikerna på jorden en smula. Det var inte bättre förr , här får vi skriva av oss exakt för hur vi uppfattade tiden, ju mer subjektivt - desto bättre

Undertecknat landade från en småstad i Norrland till rikets andra stad i mitten av 80-talet. Lägenhet var lätt att få,staden kändes stor och trängseln obefintlig jämfört med idag.

Mitt bostadsområde bestod av :

Ensamstående morsor med tillhörande barnvagn, det blev poppis att bli gravid för då fick man egen lägenhet av Soc, vad jag förstod ., så man kunde flytta hemifrån utan ens behöva skaffa jobb för att betala för sig.

I samma område fanns också den avancerade alkoholistdivisionen, mest bestående av medelålders finnar som man såg sjöng livets sista vers.

Full sysselsättning gällde under 80-talet. Sossarna styrde arbetsmarknaden med järnhand. Även de minst kvalificerade fick en lapp i handen från AF och bli tvångsanvisad ett arbete att sköta om ett pissoar t.ex. Ingen , utom 17-18 åriga brudar som skaffat knodd med okänt fader blev undantagna.

Storstaden bäddar för anstormningen av en ny företeelse - Yuppies- En variant av de första brats som Sverige kommer att få. Kavajer med axelvadd, slickad hockeyfrilla och parfymerade från topp till tå äntrade stadens populäraste hak. En första påminnelse om hur cool man kan bli genom att uppföra sig arrogant och till synes laddad med stålar. Detta drog naturligtvis till sig kvinnliga goldiggers i drivor för att få någon av dom på kroken.
Under några få år förvandlades innerstaden toalt med 80-tals flashiga dekorer (öörk) för att dra till sig detta spenderglada klientel. Priserna på en stor stark fördubblades och inträdesavgifter introducerades, den obligatoriske stöddiga vakten ingick förstås. Ett hav av hårsprayade pudelfrisyrer varenda onsdag,fredag och lördag

80-talet hade dessutom en ständig sorgkant i.o.m hotet om total kärnvapenkrig. Kalla kriget var långt ifrån avslutat.
Citera
2021-06-24, 12:17
Medlem
revodnebs avatar
Det fanns inget internet, mobiltelefoner fanns väl knappt heller och fanns de så var de stora som ett bilbatteri.
Citera
2021-06-24, 12:28
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jag tillhör skaran som får nippran när jag läser/hör om människor som helt tvärsäkert påstår att allting var bättre förr,inklusive väder och musiken.

Den här tråden är till för dem som kan vittna om nackdelarna med sitt mest minnesvärda decennium under ens uppväxt, jämfört med nutiden. Tanken är att få ner nostalgikerna på jorden en smula. Det var inte bättre förr , här får vi skriva av oss exakt för hur vi uppfattade tiden, ju mer subjektivt - desto bättre

Undertecknat landade från en småstad i Norrland till rikets andra stad i mitten av 80-talet. Lägenhet var lätt att få,staden kändes stor och trängseln obefintlig jämfört med idag.

Mitt bostadsområde bestod av :

Ensamstående morsor med tillhörande barnvagn, det blev poppis att bli gravid för då fick man egen lägenhet av Soc, vad jag förstod ., så man kunde flytta hemifrån utan ens behöva skaffa jobb för att betala för sig.

I samma område fanns också den avancerade alkoholistdivisionen, mest bestående av medelålders finnar som man såg sjöng livets sista vers.

Full sysselsättning gällde under 80-talet. Sossarna styrde arbetsmarknaden med järnhand. Även de minst kvalificerade fick en lapp i handen från AF och bli tvångsanvisad ett arbete att sköta om ett pissoar t.ex. Ingen , utom 17-18 åriga brudar som skaffat knodd med okänt fader blev undantagna.

Storstaden bäddar för anstormningen av en ny företeelse - Yuppies- En variant av de första brats som Sverige kommer att få. Kavajer med axelvadd, slickad hockeyfrilla och parfymerade från topp till tå äntrade stadens populäraste hak. En första påminnelse om hur cool man kan bli genom att uppföra sig arrogant och till synes laddad med stålar. Detta drog naturligtvis till sig kvinnliga goldiggers i drivor för att få någon av dom på kroken.
Under några få år förvandlades innerstaden toalt med 80-tals flashiga dekorer (öörk) för att dra till sig detta spenderglada klientel. Priserna på en stor stark fördubblades och inträdesavgifter introducerades, den obligatoriske stöddiga vakten ingick förstås. Ett hav av hårsprayade pudelfrisyrer varenda onsdag,fredag och lördag

80-talet hade dessutom en ständig sorgkant i.o.m hotet om total kärnvapenkrig. Kalla kriget var långt ifrån avslutat.

Jodå, jag var med på det glada 80-talet. Underbar tid med bra musik.

Men 90-talet var också riktigt bra... och resten också.

Uttrycket att "det var bättre förr" stämmer inte, framförallt inte för dom dom hade det sämre förut. Men generellt så var det absolut inte bättre förr.
Citera
2021-06-24, 12:32
Medlem
Klart det var......låga skatter....billig hyra......mycket snyggare bilar.....alla tjejer var smala å inte som nu....
Citera
2021-06-24, 12:48
Medlem
BewilderedHulders avatar
Glädjedödare!

Låt mig romantisera dåtiden i fred.
Citera
2021-06-24, 13:11
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Klart det var......låga skatter....billig hyra......mycket snyggare bilar.....alla tjejer var smala å inte som nu....
Ja, folk var även trevligare, maten var godare, folk var ute satt inte och lekte så mycket med spel, folk trodde inte att droger var nyttigt.
Citera
2021-06-24, 13:15
Medlem
AttansNedranss avatar
En stor stark kostade typ 25 spänn i början av 80-talet. Vad blir det i dagens penningvärde tro? 100:-?
Citera
2021-06-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Och själv var man ju ung och fick uppleva alla möjliga olika sexpartners, trekanter, vilda fester.
Sex, droger och rock& roll helt enkelt.
Nu är det lite lugnare förstås och det finns ju internet och ipad och en massa streamningstjäster och sånt men jag tror fan det var bättre förr ändå.
Citera
2021-06-24, 14:21
Medlem
Bromsklosss avatar
Det var bättre förr och redan då var det bättre förr.
Citera
2021-06-24, 14:25
Medlem
jori9900s avatar
Ju förr desto bättre
Citera
2021-06-24, 14:33
Medlem
ta ett ex.....normalhyra på en lägenhet tyckte man skulle va ca 25 % av det du fick ut på din lön...pratar 1970 nu......va är det nu.....
Citera
2021-06-24, 14:37
Medlem
Folk tränar å idrottar som aldrig förr,,men ändå feta som fan nu...så vad är bättre nu....ungdomar har aldrig mått så dåligt som nu...psykiskt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in