2021-06-22, 10:50
Medlem
Raven666s avatar
Blev Bengt mördad?

Aftonbladets 200 sekunder tar idag - den 22 juni - upp ett fall som avskrevs som en olycka men där det finns spår som borde fått polisen att misstänka att ett brott (mord) begåtts:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...r-dog-bengt-52

De anhöriga kräver att polisen öppnar upp ärendet och går till botten med vad som hände. Spår finns kvar i huset som tydligen stått tomt efter det mystiska dödsfallet. Frågan är ju om polisen tar sitt ansvar och börjar utreda fallet.
Citera
2021-06-22, 11:00
Medlem
Läste artikeln men fallet har fram tills nu varit helt okänt för mig. Spontant så måste jag säga att det är nog den sämsta utredning jag läst om.
Citera
2021-06-22, 11:10
Svårt att säga men fallet Bengt hade inte avskrivits om han vore ung kvinna, öppet homosexuell, polis, åklagare eller politiker. Likhet inför lag- och rättvisa finns bara ibland.
Citera
2021-06-22, 11:16
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Blev Bengt mördad?

Aftonbladets 200 sekunder tar idag - den 22 juni - upp ett fall som avskrevs som en olycka men där det finns spår som borde fått polisen att misstänka att ett brott (mord) begåtts:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...r-dog-bengt-52

De anhöriga kräver att polisen öppnar upp ärendet och går till botten med vad som hände. Spår finns kvar i huset som tydligen stått tomt efter det mystiska dödsfallet. Frågan är ju om polisen tar sitt ansvar och börjar utreda fallet.
I artikeln står det att han hittades med ett hål i huvudet, han var uppenbarligen inte den ende med hål i huvudet må jag säga..
Citera
2021-06-22, 12:30
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Kan möjligen vara den mest pinsamma utredning jag hört talas om.. Väldigt mycket pekar mot mord/dråp men man väljer alternativet "föll förmodligen i trappan".
Citera
2021-06-22, 12:35
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melolontha
Svårt att säga men fallet Bengt hade inte avskrivits om han vore ung kvinna, öppet homosexuell, polis, åklagare eller politiker. Likhet inför lag- och rättvisa finns bara ibland.

Det handlar nog mer om platsen han dog på. Handlar det om poliser stationerade på en liten ort så brukar det inte vara de mest kompetenta och handlar det om poliser från en större stad långt bort så blir det genast väldigt obekvämt.
Citera
2021-06-22, 12:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det handlar nog mer om platsen han dog på. Handlar det om poliser stationerade på en liten ort så brukar det inte vara de mest kompetenta och handlar det om poliser från en större stad långt bort så blir det genast väldigt obekvämt.

Samtidigt borde landsortspoliser tycka det skulle vara jävligt kul med en riktig brottsutredning. Leka storstadspolis istället för vanliga hembränningen.

Pinsamt vilket som. Lathet eller ren okunskap. Fallet lär tas upp igen.
Citera
2021-06-22, 13:11
Medlem
bottenpaflaskans avatar
En snabbsök på Google visade att han 2012 ägde 637 hektar mark.
Då det mesta lär vara skog så innebär det att han ägde mark för runt 10 -15 miljoner då han dog om man räknar på vad skogsmark kostar per hektar i norra Sverige.
Citera
2021-06-22, 13:16
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Kan möjligen vara den mest pinsamma utredning jag hört talas om.. Väldigt mycket pekar mot mord/dråp men man väljer alternativet "föll förmodligen i trappan".

Precis... och om han föll i trappan skulle det ju ha varit blodigt hela vägen på golvet från hallen in i köket där de hittade honom. Om polisen ser det som en olycka så måste han ha studsat i fallet/hoppat och landat i köket... åtta meter sa en man i reportaget... ja för att förflytta sig den sträckan är man topp 5 i längdhopp i Sverige genom alla tider... imponerande, minst sagt!
Senast redigerad av Raven666 2021-06-22 kl. 13:19.
Citera
2021-06-22, 13:21
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Samtidigt borde landsortspoliser tycka det skulle vara jävligt kul med en riktig brottsutredning. Leka storstadspolis istället för vanliga hembränningen.

Pinsamt vilket som. Lathet eller ren okunskap. Fallet lär tas upp igen.

Det borde de men jag har åtminstone fått intrycket av att brott på landsbygden utreds sämre än de i städer. De är nog också svårare att utreda rent generellt varför motivationen kan påverkas.

Jag håller med, det är riktigt illa. Av det lilla som framkom i klippet så bör det vara uppenbart att utredningen måste återupptas. Det vore intressant att veta om beslutet om nedläggningen överprövades?
Citera
2021-06-22, 13:25
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Precis... och om han föll i trappan skulle det ju ha varit blodigt hela vägen på golvet från hallen in i köket där de hittade honom. Om polisen ser det som en olycka så måste han ha studsat i fallet/hoppat och landat i köket... åtta meter sa en man i reportaget... ja för att förflytta sig den sträckan är man topp 5 i längdhopp i Sverige genom alla tider... imponerande, minst sagt!

Utgår man ifrån skissen i klippet så måste han även ha hoppat igenom väggen eller skruvat sig runt den som en frispark av Roberto Carlos.
Citera
2021-06-22, 13:29
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Utgår man ifrån skissen i klippet så måste han även ha hoppat igenom väggen eller skruvat sig runt den som en frispark av Roberto Carlos.

Ja, då måste han ha haft övernaturliga krafter.

Jag får känslan av att utredaren var en "bypolis" som aldrig utrett grövre brott över huvud taget och ville knappast jobba en minuts övertid ens den dagen. Sorgligt, men troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in