Har levt ett liv med otrolig trötthet på morgonen. Vet att det låter dumt, men på riktigt:
- Drick bra med vatten på kvällen, gärna så du skal pissa runt klokken 3-5 cirka.
- Lär att lägg dig ganska tidigt, typ på vintern inte senare än kl. 19 på vardagar.
- Ha evt. någon sötsak nära dig på morgonen.
Om du sabbar sömnen en fredag, och fungerar som mig, kommer det påverka dig tills typ helgen efter, men ofta inte direkt dagen efter eller ens dagen efter denna. Det tog mig många år att koppla ihop det av den anledningen.
Oj, en sista sak: Om du vaknar pigg, sök inte vila innan du är helt uppe och igång, det kommer fucka dig till segmongoland. Om du är pigg direkt i ögonblicket du vaknar: Prata ut högt med dig själv eller en annan om du kan, og typ få igång kroppen fysiskt. Brukar rulla ut från sängen och ta typ 10 armhävningar, hoppa, skaka kroppen och slå mig lite som en fighter i huvudet. Ha energi i svängen som om du ska impa en tjej på krogen!
Men som sagt, läggtider och vatten är A&O. När du väl kännt skillnaden kommer du konvertera, oavsett hur töntigt det låter.
Edit: Pratar jävligt subjektivt utifrån erfarenhet, men jag har en kompis som inte påminner om mig, som testade kopiera mig, och det funkade bra, så du kan testa. Kör minst 1 månad. Du ska så klart inte vara nazi kring det hela, men bara ta rätt beslut och invänta en stund innan du bedömer skillnaden. Hjärnkemi har lite delay.