• 1
  • 2
2021-06-24, 09:45
Medlem
Fittheligeandes avatar
Jag har alltid varit morgontrött av mig. Det tar ofta flera timmar innan jag vaknar till riktigt. Jag sover oftast mina 8 timmar så tror inte det är där problemet ligger. Några tips?
Citera
2021-06-24, 09:54
Medlem
Briasccas avatar
Vi människor är som bekant av olika konstitution. En del morgontrötta, en del kvällströtta. En del både och.

Sömnkvaliteten kan störas av för mycket jobb och för mycket livsångest, även om man får sina åtta timmar. Men har du genom hela livet varit morgontrött så är det förmodligen din karaktär. Du kan glädja dig att man bli morgonpiggare ju äldre man blir i livet. Kvällströttare också.
Citera
2021-06-24, 09:56
Medlem
LucNNs avatar
Har levt ett liv med otrolig trötthet på morgonen. Vet att det låter dumt, men på riktigt:

- Drick bra med vatten på kvällen, gärna så du skal pissa runt klokken 3-5 cirka.
- Lär att lägg dig ganska tidigt, typ på vintern inte senare än kl. 19 på vardagar.
- Ha evt. någon sötsak nära dig på morgonen.

Om du sabbar sömnen en fredag, och fungerar som mig, kommer det påverka dig tills typ helgen efter, men ofta inte direkt dagen efter eller ens dagen efter denna. Det tog mig många år att koppla ihop det av den anledningen.

Oj, en sista sak: Om du vaknar pigg, sök inte vila innan du är helt uppe och igång, det kommer fucka dig till segmongoland. Om du är pigg direkt i ögonblicket du vaknar: Prata ut högt med dig själv eller en annan om du kan, og typ få igång kroppen fysiskt. Brukar rulla ut från sängen och ta typ 10 armhävningar, hoppa, skaka kroppen och slå mig lite som en fighter i huvudet. Ha energi i svängen som om du ska impa en tjej på krogen!

Men som sagt, läggtider och vatten är A&O. När du väl kännt skillnaden kommer du konvertera, oavsett hur töntigt det låter.

Edit: Pratar jävligt subjektivt utifrån erfarenhet, men jag har en kompis som inte påminner om mig, som testade kopiera mig, och det funkade bra, så du kan testa. Kör minst 1 månad. Du ska så klart inte vara nazi kring det hela, men bara ta rätt beslut och invänta en stund innan du bedömer skillnaden. Hjärnkemi har lite delay.
Senast redigerad av LucNN 2021-06-24 kl. 09:58.
Citera
2021-06-24, 09:57
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Jag har alltid varit morgontrött av mig. Det tar ofta flera timmar innan jag vaknar till riktigt. Jag sover oftast mina 8 timmar så tror inte det är där problemet ligger. Några tips?

börja gå upp tidigt, varje dag, även om du är ledig. börja dagen med mat+kaffe, och sen lite frisk luft....bör du hinna med på en timme. så om du varit upp kl 7 .... så är du pigg och redo för dan vid 8.
Citera
2021-06-24, 10:04
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
börja gå upp tidigt, varje dag, även om du är ledig. börja dagen med mat+kaffe, och sen lite frisk luft....bör du hinna med på en timme. så om du varit upp kl 7 .... så är du pigg och redo för dan vid 8.

Truth has been spoken! +1
Citera
2021-06-24, 10:08
Medlem
Booiis avatar
Sluta med kaffe har funkat för vissa, om du nu dricker det. Annars dricka mer kaffe kanske funkar?
Citera
2021-06-24, 10:09
Medlem
Snooza ? inte, upp direkt, ta en dusch, sen en kaffe och en nutellamacka och avsluta med några vitaminpiller och ett stort glas vatten. Pigg och glad är du sen!
Citera
2021-06-24, 10:24
Medlem
slagskotts avatar
Jag lägger mig klockan 21 i vardagarna, klockan står på 04:30 men på helgen sover jag till 5-6 ungefär.
Får in mina timmar och vaknar utvilad, ser till att jag har åtminstone en mil i benen plus lite mer motion på kvällen för att vara så fysiskt och psykisk trött som möjligt.
Min kompis tipsade mig om en sov app, som spelade in ljud när man vaknade om natten, kul grej om man kanske pratade i sömnen men när jag ibland hade 80 plus inspelningar fann jag ut att jag rörde mig mycket under natten, köpte en ny madrass och nya kuddar.
Blev rörigt men detta har funkat kanon i två års tid nu
Citera
2021-06-24, 10:34
Medlem
D45Ks avatar
Det som fungerat för mig:
Sov bra hellre än länge. En bra djup sömn gör mig som mest utvilad. Smarta klockor kan hjälpa för att kolla sömnmönster.

För att förbättra så föreslår jag:
Minska tiden med blått ljus på kvällen (mobil, datorskärm).
Skaffa bra glödlampor och helst de med justerbar färg så du kan ha bra gult ljus. Jag har philips hue och olika ljuslägen samt teman (kvällstema tex)
Minska stress. Stress aktiverar hjärnan och den kommer jobba för att lösa dina problem och det påverkar din djupsömn.
Bra säng. Jag har memory foam, tempur, men ikea har bra saker också.
Citera
2021-06-24, 10:34
Medlem
Varför äns försöka bli morgon pigg?
Skaffa natt jobb.
Citera
2021-06-24, 10:54
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicediceRR
Varför äns försöka bli morgon pigg?
Skaffa natt jobb.

Ja kanske det. Mornar var nog från början till för fåglar.
Citera
2021-06-24, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Ja kanske det. Mornar var nog från början till för fåglar.
Precis, jag slutade försöka för fem pr sedan, skaffade natt jobb, bästa jag gjort någonsin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in