Skulle du posta på Hamsterpaj eller ungdomar.se, men råkade skriva inlägget på Flashback? Det känns lite som att ett barn försöker utbilda vuxna om värdet av pengar och vad man kan göra för dem.
I övrigt har jag varit fattig och jag är vad andra kallar rik. Jag tar det sistnämnda alla dagar i veckan. Om en laptop går sönder kan jag köpa en ny samma dag utan att räkna slantar. Om jag får en saftig tandläkarnota, så kan jag pröjsa den utan att ligga sömnlös på natten, funderades på om jag ska låta tänderna vara sönder istället.
När frugan behöver något, så kan hon göra det utan att snåla. Samma för barnen. När vi ska köpa saker, så behöver vi inte köpa det allra billigaste, utan kan inhandla dyrare grejer av bättre kvalité.
Och som du själv skriver, jag kontrollerar min egen tid. Jag behöver inte fråga en annan man om lov för att gå till doktorn, ta en dag ledigt eller en extra lång lunch.
Alla människor borde sträva efter att få en bättre ekonomi. Mer pengar kan innebära mer frihet och mindre huvudvärk. Jag kommer ihåg tiden då jag köpte en datorstol för 700 kronor och hade det i tanken i flera veckor efteråt: "jag kunde sparat pengarna och fortsatt sitta på trästolen, även om det gör lite ont i ryggen".
Du kommer definitivt ha en annan åsikt när du blivit äldre och fått livserfarenhet som sträcker sig över gymnasiet.