Citat:
Ursprungligen postat av
GuteNacht
Hur kan lönerna vara kassa när dom ligger på 30000-50000? fattar 0!
Kan ni beskriva det roliga och fördelaktiga i både programmet och yrket? kötta på med allt möjligt!
Jag håller med dig, det är ett hyfsat högavlönat yrke! Sen kan man ju bli rätt frustrerad över att läkarna (som pluggat lika länge som psykologerna och ofta har betydligt mindre kontakt med varje patient) tjänar rejält mycket mer, men det är en annan sak.
Det är mycket pluggande, men programmet (åtminstone där jag läste) var rätt löst schemalagt med mycket egen inläsning, vilket nog passar många.
Det är roligt att ha möjligheten att arbeta inom många olika områden. Jag har själv hittills jobbat inom psykiatri och habilitering. Jag vill forska i framtiden och tycker därför att det är väldigt kul att det finns så enormt mycket att utforska, eftersom psykologin är relativt nytt som eget vetenskapligt område. Psykologer kan ju forska på allt från t ex hur och varför vi tar ett visst ekonomiskt beslut, till hur god effekt en viss terapi har, eller hur hjärnan förstår och tolkar synintryck. Det finns precis hur mycket som helst att välja på
Jag gillar också att jag som psykolog ofta har möjlighet att jobba relativt länge med varje patient om det behövs, inte bara ses en eller två gånger liksom. Det ger möjlighet till mycket helhetstänkande, man får tid att se hur olika områden i livet påverkar personens mående och så lär man ju känna personen rätt bra också, man får en relation till varandra som jag ofta tycker är givande. Flera av mina patienter har jag kunnat skratta och skämta mycket med, trots att man ofta pratar om sjukt jobbiga saker. Och det är så sjukt tillfredsställande när man lyckas pusha en person i rätt riktning så att den mår bättre och kommer vidare i livet. Sen tycker jag om att man ofta får vara kreativ och hitta sätt att anpassa behandlingen så att det blir perfekt för just den här personen.
När jag jobbat med utredning/diagnostik har jag tyckt om att få "lägga pussel" och försöka komma fram till vad som gör att en person fungerar/gör/känner/tänker på ett visst sätt. Det är så många diagnoser som ger liknande symptom och det är spännande att reda ut och försöka förstå orsaken och vad som behöver göras.
... Lång post, men ett litet urval av de positiva sidorna