2021-06-23, 19:11
Medlem
Sladdarens avatar
Om man går omkring med mycket lösa kontanter eller frekventa kontantbetalningar under månaden och man har många mil till en insättningsautomat. Finns det nån möjlighet för en att betala kontanter sedlar till nån butik i närheten som sen kan swissha över det till mitt konto ?

Är det omöjligt rent tekniskt eller inte?
Vill helst inte inblanda pvt personer i detta så därför riktar jag mig till vanliga affärer som coop, ica osv
Citera
2021-06-23, 19:13
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Om du har ica-banken så kan du sätta in pengar i valfri kassa. Skaffa ett konto hos dom.
Citera
2021-06-23, 20:29
Medlem
Tror knappast någon större mängd affärer är intresserade av att bli utredda för penningtvätt, vad tjänar dom på det?
Citera
2021-06-23, 22:56
Medlem
Carouws avatar
Rent tekniskt? Absolut. Varför tror du att näringsidkare skulle vilja tvätta dina pengar?
Citera
2021-06-24, 09:27
Medlem
Är du helt bränd eller? Spela upp scenariot i huvudet en gång så hör du hur löjligt det är.

- Hej jag har 5000kr kontant. Jag vill att du tar emot pengarna och sen swishar samma belopp till mig.
- Hej främling, absolut, ge mig dina antaligen svartapengar och eventuellt tom vissa falska sedlar. Jag ska bara ta fram swish telefonen som ligger vid alla kassor som vi använder för att swisha våra kunder. Vad har du för nummer?

Hur ska personalen i kassan kunna swisha dig ifrån företaget?
Citera
2021-06-25, 23:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Om du har ica-banken så kan du sätta in pengar i valfri kassa. Skaffa ett konto hos dom.

Tack för det riktiga svaret, öppnade ett matkonto där, duger det?

Eller vill de att man ska ha ett lönekonto?
Citera
2021-06-25, 23:11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Är du helt bränd eller? Spela upp scenariot i huvudet en gång så hör du hur löjligt det är.

- Hej jag har 5000kr kontant. Jag vill att du tar emot pengarna och sen swishar samma belopp till mig.
- Hej främling, absolut, ge mig dina antaligen svartapengar och eventuellt tom vissa falska sedlar. Jag ska bara ta fram swish telefonen som ligger vid alla kassor som vi använder för att swisha våra kunder. Vad har du för nummer?

Hur ska personalen i kassan kunna swisha dig ifrån företaget?

Tydligen inte enligt en som har redan besvarat det redan innan
Enligt han så erbjuder ica precis det jag eftersöker och att jag kan använda det kontot till diverse onlineköp och transaktioner ifrån det och inte bara ica inköp på ica.
Dvs att kunna sätta in pengar (lösa sådana) utan en insättningsautomat och många och vissa banker hanterar ju inte kontanter numera till stor del, och många hänvisar resolut lagenligt till insättningsautomater och därmed basta

Sen att det inte kallas swissh via ica är ju ev iofs inte sant men insättning via kassa (men principen är densamma), där dom troligen scannar sedlarna jag kommer med. Man betalar ju trots allt med sedlar... ännu

Ljuger han ?
Senast redigerad av Sladdaren 2021-06-25 kl. 23:14.
Citera
2021-06-26, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tack för det riktiga svaret, öppnade ett matkonto där, duger det?

Eller vill de att man ska ha ett lönekonto?

Jag vet inte riktigt vad som menas med matkonto. Har du ett rosa ICA-kort med betalfunktion? I så fall kan du läsa mer här -> https://www.icabanken.se/kundservice...pa-ica-kortet/

Om du har ett ICA-kort som saknar betalfunktion, så kan du läsa mer och uppgradera det här -> https://www.icabanken.se/kort-och-be...betalfunktion/
Citera
2021-06-26, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tydligen inte enligt en som har redan besvarat det redan innan
Enligt han så erbjuder ica precis det jag eftersöker och att jag kan använda det kontot till diverse onlineköp och transaktioner ifrån det och inte bara ica inköp på ica.
Dvs att kunna sätta in pengar (lösa sådana) utan en insättningsautomat och många och vissa banker hanterar ju inte kontanter numera till stor del, och många hänvisar resolut lagenligt till insättningsautomater och därmed basta

Sen att det inte kallas swissh via ica är ju ev iofs inte sant men insättning via kassa (men principen är densamma), där dom troligen scannar sedlarna jag kommer med. Man betalar ju trots allt med sedlar... ännu

Ljuger han ?

Du jämför äpplen och päron. En sak att sätta in kontanter på en bank till eget bankkonto, det är det banker gör, En helt annan att fippla med dagskassan och växla kontanter mot elektronisk ditto via swish, vilket var det du frågade efter och fick svar på.
Citera
2021-06-26, 13:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Du jämför äpplen och päron. En sak att sätta in kontanter på en bank till eget bankkonto, det är det banker gör, En helt annan att fippla med dagskassan och växla kontanter mot elektronisk ditto via swish, vilket var det du frågade efter och fick svar på.

Iofs till viss del. Men det handlade om tillgänligheten att ta faktiska sedlar och sätta in dom på ett konto utan att färdas till en "typisk" insättningsautomat. Ingen bank där jag bor tar emot kontanter swedbank, handelbanken men i storstäder, städer, visst det gör dom

Eftersom ica finns på de flesta orter så var det idealiskt

Som du säger så funkar bara swish emellan pvt konton annars blir det ju fel i bokföringen i kassan. Är väl illegalt ochså via företaget
Citera
2021-06-26, 13:15
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Jag vet inte riktigt vad som menas med matkonto. Har du ett rosa ICA-kort med betalfunktion? I så fall kan du läsa mer här -> https://www.icabanken.se/kundservice...pa-ica-kortet/

Om du har ett ICA-kort som saknar betalfunktion, så kan du läsa mer och uppgradera det här -> https://www.icabanken.se/kort-och-be...betalfunktion/

Ja takkar, det löser sig nog nu med dess möjligheter via ica för kontantinsättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in