• 1
  • 2
2021-06-23, 00:02
Moderator
HelgeBuks avatar
(Betalartikel) https://www.arbetarbladet.se/artikel...h-noll-mustafa

Möjligen ett intressant fall av självinsikt som drabbar den vite journalisten likt en välplacerad käftsmäll. Den klart vänsterlutande "vi är goda och älskar alla, framförallt 'minoriteter'"-självgodhets-stinkande tidningen Arbetarbladet (Gefle Dagblads syskontidning) har en personal som, liksom alla andra självgoda världsförbättrande tidningar, består av vit medelklass som från sina höga hästar ger sitt oerhört viktiga stöd och skydd till stackars mindre kapabla negrer och muslimer och narkomaner och fattigpensionärer, och förstås kvinnor och HBTQare.

Tror ni att den här plötsliga insikten kommer att leda till att de faktiskt diversifierar sin personal, eller kommer de fortsätta med den så bekväma konstellationen där alla är hederliga "svenssons" med begriplig dialekt och fullt normala matvanor, klädsel osv?

Det där med mångkultur är ju fint och så, men kanske inte just HÄR på vår redaktion, är det underförstådda budskapet, och jag tror personligen att det kommer fortsätta så.

Har inte kollat upp saken närmare men jag misstänker att dessa journalister dessutom bor på andra platser än välkända ghetto-områden i Gävle/Sandviken såsom Andersberg eller Nya Bruket.

Ett par utdrag ur artikeln:

Citat:
Vi är tre Fredrik och noll Mustafa. Inget ont om mig, Fredrik Selgeryd eller Fredrik Samuelson. Vi är bra journalister var för sig.

Inget ont om våra två Jenny eller våra två Simon heller.

Men mönstret, helheten, den strukturella likriktningen på vår redaktion. Den får mig att rodna.

Och bläddrar man i vår tidning kan man konstatera att det märks på vad vi skriver om. Invandrares perspektiv syns sällan. Det handlar ju både om positiva och negativa nyheter som vi missar, eller skriver alltför enkelspårigt om.

Citat:
Och trots att jag identifierar mig som vidöppen mot andra kulturer känner jag inte ens en enda praktiserande muslim, till exempel. Det är trist. Jag skulle gärna vilja ha ett mer komplett nätverk.
Citat:
Arbetarbladets chefredaktör Jacob Hilding skriver så här på min fråga om andelen utlandsfödda medarbetare hos oss:

"Jag tycker att det låga antalet är ett problem. Vi strävar efter att ha en mångfald på redaktionen. Till exempel så har vi en spridning på redaktionen när det handlar om ålder och kön.
Citera
2021-06-23, 00:11
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Och trots att jag identifierar mig som vidöppen mot andra kulturer känner jag inte ens en enda praktiserande muslim, till exempel. Det är trist. Jag skulle gärna vilja ha ett mer komplett nätverk.

Tiden då det man tänker att man är eller det man säger att man är, det är sanning. Man identifierar sig inte med det man är, man är det man är. Att Fredrik kan skriva en sån dum mening utan självinsikt får mig att rodna. Det är djup som ligger på samma nivå som bilderböcker även fast vissa sådana kan komma med bättre lärdomar än vad denna journalist samlat på sig under sin livstid.
Citera
2021-06-23, 01:47
Medlem
Ja, vad skall man säga? Vad säger man till en människa som uttrycker sig på detta sätt och ser på andra människor på ett sånt sätt? någon som är "öppen mot alla kulturer" utan att känna en enda kultur eller som saknar ens en enda äkta synpunkt om någon främmande kultur? någon som ser andra kulturer som en resurs för att få högre status i "trendiga" kretsar?

Detta.

Citera
2021-06-23, 02:12
Medlem
Vi lever alltså i en tid där man säljer ut tusentals år av västerländsk och svensk kultur och tränger undan sitt eget folk för att man vill känna sig lite "hipp" på tidningsredaktionen och vill tala fint om kulturer och människor som man inte vet någonting om - för att det är "inne" att hylla det okända och det är "förbjudet" att påpeka uppenbara saker som att man håller på att bli förintad som nation.
Citera
2021-06-23, 06:03
Medlem
Lösningen är enkel. Dessa skrivande herrar kan ta ett kliv tillbaka o säga upp sig till förmån för en kebabtekniker.
Men det vill man nog inte.
Jävla hycklare!
Citera
2021-06-23, 07:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Fredrik bör givetvis säga upp sig och flytta med familjen till Rosengård.

Varför ens skriva en sådan artikel utan att säga upp sig och låta någon invandrare ta hans plats. Hade han menat allvar hade han avslutat sina åsikter med en uppsägning i protest samt stolt deklarera att familjen fr o m juli månad kommer bo i Rinkeby.
Eller är det de andra Fredriksarna som han menar ska flytta på sig så att han får sin "husneger"?

Varför är det konstigt med Svenskar på en en svensk arbetsplats i Sverige?
Citera
2021-06-23, 07:55
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Tiden då det man tänker att man är eller det man säger att man är, det är sanning. Man identifierar sig inte med det man är, man är det man är. Att Fredrik kan skriva en sån dum mening utan självinsikt får mig att rodna. Det är djup som ligger på samma nivå som bilderböcker även fast vissa sådana kan komma med bättre lärdomar än vad denna journalist samlat på sig under sin livstid.
Jag misstänker att Fredrik inte riktigt fungerar socialt som naturliga människor gör. Det är psykopatvarning få folk som så medvetet måste skapa lämpliga sociala nätverk som sedan kan visas upp och hyllas. Psykopat eller replikant - han kan vara bägge.

Naturligtvis vill han samla på mångkulturvänner (eller egentligen inte) som kan nämnas eller visas upp inför de andra vitingarna på redaktionen om någon skulle mumla något kritiskt om islam. Då kan Fredde slå på stort och spela ut sina bruna "vänner" som Pokémonkort.
Citera
2021-06-23, 08:53
Medlem
glowniggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Fredrik Björkman skäms över Arbetarbladets vita redaktion
Nästan alltid som nån skäms över att det är för vitt nånstans så är det en jude som skriver.. Är Fredrik Björkman jude? Hur stor andel utav de vita på Arbetarbladets reaktion är i själva verket judar?
Citera
2021-06-23, 09:23
Medlem
BIB3ls avatar
”Vi strävar efter” är nyckelfrasen som egentligen betyder att de vill kunna begrava frågan.

Arbetarbladets ledning är nog nöjda med den medarbetarsammansättning de har i dag.
Citera
2021-06-23, 10:21
Medlem
***s avatar
Det är ingen insikt, det är bara en form av godhetssignalerande som de sysslar med ibland. De "skäms" över att vara priviligierade och påstår sig egentligen inte vilja vara det, men offrar sig och tar den otacksamma rollen eftersom de ju faktiskt tycker rätt och är de goda. De offrar sig för att andra ska kunna njuta av den fantastiska mångkultur som de själva förespråkar. Den ytterska godheten.
Citera
2021-06-23, 10:29
Medlem
grottmuttans avatar
Snarare Fredrik Bögman. Vilken patetisk liten skinkryttare.
Citera
2021-06-23, 10:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Som andra varit inne på. Varför säger han inte bara upp sig & skapar ett ledigt jobb till en arab.
Svårare än så är det inte, inget man behöver skriva om offentligt eller få publicitet för. Bara ett privatmoraliskt beslut & ett maill till chefen "Jag säger härmed upp mig". Inget komplicerat, inga krusiduller, bara att göra. Varför måste man berätta för hela världen?

Han behöver inget nytt jobb. Han kan väl leva på sina vita privilegiepengar. Eller varför inte ta livet av sig för att minska sitt klimatavtryck.

#säguppdigfredrik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in