2021-06-23, 18:53
Medlem
Detonation i Malmö
Polisen har fått in flera samtal om en hög smäll i Lindängen i Malmö.

– Vi har flera vittnesuppgifter om att det ska ha förekommit en explosion, säger Rickard Lundqvist, polisens presstalesperson i region Syd.

Polisen kan i nuläget inte utesluta att det kan explodera igen och har därför spärrat av ett stort område kring detonationsplatsen.

– Vi har spärrat av ett större område och trafiken är helt avstängd, säger Rickard Lundqvist.

Polisens insats kan komma att stöttas av nationella bombskyddet.

–Vi arbetar med en värdering och bedömning då vi inte kan veta om det kommer att explodera igen. Den värderingen sker tillsammans med nationella bombskyddet, säger Rickard Lundqvist.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...lmoe.c4Rbtflp1
Citera
2021-06-23, 19:03
Medlem
Sist small det 3 ggr på olika platser i Malmö nästan samtidigt. Polisen och bombskyddet känner till den nya strategin och därför agerar de som de gör nu. De är rädda. Det kan finnas fler bomber.
Citera
2021-06-23, 19:07
Medlem
swebarbs avatar
säkert en skenmanöver så dom kan göra något annat brott på en helt annan plats.
Citera
2021-06-23, 19:33
Moderator
Chantres avatar
Somalierna i farten igen?
Citera
2021-06-23, 20:40
Medlem
Nu 20.39 hörde jag en smäll. Inte säker på varifrån. Vet inte om det var en bomb eller annat. Verkade inte så stor.
Citera
2021-06-23, 21:10
Medlem
bjornesmagasin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Somalierna i farten igen?
Njaaa troligtvis araber eller dylikt pack, somalierna är bara springpojkar i Malmö :P
Citera
2021-06-24, 01:26
Medlem
Drooids avatar
Explosionen idag skedde i närheten av samma pizzeria som drabbades den 23/5.
Polisen är uppe på taket av samma byggnad.

"Pizzeria på Lindängen i Malmö sprängd 2021-05-23"
FB-tråd: (FB) Pizzeria på Lindängen i Malmö sprängd 2021-05-23

Bilder från dagens händelse: https://www.pppress.se/nyhet/stora-a...etten-i-malmo/

(Jag noterar att PPPress fotograf har publicerat en irrelevant bild på någon som ser ut att filma eller fotografera honom! Killen bär en väska som min generation brukade kalla bögväska och han gillar nog inte att hamna på bild. )
Senast redigerad av Drooid 2021-06-24 kl. 01:38.
Citera
2021-06-24, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornesmagasin2
Njaaa troligtvis araber eller dylikt pack, somalierna är bara springpojkar i Malmö :P
Inte direkt, beror dock på.
Citera
2021-06-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Explosionen idag skedde i närheten av samma pizzeria som drabbades den 23/5.
Polisen är uppe på taket av samma byggnad.

"Pizzeria på Lindängen i Malmö sprängd 2021-05-23"
FB-tråd: (FB) Pizzeria på Lindängen i Malmö sprängd 2021-05-23

Bilder från dagens händelse: https://www.pppress.se/nyhet/stora-a...etten-i-malmo/

(Jag noterar att PPPress fotograf har publicerat en irrelevant bild på någon som ser ut att filma eller fotografera honom! Killen bär en väska som min generation brukade kalla bögväska och han gillar nog inte att hamna på bild. )

Förvånar inte mig och haha sant
Citera
2021-06-24, 11:27
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid

Ser ut som en av de där shariapoliserna som brukar röra sig i vissa områden.
Citera
2021-06-24, 16:13
Medlem
bjornesmagasin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0laa
Inte direkt, beror dock på.
Mjo beros på hur man ser det, finns definivt kapabla somalier i Malmö, dock har dom inte direkt några riktiga dominerande grupperingar som t.ex FLG , Shottaz å DP i Stockholm
Citera
2021-11-08, 17:10
Medlem
https://www.dn.se/sverige/tonarsflic...sbomb-i-malmo/

Citat:
Tillsammans med en 23-årig man hämtade flickan före dådet minst tio kilo sprängmedel i Helsingborg. Enligt den tekniska undersökningen lades sedan en del av sprängmedlet troligen i en aluminiumtermos.

Eftersom sprängningen genomfördes en söndagseftermiddag var mycket folk i rörelse i området. Bland annat befann sig en man med ett litet barn bara cirka 30 meter från platsen när det smällde och inne i butiken fanns tre personer.

Citat:
Tonårsflickan döms till skyddstillsyn och samtidigt döms den 23-åring som enligt Malmö tingsrätt gett henne i uppdrag att utföra sprängdådet till fyra och ett halvt års fängelse.
...
Ytterligare en man, en 21-åring, döms till fängelse i två år och tre månader för sin medverkan.

Intressant att 17-åringen som definitivt var medhjälplig och var med och hämtade sprängmedlet osv helt slipper straff. Hon måste ju vetat exakt vad som skulle hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in