2021-06-22, 13:33
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Utgår man ifrån skissen i klippet så måste han även ha hoppat igenom väggen eller skruvat sig runt den som en frispark av Roberto Carlos.

Och påträffats med blodiga händer och blodiga fötter utan att lämna minsta avtryck för det har hunden slickat upp enligt utredningen. Hunden som ska ha varit inlåst ca 4 dagar utan att göra sina behov inomhus.
Karln var mångmiljonär sett till all mark han ägde, han dör väldigt mystiskt, men ingenstans ringer en varningsklocka hos någon inom polisen?
Tror tom Kling och Klang hade skött den utredningen bättre
Citera
2021-06-22, 13:45
Medlem
Blod i taket och blod på undersidan av köksbordet…. Kanske var det hunden, som var inlåst i rummet intill, som orsakat det också. Vidare: hammaren som försvann. Det finns hur mycket som helst.

En alkoholiserad biografvaktmästare hade lyckats bättre än dessa bypoliser. Fascinerande uselt!
Senast redigerad av hanspippi 2021-06-22 kl. 13:49.
Citera
2021-06-22, 14:44
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Ja, då måste han ha haft övernaturliga krafter.

Jag får känslan av att utredaren var en "bypolis" som aldrig utrett grövre brott över huvud taget och ville knappast jobba en minuts övertid ens den dagen. Sorgligt, men troligt.

Jo jag tror också att man valde att bortse från besvärande omständigheter då man ville att det skulle vara en olycka. Tidigare FU-ledare verkar vara bosatt i Åsele, han arbetade nog främst med brott i inlandet.
Citera
2021-06-22, 14:53
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Och påträffats med blodiga händer och blodiga fötter utan att lämna minsta avtryck för det har hunden slickat upp enligt utredningen. Hunden som ska ha varit inlåst ca 4 dagar utan att göra sina behov inomhus.
Karln var mångmiljonär sett till all mark han ägde, han dör väldigt mystiskt, men ingenstans ringer en varningsklocka hos någon inom polisen?
Tror tom Kling och Klang hade skött den utredningen bättre

Ja, utredningen tas rimligtvis upp men det krävs enorm tur att hitta bindande bevisning såhär många år efter. Smart av arvingarna att hålla kvar huset i dödsboet orört åtminstone.

Vad tror vi på då? Inbrottstjuv som visste om att karln ägde mycket land och trodde att han hade mycket pengar? Uppbrutet fönster tyder väl på det.

Att man har stannat kvar och tagit hand om hunden är dock märkligt. Hemlös knarkare från annan ort som brutit sig slumpvis och behövt komma ur ruset innan denne insett vad han gjort?

Eller någon som kände till Bengt och slagit ihjäl honom på fyllan för att sedan bryta upp fönstret i ett försök att vilseleda polisen (då man har haft några dagar på sig att fundera ut alternativen)?
Citera
2021-06-22, 15:03
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melolontha
Svårt att säga men fallet Bengt hade inte avskrivits om han vore ung kvinna, öppet homosexuell, polis, åklagare eller politiker. Likhet inför lag- och rättvisa finns bara ibland.
Om Bengt var öppet homosexuell eller inte är endast relevant ifall det påverkar hotbilden.
Citera
2021-06-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ja, utredningen tas rimligtvis upp men det krävs enorm tur att hitta bindande bevisning såhär många år efter. Smart av arvingarna att hålla kvar huset i dödsboet orört åtminstone.

Vad tror vi på då? Inbrottstjuv som visste om att karln ägde mycket land och trodde att han hade mycket pengar? Uppbrutet fönster tyder väl på det.

Att man har stannat kvar och tagit hand om hunden är dock märkligt. Hemlös knarkare från annan ort som brutit sig slumpvis och behövt komma ur ruset innan denne insett vad han gjort?

Eller någon som kände till Bengt och slagit ihjäl honom på fyllan för att sedan bryta upp fönstret i ett försök att vilseleda polisen (då man har haft några dagar på sig att fundera ut alternativen)?

Håller med - smart av arvingarna! Men vilket trauma att behöva ha huset kvar med hans blodstänk och allt precis som när han tog sina sista andetag, troligen mördad. Polisens jobb var katastrofalt utfört. Fy fan!

Ja, någon som trott att han haft mycket pengar hemma eller som trott att den skulle kunna utpressa honom på något sätt? Men vem skulle våga stanna kvar och försöka städa och ta hand om hunden? Vem visste att ingen skulle komma dit (inte spontanbesök heller) och att ingen skulle sakna honom under denna tid som förövaren stannade kvar i huset?
Förövaren har också vågat komma tillbaka för att ta med sig hammaren och inte då blivit upptäckt.

Jag vet dock att hundar kan hålla sig i dygn när en olycka skett. En farbror fick en stroke och hans två hundar hade inte gjort något inomhus på 2-3 dygn. Hundarna hade inte heller haft mat eller påfyllning av vatten så därför kanske de klarade detta. Mina egna skulle kunna hålla sig ett dygn i alla fall, mer än så vet jag inte.

Vad jag menar är att ingen behöver ha skött om hunden särskilt många dagar.

Det som brukar tala emot knarkare är att de oftare verkar lämna spår. Men med denna utredning kan man ha lämnat en lapp på köksbordet om att man är mördaren, utan att polisen skulle ha brytt sig.
Citera
2021-06-22, 15:23
Medlem
Raven666s avatar
Citat:

Det här med hunden är märkligt och får mig att tro att den som mördade Bengt Jägers (om det nu var så men en hel del pekar ju på det) var nära bekant med honom i och med att hunden accepterade att hen tydligen kunde klättra in i huset genom fönstret.

Någon här i tråden googlade på att Bengt 2012 ägde 637 hektar mark. Och om det mesta var skog skulle han då ha kunnat vara god för 10-15 miljoner kronor, enligt samme googlare. Det får mig att fundera på vilka som fick ärva. Bengt hade ju kunnat leva i 30-40 år till (80-90 år är inte så extremt gammalt längre) och då hade det dröjt länge med det arvet. Mer än 90 % av alla mord begås ju ändå - enligt statistiken - av någon som står mordoffret nära.
Citera
2021-06-22, 15:51
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Håller med - smart av arvingarna! Men vilket trauma att behöva ha huset kvar med hans blodstänk och allt precis som när han tog sina sista andetag, troligen mördad. Polisens jobb var katastrofalt utfört. Fy fan!

Ja, någon som trott att han haft mycket pengar hemma eller som trott att den skulle kunna utpressa honom på något sätt? Men vem skulle våga stanna kvar och försöka städa och ta hand om hunden? Vem visste att ingen skulle komma dit (inte spontanbesök heller) och att ingen skulle sakna honom under denna tid som förövaren stannade kvar i huset?
Förövaren har också vågat komma tillbaka för att ta med sig hammaren och inte då blivit upptäckt.

Jag vet dock att hundar kan hålla sig i dygn när en olycka skett. En farbror fick en stroke och hans två hundar hade inte gjort något inomhus på 2-3 dygn. Hundarna hade inte heller haft mat eller påfyllning av vatten så därför kanske de klarade detta. Mina egna skulle kunna hålla sig ett dygn i alla fall, mer än så vet jag inte.

Vad jag menar är att ingen behöver ha skött om hunden särskilt många dagar.

Det som brukar tala emot knarkare är att de oftare verkar lämna spår. Men med denna utredning kan man ha lämnat en lapp på köksbordet om att man är mördaren, utan att polisen skulle ha brytt sig.

Ah okej, ja det stämmer säkert gällande hunden.

Jag är spontant också inne på att det handlar om någon lokal förmåga som hade viss koll på Bengt. Jag har svårt att tro att man har tänkt att döda honom vid tillfället då man verkar ha fått viss panik efter händelsen och gjort halvdana försök att städa upp.

Ska jag gissa så är gärningspersonen idag mellan 25-35 år, strulig bakgrund med bruk av narkotika men inga andra grova våldsbrott. Gjorde inbrott men blev överraskad av Bengt och tog en hammare eller liknande föremål som låg nära till hands och drabbades sedan av viss panik. Flyttade kroppen och påbörjade viss uppstädningen men klarade antingen inte av det eller så blev han för rädd för att stanna kvar. Han har förmodligen därefter noga följt vad som hände på platsen. Han lär hus som helst ha fått en ordentlig skrämselhicka nu när fallet är på tapeten igen.
Citera
2021-06-22, 15:54
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Det här med hunden är märkligt och får mig att tro att den som mördade Bengt Jägers (om det nu var så men en hel del pekar ju på det) var nära bekant med honom i och med att hunden accepterade att hen tydligen kunde klättra in i huset genom fönstret.

Någon här i tråden googlade på att Bengt 2012 ägde 637 hektar mark. Och om det mesta var skog skulle han då ha kunnat vara god för 10-15 miljoner kronor, enligt samme googlare. Det får mig att fundera på vilka som fick ärva. Bengt hade ju kunnat leva i 30-40 år till (80-90 år är inte så extremt gammalt längre) och då hade det dröjt länge med det arvet. Mer än 90 % av alla mord begås ju ändå - enligt statistiken - av någon som står mordoffret nära.

Sant, nu var det en person som uppgav att ingen har behövt att ta hand om hunden utan att de kan hålla sig rätt länge. Jag har ingen koll själv så jag litar på det så länge ingen säger emot.

Det som talar emot en arvinge är väl att ett fönster ska ha brutits upp. Det kan ju ha gjorts i vilseledande syfte men en arvinge hade förmodligen gått in genom dörren. Jag vet inte om Bengt hade några nära släktingar, det var väl en styvdotter som var med i inslaget?
Citera
2021-06-22, 16:01
Medlem
Raven666s avatar
Här hittar ni ägarna till gården efter det dödsboet avslutades 2019:
https://nywa.nu/wp-content/uploads/2021/05/3.-Fastighetsrapport.pdf
Citera
2021-06-22, 16:16
Medlem
Låter som om B kan ha varit en besvärlig typ. Allmänheten tyckte kanske det var på tiden att han föll i trappan. Vilket utredaren då höll med om. Eller var han en gudfruktig fridens man?
Citera
2021-06-22, 16:18
Medlem
Citat:
Här hittar ni ägarna till gården efter det dödsboet avslutades 2019:
https://nywa.nu/wp-content/uploads/2021/05/3.-Fastighetsrapport.pdf

Ja, hans anhöriga. Men hans fastighet måste ha varit en skogs- eller jordbruksfastighet och då får man inte behålla det som ett dödsbo i all evighet utan det måste skiftas. Det kan vara därför hans anhöriga numera är gemensamma ägare till hans egendom. Alltså behöver inte vara misstänkt.

https://lawline.se/answers/hur-lange-ett-dodsbo-kan-besta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in