Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Ja, utredningen tas rimligtvis upp men det krävs enorm tur att hitta bindande bevisning såhär många år efter. Smart av arvingarna att hålla kvar huset i dödsboet orört åtminstone.
Vad tror vi på då? Inbrottstjuv som visste om att karln ägde mycket land och trodde att han hade mycket pengar? Uppbrutet fönster tyder väl på det.
Att man har stannat kvar och tagit hand om hunden är dock märkligt. Hemlös knarkare från annan ort som brutit sig slumpvis och behövt komma ur ruset innan denne insett vad han gjort?
Eller någon som kände till Bengt och slagit ihjäl honom på fyllan för att sedan bryta upp fönstret i ett försök att vilseleda polisen (då man har haft några dagar på sig att fundera ut alternativen)?
Håller med - smart av arvingarna! Men vilket trauma att behöva ha huset kvar med hans blodstänk och allt precis som när han tog sina sista andetag, troligen mördad. Polisens jobb var katastrofalt utfört. Fy fan!
Ja, någon som trott att han haft mycket pengar hemma eller som trott att den skulle kunna utpressa honom på något sätt? Men vem skulle våga stanna kvar och försöka städa och ta hand om hunden? Vem visste att ingen skulle komma dit (inte spontanbesök heller) och att ingen skulle sakna honom under denna tid som förövaren stannade kvar i huset?
Förövaren har också vågat komma tillbaka för att ta med sig hammaren och inte då blivit upptäckt.
Jag vet dock att hundar kan hålla sig i dygn när en olycka skett. En farbror fick en stroke och hans två hundar hade inte gjort något inomhus på 2-3 dygn. Hundarna hade inte heller haft mat eller påfyllning av vatten så därför kanske de klarade detta. Mina egna skulle kunna hålla sig ett dygn i alla fall, mer än så vet jag inte.
Vad jag menar är att ingen behöver ha skött om hunden särskilt många dagar.
Det som brukar tala emot knarkare är att de oftare verkar lämna spår. Men med denna utredning kan man ha lämnat en lapp på köksbordet om att man är mördaren, utan att polisen skulle ha brytt sig.