• 1
  • 2
2021-06-22, 07:47
Medlem
Medan väst inflaterar bort sig själv minskar Kina krediterna på marknaden. Detta gav ett litet dipp senaste månaderna vilket betyder att det nu är köpläge som fan över hela bordet.

Själv ligger jag tungt i Kina dvs 100%. Ska köpa några av Kinas första REITs nästa vecka.

Räknar med att Kina kommer ge 20% CAGR över de kommande 20 åren. Håll i er!

Hur stor % av er portfälj har ni allokerat till Kina?
Vilka fonder har ni? Vilka aktier?
Älskar ni Alibaba?
Kommer ni köpa TikTok på deras IPO?
Citera
2021-06-22, 08:22
Medlem
0%
Nej
Nej
Nej

Jag tror trenden efter corona kommer vara att Svenska/Europeiska företag kollar med på Europa istället för Kina/Asien. Tex Volvo och Northvolt som ska bygga den nya fabriken inom EU, för några år sedan så känns det som att Asien hade varit förstahandsvalet.
Citera
2021-06-22, 08:25
Medlem
Har handlat en hög Kina bolag, men har min princip inte äga i börsen långsiktigt just nu.

För vi lär se hela väst total kollapsa om 10-20 år och se hyperinflation. Även börsen är rena övervärderade bubblan.

Visst jag ser Kina kommer överleva detta och finns stor tillväxt i Kina. Men fortfarande Kina väldigt spekulativt och många bolag väldigt uppblåsta med.

Sedan att fortfarande Kina har inflation så finns fortfarande tillväxt så är den inte så hög längre. Finns en orsak varför lagen om antal barn togs bort så folk kan börja föda mer barn just för kunna visa en fortsätt tillväxt på papper.

Samtidigt Kina är dyrt idag så mer och mer produktion flyttar ifrån Kina idag.

Det Kina nu mer satsar på är tech istället och miljö. Ex elbilar, batterier eller allmänt i grön energi / teknik.

Dom köper upp många företag i väst för få tillgång till teknik, patent, forskning.
Citera
2021-06-22, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Medan väst inflaterar bort sig själv minskar Kina krediterna på marknaden. Detta gav ett litet dipp senaste månaderna vilket betyder att det nu är köpläge som fan över hela bordet.

Själv ligger jag tungt i Kina dvs 100%. Ska köpa några av Kinas första REITs nästa vecka.

Älskar ni Alibaba?

Investera i Kina är som att pissa på sig. Först varmt och skönt, sen kallt och blött.

Du kommer inte få tillbaka pengarna.
Citera
2021-06-22, 10:53
Medlem
FladderFarfars avatar
Jag har hållit mig långt borta från Kina (Asien överhuvudtaget) och kommer att fortsätta med det.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-06-22 kl. 11:13.
Citera
2021-06-22, 11:16
Medlem
Sjukt smutsiga när det kommer till affärer. Det är två saker jag inte investerar i, vindkraft och Kina. Vill inte stödja något av dem och hoppas med tiden att Kina isoleras allt mer från Väst. Riktig skurkstat.
Citera
2021-06-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
0%
Nej
Nej
Nej

Jag tror trenden efter corona kommer vara att Svenska/Europeiska företag kollar med på Europa istället för Kina/Asien. Tex Volvo och Northvolt som ska bygga den nya fabriken inom EU, för några år sedan så känns det som att Asien hade varit förstahandsvalet.

Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Jag har hållit mig långt borta från Kina (Asien överhuvudtaget) och kommer att fortsätta med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Sjukt smutsiga när det kommer till affärer. Det är två saker jag inte investerar i, vindkraft och Kina. Vill inte stödja något av dem och hoppas med tiden att Kina isoleras allt mer från Väst. Riktig skurkstat.

Ni kör svennestilen alltså... som rädda små fågelungar. Enjoy Avanza Zero suckers!
Citera
2021-06-22, 13:36
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Älskar ni Alibaba?

1. 0 %
2. Inga.
3. Nej Alibaba kommer bli rövknullat av regleringar från både Kinas kommunistparti och väst.
4. Inte en chans.

Sedan vill jag tillägga att marknaden konstant underskattat den politiska risken i Kina. Man har prisat Kina som ett fungerande land med rättsstat. Jämför med Ryssland som prisas som det var ett jävla uland i Afrika och om någonting är den politiska risken faktiskt mindre i Ryssland.

Nej jag föredrar att exponera mig mot Kina genom råvaror och Ryssland. Jag är rätt så säker på att Ryssland kommer gå bättre och transparensen där är betydligt bättre än Kina, som är en enda svart låda av lögn, förbannad lögn och kommunist statistik.
Citera
2021-06-22, 13:41
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XiJinPooh
Investera i Kina är som att pissa på sig. Först varmt och skönt, sen kallt och blött.

Du kommer inte få tillbaka pengarna.

Alltså ditt användarnamn kommer få nykines bannad från internet. Enda värre skulle varit om du nämnt massakern på himmelska fridens torg. Eller Tiananmen Square. Ah crap... nu har jag nämnt det! Det blir en några nätter i tortyrcellen för nykines!

Annars har du fullständigt rätt. Kina har reglerad valuta så det är stor risk att ditt kapital stängs inne om de får problem med att hålla valutapegen mot dollarn. Det blir samma sak som i Sverige innan vi hade flytande valuta; man fick köa för att växla.
Citera
2021-06-22, 13:56
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ni kör svennestilen alltså... som rädda små fågelungar. Enjoy Avanza Zero suckers!

Erfarenhet. Höll på med Asien tidigare... med det var/är en övning i futilitet när det gäller att dra in kosing.

Ser det långt borta att Asien stigit med 1500% på 15+ år som mina fonder har gjort!

Men du lär dig snart... frågan är bara hur dyrt det blir för dig!
Citera
2021-06-22, 18:17
Medlem
bajssprutans avatar
Skönt att se att Flashbacks inbyggda rasism fungerar som en sköld mot CCP-shills.
Inte en spänn får ni era bedragare. How dare you!
Citera
2021-06-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Skönt att se att Flashbacks inbyggda rasism fungerar som en sköld mot CCP-shills.
Inte en spänn får ni era bedragare. How dare you!

Om sex månader krälar du i skiten och bönar och ber om att få köpa härliga friska kinesiska A-aktier efter att skitiga USA-marknaden skitit på sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in